Elektrowni atomowej jeszcze nie ma, ale jest postęp w budowie drogi do niej
Autor: GDDKiA
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rozpoczęły się prace przygotowawcze o budowy drogi dojazdowej do pierwszej polskiej elektrowni atomowej. Jest wniosek o decyzję środowiskową dla tej inwestycji między Lubiatowem i drogą ekspresową S6.
Spis treści
- Dwa warianty drogi do elektrowni jądrowej
- Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu
- Są prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko
- Kiedy zacznie się budowa drogi do elektrowni atomowej?
- Kiedy zacznie się budowa polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie (gmina Choczewo)?
Dwa warianty drogi do elektrowni jądrowej
Droga dojazdowa do elektrowni atomowej na Pomorzu będzie miała 27 kilometrów długości. Połączy Lubiatowo z drogą ekspresową S6.
Budowę jednojezdniowej drogi, o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), podzielono na dwa odcinki, Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (o długości około 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (około 16 km).
Dla obu odcinków opracowane zostały dwa warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości. We wnioskach o uzyskanie decyzji środowiskowej GDDKiA wskazała, jako preferowany dla obu odcinków wariant 2, w którym trasa omija Choczewko i biegnie bliżej miejscowości Kurowo.
Droga do elektrowni atomowej na Pomorzu
Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji, ma się zwiększyć przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży.
Ponadto nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.
Czytaj też: Ruszają prace geologiczne w miejscu budowy elektrowni atomowej na Pomorzu
Są prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko
Przed złożeniem wniosku o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, GDDKiA przygotowała szczegółowe prognozy oddziaływania drogi do elektrowni jądrowej w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód oraz na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie).
We wniosku wskazaliśmy m.in. lokalizację i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczenia akustyczne, urządzenia ochrony wód, nasadzenia zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z ww. dokumentami na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej – informuje GDDKiA.
Kiedy zacznie się budowa drogi do elektrowni atomowej?
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie Projektuj i buduj dla każdego z zadań.
Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na budowę oraz innych niezbędnych opracowań. Po jego uzyskaniu, rozpoczną się prace budowlane.
Kiedy zacznie się budowa polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie (gmina Choczewo)?
Elektrownia jądrowa, która powstanie w lokalizacji „Lubiatowo-Kopalino” jest istotnym elementem transformacji energetycznej Polski. Jej budowa, a później eksploatacja stworzą w Polsce całkowicie nowy sektor gospodarki, w którym zatrudnienie znajdą tysiące osób.
Jak informuje portal nuclear.pl, budowa elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino rozpocznie się w 2028 r., dwa lata później, niż zakładał Program Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. Ministerstwo Klimatu zapowiada, że na przełomie 2024 i 2025 r. będą zaktualizowane m.in. polski program jądrowy i polityka energetyczna.
W Stoczni Wojennej konfigurują już suwnice i kończą budowę najwyższej hali w Polsce
Autor: PGZ Stocznia Wojenna
Czytaj też:
- "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce
- Tunel w Świnoujściu ma już rok. Jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
- W Śląskiem otwarto nową ekspresówkę. To prawie 7 kilometrów trasy
- Kiedy otworzą S7 Kraków - Widoma? Wiadomo, że budowa się przedłuży