„Dziura” w największym projekcie tramwajowym w Polsce. Warszawa dopiero projektuje kluczowy odcinek

2024-10-29 15:58

Tramwaj do Wilanowa, uruchomiony 29 października 2024 r., to dopiero początek blisko 19-kilometrowej trasy nazywanej największym projektem tramwajowym w Polsce. Docelowo Warszawa chce połączyć szynami Wilanów, Mokotów, Ochotę i Wolę. Jest tylko jeden problem: brakujący odcinek w samym środku trasy.

Murator Remontuje: Farba do przedpokoju odporna na zabrudzenia – jak ją wybrać?
Materiał sponsorowany

Spis treści

  1. Tramwaj do Wilanowa to tylko część największego projektu tramwajowego w Polsce
  2. „Dziura” w ambitnym projekcie. Tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego dopiero w planach

Tramwaj do Wilanowa to tylko część największego projektu tramwajowego w Polsce

29 października 2024 r. Warszawa oddała do użytku trasę tramwajową do Wilanowa: ok. 8 kilometrów nowych szyn z Miasteczka Wilanów do centrum. Dla miasta to jednak dopiero początek. W ramach realizowanej od kilku lat ogromnej inwestycji, nazywanej przez Tramwaje Warszawskie „największym projektem tramwajowym w Polsce”, ma powstać nowa trasa mierząca aż ok. 19 km i łącząca ze sobą 4 duże dzielnice: Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów.

To będzie prawdziwa rewolucja w podróżowaniu po mieście: dziś większość szynowych połączeń między tymi dzielnicami prowadzi przez Śródmieście, przez co pasażerowie niepotrzebnie nadkładają drogi. Nowa linia tramwajowa pozwoli na szybkie i wygodne podróże międzydzielnicowe z pominięciem centrum. Co więcej, dostęp do komunikacji szynowej zyskają liczne osiedla, które obecnie są go pozbawione.

Trasa tramwajowa łącząca Wolę z Wilanowem: mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa całej planowanej trasy tramwajowej łączącej Wolę z Wilanowem (przerywane linie) Link: Powiększ

Z uwagi na skalę inwestycji została ona podzielona na kilka etapów, realizowanych niezależnie od siebie. Część tych odcinków została już zrealizowana i służy pasażerom, inne są w trakcie budowy lub w przygotowaniu. Idąc od strony Woli w kierunku Wilanowa, są to:

Zdjęcia, mapy i wizualizacje wszystkich tych odcinków można zobaczyć w poniższej galerii.

„Dziura” w ambitnym projekcie. Tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego dopiero w planach

Żeby nowa trasa tramwajowa między Wilanowem a Wolą mogła faktycznie zrewolucjonizować podróże po mieście, musi powstać w całości – dopiero wtedy zrealizuje swój pełny potencjał. Niestety, jest z tym problem. Na trasie pomiędzy Wolą a Wilanowem przez wiele lat będzie ziała „dziura” wzdłuż Pola Mokotowskiego. Chodzi o brakujący odcinek szyn między ul. Banacha a ul. Rakowiecką.

Choć ten odcinek, nazywany tramwajem wzdłuż Pola Mokotowskiego, jest w planach (odcinek „C” na poniższej mapie), to powstanie później niż odcinki sąsiednie. Jego budowa wystartuje dopiero na początku lat 30., a zatem realnie pasażerowie skorzystają z niej w pierwszej połowie przyszłej dekady. Tymczasem „sąsiedzi” tego odcinka będą gotowi już w latach 2025–2026.

Mapa tramwaju przez Pole Mokotowskie w kontekście innych planowanych tras
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa tramwaju przez Pole Mokotowskie, ukazująca go w szerszej perspektywie całej sieci Link: Powiększ

Dlaczego kluczowy odcinek jest tak opóźniony w stosunku do pozostałych? Po pierwsze problemy finansowe miasta (spowodowane m.in. przez pandemię) wymusiły przesunięcie części inwestycji na później. Jedną z nich był właśnie tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego, który pierwotnie miał być budowany w latach 2028–2030 – gdyby ten termin pozostał w mocy, „dziura” w 19-kilometrowej trasie z Wilanowa na Wolę istniałaby znacznie krócej.

Po drugie ten konkretny odcinek okazał się trudniejszy do zaprojektowania, niż się spodziewano. Jak dowiedział się serwis transport-publiczny.pl, problemem było m.in. to, jak połączyć nowy odcinek z istniejącymi szynami na ul. Banacha na Ochocie. Ostatecznie konieczna będzie spora przebudowa, w tym przesunięcie i zwężenie jezdni ul. Banacha, żeby po południowej stronie ulicy zmieściło się także torowisko tramwajowe. Warto dodać, że projekt tej inwestycji przygotowuje od 2022 r. firma Databout.

Tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego w Warszawie – mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego Link: Powiększ

Warto dodać, że podobnie opóźniony (i podobnie trudny technicznie) będzie końcowy odcinek trasy po stronie Woli, czyli tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni, który również zacznie powstawać dopiero w latach 30. Tu trudność sprawia m.in. kolektor ściekowy na trasie planowanej inwestycji. Ponieważ jednak mowa o odcinku końcowym, a nie środkowym, opóźnienie tej konkretnej budowy nie wpłynie na pozostałe odcinki 19-kilometrowej trasy.

Listen to "Taras naziemny - masywny czy lekki. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej