Gigantyczna inwestycja kolejowa, warta 6 mld zł na polskim odcinku Rail Baltica
Autor: PKP PLK/Paweł Chamera
Stacja Ełk - nowe tory i perony
To będzie największy kolejowy kontrakt w Polsce! Właśnie ogłoszono przetarg na wyłonienie jego wykonawcy. Mowa o przebudowie linii kolejowej Ełk – Białystok, której wartość szacuje się na około 6 miliardów złotych. Po raz pierwszy PKP PLK wykluczyły z przetargu firmy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z tzw. państw trzecich.
Spis treści
- PKP PLK ogłasza przetarg na gigantyczną inwestycję kolejową
- Z przetargu kolejowego wykluczono tzw. państwa trzecie
- Przebudowa 100 km trasy Rail Baltica w nieco ponad 3 lata?
- Zakres prac przebudowy linii kolejowej Ełk - Białystok
- Przebudowa linii kolejowej Ełk - Białystok do nowych standardów
- Nowe tunele i wiadukty na trasie Ełk - Białystok
PKP PLK ogłasza przetarg na gigantyczną inwestycję kolejową
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na wykonanie gigantycznej inwestycji w ramach trasy Rail Baltica. Chodzi o przebudowę 100 km trasy Ełk – Białystok. Po jej zakończeniu pociągi z Białegostoku do Ełku mają dojechać w 55 minut i z prędkością do 200 km/h.
Z przetargu kolejowego wykluczono tzw. państwa trzecie
To ogromne zamówienie, strategiczne dla polskiej gospodarki i bezpieczeństwa. Dlatego też, jak informują PKP PLK po raz pierwszy podjęto decyzję o tym, by wykluczyć z niego firmy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z tzw. państw trzecich. Do takich państw zalicza się m.in. Chiny, Indie czy Brazylię oraz wiele innych.
Po raz pierwszy z postępowania wykluczeni zostaną wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE. Podchodzimy do tej ważnej inwestycji racjonalnie, takie ograniczenie zwiększa bezpieczeństwo jej realizacji – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowa 100 km trasy Rail Baltica w nieco ponad 3 lata?
Inwestycja, na której wykonanie ogłoszono przetarg jest gigantyczna, szacuje się, że jest warta około 6 miliardów złotych. Ma zostać ukończona do 2029 roku, czyli w nieco ponad trzy lata po rozstrzygnięciu przetargu, co biorąc pod uwagę spory zakres prac i przewidywana w najbliższych latach kumulację kolejowych zamówień, jest dość optymistycznym założeniem.
Czytaj też:
Rekordowy podwodny tunel powstaje na Bałtyku. Będzie gotowy za kilka lat
Autor: Femern AS
Budowa tunelu Fehmarnbelt - wizualizacje
Zakres prac przebudowy linii kolejowej Ełk - Białystok
Inwestycja obejmuje bowiem przebudowę 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków – całość zyska nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości krzyżowania (mijania się) pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Przebudowa linii kolejowej Ełk - Białystok do nowych standardów
Jak zapewnia PKP PLK, nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew – Białystok. Dla podróżnych ma być przygotowanych 6 stacji i 10 przystanków, gdzie powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Powstaną także dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zostanie zmieniony w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Nowe tunele i wiadukty na trasie Ełk - Białystok
Podobnie jak na trasie Czyżew – Białystok, także na linii do Ełku przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. Zaplanowano budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i przyszłym uruchomieniu systemu ETCS – na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
Warto też dodać, że niedawno zakończyły się główne prace związane z przebudową stacji Ełk. Stacja ma trzy nowe perony i nowoczesną infrastrukturę z której już od jakiegoś czasu korzystają pasażerowie. Zamiast przejazdu kolejowego stanął tu nowy wiadukt a w innych miejscach dwupoziomowe skrzyżowania.
Ta inwestycja w części otrzymała już dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jest bowiem realizowana ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Niektóre jej etapy jednak dopiero czekają na przyznanie dofinansowania.
Czytaj też:
- Te firmy budują najwięcej ważnych dróg w Polsce. GDDKiA podała zestawienie
- Gigantyczna tarcza TBM waży 600 ton. Będzie drążyć tunel w Limanowej
- To będzie najdłuższy tunel w Polsce! Będzie miał pięć kilometrów długości