GDDKiA rozstrzyga przetargi na kolejne odcinki dróg ekspresowych
GDDKiA oddaje kolejne odcinki dróg w Polsce. Jednak do zrealizowania ambitnego planu budowy mapy drogowej trzeba jeszcze poczekać. Tymczasem GDDKiA ogłasza nowe przetargi i podpisuje umowy na budowę dróg.
Ostatni fragment drogi ekspresowej S8 Warszawa - Białystok na terenie woj. podlaskiego wybuduje konsorcjum Rubau Polska, Construcciones Rubau. Wartość złożonej oferty wynosi 454,9 mln zł. Przetarg dotyczy odcinka od granicy z województwem mazowieckim do obwodnicy Zambrowa. Długość realizowanej drogi to prawie 15 km. Wykonawca ma zbudować ten odcinek w 22 miesiące. Trasa będzie dwujezdniowa droga ekspresowa z jednym węzłem (Szumowo), 14 obiektami inżynierskimi, drogami serwisowymi oraz elementami z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także ochrony środowiska.
Mota-Engil wygrał przetarg na odcinek S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe o długości 11,3 km. Wartość kontraktu to 260,90 mln złotych. Dwujezdniowa trasa z dwoma węzłami powstanie w 30 miesięcy. Konsorcjum Salini Polska, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Budowlanych Export-Pribex, Impregilo, Todini Costruzioni Generali natomiast zbuduje S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ o długości 14,4 km. Wartość kontraktu - 561,03 mln złotych.
13 kilometrów obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 8 dla łódzkiego oddziału GDDKiA wybuduje Strabag. Droga zostanie wybudowana w 19 miesięcy. Obwodnica Wielunia ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta. Trasa będzie miała 13,2 km długości i znajdzie się na północ od Wielunia. Powstaną także trzy węzły drogowe - Biała, Raczyn i Jodłowiec.
30 miesięcy będzie trwała budowa S3 od węzła Lubin Południe (bez węzła) do węzła Legnica II (z węzłem) na A4 o długości 22,6 km. Najtańszą ofertę - 785,55 mln złotych - złożył konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman.
Budimex z Ferrovialem wybudują także 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 pomiędzy Żninem a Gnieznem. W ramach zadania mają powstać też m.in. trzy węzły drogowe - Mieleszyn, Gniezno Północ i Kłecko; 19 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty w ciągu S5; dwa miejsca obsługi podróżnych - Modliszewo Wschód i Modliszewo Zachód oraz sieć dróg dojazdowych. Wartość umowy 476,34 mln złotych.
Kontrakt na budowę S7 od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego zdobyło również konsorcjum Budimex i Ferrovial. 20 km trasy powstanie w 22 miesięce. Wartość umowy - 348,6 mln złotych. Konsorcjum tych dwóch firm w 20 miesięcy wybuduje 9,2 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Ostróda Północ za kwotę 292,3 mln złotych.
S19, czyli budowa zachodniej obwodnicy Lublina, przypadła także Budimeksowi. Ma on 19 miesięcy na realizację odcinka drogi ekspresowej o długości 9,8 km, który pozwoli ominąć Lublin od strony zachodniej. Trasa rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy na połączeniu z istniejącą DK19 w Konopnicy. Powstaną też dwa węzły: Lublin Szerokie (nazwa robocza Płouszowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830) oraz Lublin Węglin (nazwa robocza Konopnica, na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747). Oferta Budimeksu to 423,9 mln zotych.
Obwodnicę Inowrocławia za 359 mln złotych wybudują firmy Mirbud S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „Erbedim”. Prace potrwają 27 miesięcy.
GDDKiA podpisała umowę również na budowę obwodnic: Brodnicy (Skanska), Międzyrzecza (Budimex), Jarocina (Buidmex), podwarszawskich Marek (I zadanie Salani, II zadanie Astaldi), Pawłowic (droga wojewódzka 933, czeska spółka M-Silnice oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie).