Nowy Dworzec Warszawa Zachodnia na ostatniej prostej. Aktualności z przebudowy Warszawy Zachodniej
Dworzec Zachodni w Warszawie będzie największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Zaawansowanie prac przekroczyło aktualnie 60%. Plac budowy znajduje się pomiędzy peronami dworca, z którego codziennie korzysta ok 60 000 pasażerów i przejeżdża średnio 1000 pociągów. Wykonawcą fundamentowania specjalistycznego przebudowywanego dworca jest firma Soletanche. Prace realizowane są w ramach kontraktu z generalnym wykonawcą firmą Budimex SA.
Spis treści
- Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce
- Prace fundamentowe na Warszawie Zachodniej
- Etapy prac fundamentowych
- Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia to nie tylko nowy budynek i perony
- Remont Dworca Zachodniego - aktualności
- Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna
- Dworzec Zachodni - wizualizacje
- Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?
- Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim
Dworzec Zachodni bardziej odstraszał niż zachęcał do podróżowania. W ramach przebudowy powstają nowe perony, zmodernizowana zostanie też hala dworcowa.
Przypomnijmy, że przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawcy inwestycji - Budimeksu, w lipcu 2020 podpisali umowę o łącznej wartości prawie 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł) na przebudowę Dworca Zachodniego. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych.
Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce
Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce, z której codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030.
Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Prace fundamentowe na Warszawie Zachodniej
Wykonawcą fundamentowania specjalistycznego przebudowywanego dworca Warszawa Zachodnia jest firma Soletanche. Prace fundamentowe trwały 2 miesiące.
Główna produkcja została zrealizowana w okresie od początku stycznia 2023 do 24 lutego 2023 kiedy to wykonana została ostatnia kolumna jet–grouting zamykająca zakres fundamentowania specjalistycznego tunelu na segmencie 5 czyli w miejscu peronów 3,4 i 5. W ramach zadania zostały wykonane pale i barety pod zadaszenie, barety pod słupy podtrzymujące strop tunelu, ściany szczelinowe tunelu, który w poziomie -1 będzie pełnił funkcję podziemnego przejścia między peronami, w poziomie -2 będzie podziemnym tunelem tramwajowym. Przesłonę przeciw filtracyjną poziomą w technologii jet – grounting.
Plac budowy znajduje się pomiędzy peronami dworca, z którego codziennie korzysta ok 60 000 pasażerów i przejeżdża średnio 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. To ogromne wyzwanie logistyczne, które ma niebagatelny wpływ na efektywność czasową realizacji.
Aby zmieścić się w harmonogramie prace wykonywane były w trybie zmianowym, z uwzględnieniem weekendów. Kolejną trudnością było realizowanie kilku zakresów technologicznych w tym samym czasie obok siebie. To wymagało dobrej koordynacji między zespołami ponieważ każdy zwrot maszyny na tak niewielkim obszarze, przy tak ich dużym nagromadzeniu na placu musiał być dostosowany do pozostałych prac i ruchu kolejowego po obu stronach placu budowy. Mimo trudności logistycznych i organizacyjnych prace wykonane były w sposób bezpieczny, sprawny i terminowy. – wspomina Marek Wasiluk, Project Manager nadzorujący prace Soletanche Polska.
Etapy prac fundamentowych
- Zadaszenie peronów nad przejściem podziemnym i halą dworcową różni się od zadaszenie a w miejscu gdzie nie ma podziemia. Z poziomu terenu można zobaczyć tę różnice gołym okiem. Idąc kładką dla pieszych z Ochoty na Wolę po lewej stronie znajduje się wyższe, masywniejsze zadaszenie. Wymagało to zdywersyfikowanych fundamentów. Soletanche wykonało pale CFA f800 o długości 20 do 25 m pod zadaszenia peronów oraz barety o wymiarze w planie 80 x 280 cm sięgających głębokości 31 m.
- Elementem widocznym dla podróżujących z peronu 2 jest tymczasowe pionowa zbrojona przesłona przeciw filtracyjna. Rozwiązanie daje możliwość użytkowania dotychczasowego przejścia podziemnego umożliwiającego przejście z holu kasowego na peron 2 i stamtąd kładką na perony 6, 7 8 i 9 oraz prowadzenie aktywnych prac fundamentowych, a następnie ziemnych. Drugie takie tymczasowe rozwiązanie znajduje się między segmentem 4 a 5 czyli w sąsiedztwie peronu 6. Po wykonaniu płyty stropowej segmentu 5 przesłona tymczasowa pomiędzy segmentem 4 a 5 zostanie zdemontowana i rozpocznie się wykop metodą podstropową tunelu na segmencie 5.
- Segment 5 to kolejna faza budowy tunelu, który w poziomie -1 będzie miał funkcję przejścia podziemnego na poziomie -2 będzie pierwszym w Warszawie i największym Polsce tunelem wykonanym wyłącznie na potrzeby linii tramwajowej. Ten zakres wykonano w technologii ścian szczelinowych. W tej samej technologii zrealizowano barety, które mają za zadanie podtrzymanie konstrukcji stropu, na którym odtworzone zostaną perony 3, 4 i 5. Grubość ścian szczelinowych tunelu to od 800 do 1000 cm., głębokość ścian szczelinowych w części przeznaczonej na tunel tramwajowy 26,5 m. Głębokość ścian szczelinowych tunelu przeznaczonego na przejście podziemne wynosi 14,80 m.
- kolumny jet – grouting jako przesłona przeciw filtracyjna. Stacja Warszawa Zachodnia usytuowana jest na grząskim terenie, gdzie dominują torfy i wysoki poziom wód gruntowych. Z tego powodu niezbędne jest odcięcie dopływu wód gruntowych do wykopu. Przesłona pozioma na segmencie 5 realizowana jest na dwóch głębokościach 12,5 m na poziomie przejścia podziemnego oraz 25,5 m w części tunelu tramwajowego. Grubość przesłony wynosi 1,5 m.
Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia to nie tylko nowy budynek i perony
To również przebudowa trakcji kolejowej i strategicznych obiektów inżynieryjnych jej służących. Chcemy rozwijać się w zakresie realizacji wzmocnienia istniejących połączeń kolejowych oraz budowy nowych nasypów, dlatego zdecydowaliśmy się na rozszerzenie naszego zakresu prac o wykonanie kolumn DSM w ramach fundamentowania obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego oraz posadowieniem pod tor linii radomskiej. W ramach tego zakresu wykonaliśmy w sumie ok. 10 km kolumn DSM,– wyjaśnia Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający, Soletanche Polska.
Remont Dworca Zachodniego - aktualności
Obecnie, jak podaje Budimex, trwa budowa konstrukcji zadaszenia nad peronami 3, 4 i 5 oraz nowych peronów. Ponadto od strony Woli powstaje budynek dworca. Na placu budowy pracuje prawie 550 osób i ok. 130 jednostek sprzętowych.
- W części centralnej stacji powstaje zadaszenie hali dworca, które posadowione jest na baretach. Zakończono w tym miejscu już roboty fundamentowe, czyli ponad 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, które sięgały nawet 35 metrów poniżej poziomu terenu – mówi Patryk Jaworski, Kierownik Budowy stacji Warszawa Zachodnia w Budimex SA.
Rozpoczęło się betonowanie pierwszej płyty stropowej przejścia podziemnego w miejscu peronów 3, 4 i 5. Od strony Woli powstaje budynek dworca.
- Udało nam się już zrealizować ok. 70% konstrukcji stalowej. Wykonaliśmy wszystkie fundamenty i 60% ścian. W części wschodniej trwa budowa ściany oporowej o 280 metrach długości. Będzie służyła jako opór nasypu, który umożliwi połączenie torów średnicowych i dalekobieżnych, a dokładniej toru 2 z 1 ŚR prowadzącym do Warszawy Centralnej i dalej Warszawy Wschodniej – dodaje Patryk Jaworski.
Od strony stacji Warszawa Włochy trwają prace nad kontynuacją obiektu inżynieryjnego, który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego. Wykonane zostało już posadowienie obiektu.
Zakończenie prac na peronach 3 i 4 jest planowane do września 2023.
Po wykonaniu stropu na segmencie 5, demontażu przesłony poziomej miedzy segmentem 4 i 5 oraz wykonanie wykopu metodą podstropową Soletanche przystąpi do przygotowanie do odbiorów ścian szczelinowych podziemia. Z głównymi pracami wykonawca wróci na plac budowy jesienią 2023 po demontażu peronów 1 i 2.
Z kolei od czerwca tego roku powinny być czynne wszystkie cztery tory linii średnicowej idącej od stacji w kierunku Warszawy Centralnej i Wschodniej.
Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna
Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 m i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem.
Dworzec Zachodni - wizualizacje
Projekt Dworca zachodniego opracowała pracownia DWAA Architekci. Wizualizacje nowego węzła przesiadkowego robią wrażenie.
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe
Modernizacja Dworca Zachodniego ma potrwać do 2023 roku
Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?
Dworzec Zachodni miał być gotowy jeszcze w 2022. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła, że remont dworca ma kilkumiesięczne opóźnienie i przedłuży się do jesieni 2023. Ten termin jednak nie jest realny. Teraz mówi się o 2024.
To będzie jednak pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmująca również remont tunelu i rozkopanie centrum miasta w rejonie Pałacu Kultury oraz remont Dworca Wschodniego. Koniec tych wszystkich prac przewidziany jest na 2027.
Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim
Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce i to chyba najbardziej efektowna część przebudowy. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów.
Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Tę część inwestycji, wartą ok. 170 mln zł, mają sfinansować Tramwaje Warszawskie.
Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.
Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje Taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.