Dworzec z zielonym dachem na trasie do Centralnego Portu Komunikacyjnego
Autor: CPK
Tak będzie wyglądała stacja Brzeziny na trasie Warszawa - Łódź
Centralny Port Komunikacyjny pokazał wizualizację nowej stacji i dworca kolejowego w Brzezinach. To miasto na trasie planowanej szybkiej kolei Warszawa – Łódź, które dziś nie ma dostępu do infrastruktury kolejowej. Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia.
Spis treści
- Warszawa - Łódź pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Polsce
- Jaki będzie nowy dworzec w Brzezinach?
- Zielony dach dworca w Brzezinach
- Co już zrobiono w kwestii budowy linii 85 Warszawa – Łódź?
- Linia Warszawa – Łódź to część „igreka”
- Pociągi, które będą się zatrzymywać w Brzezinach
Warszawa - Łódź pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Polsce
Jak informuje CPK, linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź to jeden z priorytetów inwestycyjnych spółki Centralny Port Komunikacyjny. Zostanie oddana do użytku pasażerów w 2032 roku (razem z otwarciem nowego lotniska) i pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.
Ma to być pierwszy odcinek linii dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Dla miasta powiatowego Brzeziny, właśnie ta linia będzie poczatkiem końca wykluczenia komunikacyjnego jz jakim ma do czynienia dziś. Brzeziny leżą w północno-wschodniej części województwa łódzkiego, około 20 km od Łodzi.
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla stacji kolejowej w Brzezinach.
Jaki będzie nowy dworzec w Brzezinach?
To będzie nowoczesny obiekt na miarę XXI wieku. Według zapowiedzi CPK, dworzec będzie nowoczesny i wielofunkcyjny. Zostanie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów i wysokości 76 cm.
Czytaj też:
W jego północno – wschodniej części, znajdzie się hala główna przeznaczona dla podróżnych. W obrębie tej strefy znajdą się m.in. pomieszczenia kas biletowych, część administracyjna, biura ochrony czy węzeł higieniczno – sanitarny. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie hali dla pasażerów zaprojektowano lokal usługowy dostępny dla podróżnych i pracowników w ramach określonych godzin pracy. Dwa reprezentacyjne wejścia główne usytuowano w fasadzie kurtynowej, w częściach południowo – wschodniej oraz północno – wschodniej.
Strefy gospodarcze ulokowano w zachodniej części budynku.
Zielony dach dworca w Brzezinach
Będzie jeszcze coś, co zdecydowanie wyróżni nowy dworzec w Brzezinach - to zielony dach. Na dodatek, będą z niego mogli korzystać pasażerowie. Poziom zielonego dachu wykonano na wysokości poziomu platformy peronu, co ułatwi przemieszczanie między strefą komunikacyjną a wypoczynkową. Dostęp do niego zostanie zapewniony z poziomu 0 budynku, poprzez schody w przejściu podziemnym prowadzące na peron, poprzez schody terenowe i ciąg pieszo – jezdny w częściach północno – wschodniej oraz południowo – zachodniej, a także windą znajdującą się przy wejściu północnym. Harmonogram zakłada, że projekt (układ peronów, torów czy wygląd stacji) będzie poddawany dalszym analizom, stąd może jeszcze ulec zmianie.
Polecamy też:
Będą 50-metrowe odwierty pod CPK, nowa organizacja ruchu. Ruszają wycinki i rozbiórki
Co już zrobiono w kwestii budowy linii 85 Warszawa – Łódź?
Przypomnijmy, że wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków warszawskiego i łódzkiego linii nr 85 zostały złożone do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska we wrześniu 2022 roku. Decyzje wydano w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową. Trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi.
Trwa też pozyskiwanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości tj. nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej. Proces ten prowadzony jest w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Linia Warszawa – Łódź to część „igreka”
Odcinek Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.
Pociągi, które będą się zatrzymywać w Brzezinach
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla stacji kolejowej w Brzezinach. W ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) realizowanego przez CPK wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego założono, że na stacji w Brzezinach będą się zatrzymywały pociągi kategorii AeroExpress relacji Warszawa – Łódź oraz pociągi RegioExpress relacji Skierniewice- Łódź i Łowicz – Łódź. Wyżej wymienione połączenia mają być jeszcze jeszcze przedmiotem konsultacji z organizatorami przewozów pasażerskich.
Czytaj też:
- Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku
- W tej manufakturze w temp. 1000 stopni Celsjusza wypalają się fajansowe dzieła sztuki
- Plac Centralny będzie oazą relaksu i zieleni, ale czy nie przydałoby się tutaj coś jeszcze?
- „Zakręt idiotów” w Bielsku-Białej za chwilę zniknie z mapy. Będzie zjazdem z węzła na drodze ekspresowej S1
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica