Ekspresowo zbudowali wiadukt kolejowy w... 26 godzin. Liczył się czas
Autor: MZD Częstochowa
Ważąca 2 tys. ton betonowa konstrukcja popychana hydraulicznymi siłownikami, wjechała w przygotowany w nasypie otwór z prędkością 2,6 metrów na godzinę. Wszystko trwało 26 godzin. To wydarzyło się w Częstochowie
W naszym Rankingu Muratora – Najciekawsze inwestycje 2023 roku postanowiliśmy umieścić budowę jednego z obiektów, w ramach większej inwestycji w Częstochowie. Mowa o ekspresowej budowie wiaduktu kolejowego na linii 61. Ważąca 2 tys. ton betonowa konstrukcja popychana hydraulicznymi siłownikami, wjechała w otwór w nasypie z prędkością 2,6 m/h. Wszystko trwało 26 godzin i wydarzyło się we wrześniu 2023 roku.
Spis treści
- Wiadukt wsunięty w nasyp w Częstochowie
- Budowa wiaduktu kolejowego w Częstochowie w 26 godzin
- Wiadukt w Częstochowie wjechał w nasyp w 26 godzin
- Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
- Oto nasze propozycje do rankingu
Wiadukt wsunięty w nasyp w Częstochowie
Choć nie jest to zupełnie nieznana technologia budowy wiaduktów, to w Polsce jest stosowana niezbyt często a jest bardzo widowiskowa. Strabag, który był wykonawcą wiaduktu kolejowego w Częstochowie, wykonał również podobną operację inżynierską przy budowie wiaduktu na ulicy Nowolazurowej w Warszawie.
W Częstochowie cała operacja, związana z ekspresową budową wiaduktu wydarzyła się w ramach większej inwestycji – przedłużenia ulicy Korfantego do Bugajskiej. Tu liczył się czas. Trzeba było bowiem uzyskać zgodę na zamknięcie czynnej linii kolejowej nr 61 relacji Częstochowa - Kielce. Wiadukt musiał powstać więc bardzo szybko.
Budowa wiaduktu kolejowego w Częstochowie w 26 godzin
Inżynierowie z firmy Strabag wymyślili więc, że najpierw, w odległości około 70 metrów od nasypu kolejowego zbudują betonową konstrukcję wiaduktu. Zbudowali ją z betonowych elementów prefabrykowanych. Gdy konstrukcja była już gotowa rozpoczęło się rozbieranie części nasypu, w którym miał zostać umieszczony wiadukt.
Potem przy pomocy siłowników hydraulicznych o nośności 100 ton każdy, z prędkością 1,5-2,7 m na godzinę po przygotowanych torach ślizgowych cały obiekt wsunięto w przygotowany w nasypie otwór.
Wiadukt w Częstochowie wjechał w nasyp w 26 godzin
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Strabag, cała operacja została przygotowana i przeprowadzona tak, że ruch pociągów był wstrzymany jedynie w okresie od 4 do 18 września.
Samo nasuwanie konstrukcji wiaduktu na nasyp wraz z robotami ziemnymi i montażem konstrukcji torów jezdnych trwało 26 godzin.
Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Oto nasze propozycje do rankingu
Inwestycje drogowe:
- Tunel w Świnoujściu był jednym z pierwszych w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku
- Budowa połączenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
- Ring obwodnic wokół Łodzi definitywnie domknięty w 2023 roku
Inwestycje kolejowe:
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
- Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku
- Linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach jedną z ważniejszych inwestycji w 2023 r.
- Trzy nowe mosty kolejowe przez Wisłę w Krakowie. Ruch aglomeracyjny i krajowy podzielony
- Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice za 1,5 mld zł
- Połączenie kolejowe do lotniska w Jasionce. Komfort i wygoda w dojeździe do portu lotniczego