Gigantyczny tunel dla statków powstanie w Norwegii. Będzie siedmiokrotnie większy od tuneli drogowych
Autor: Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Wizualizacja tunelu dla statków w Norwegii. Pierwszego takiego na świecie
Norwegowie zbudują pierwszy na świecie tunel dla statków. To gigantyczne przedsięwzięcie, które umożliwi ominięcie niebezpiecznej dla żeglugi trasy wokół półwyspu Stad w Norwegii. Tunel będzie ogromny, siedmiokrotnie większy od zwykłych tuneli drogowych czy kolejowych. Rozpoczęła się już procedura przetargowa. W grze cztery oferty.
Spis treści
- Stad Ship Tunnel - pierwszy tunel dla statków na świecie
- Ogromna inwestycja w Norwegii, o której myślano od lat 90.
- Ruszył przetarg na budowę tunelu dla statków w Norwegii
- Kiedy powstanie Stad Ship Tunnel w Norwegii?
Stad Ship Tunnel - pierwszy tunel dla statków na świecie
Takiej inwestycji jeszcze nikt na świecie nie zrealizował. Norwegowie będą pionierami. Wybudują najdłuższy na świecie tunel dla statków – Stad Ship Tunnel. Jednostki pływające będą mogły bezpiecznie przepłynąć nim morze, omijając o wiele dłuższą i bardzo niebezpieczną drogę wzdłuż norweskich wybrzeży półwyspu Stad. Tunel połączy Moldefjorden z Kjodespollen i pobiegnie pod Górą Mørkelida (447 m n.p.m.). Tunel ma obsługiwać regionalny ruch statków. Dzięki niemu jednostki nie będą musiały wpływać na Morze Norweskie.
To będzie ogromny obiekt - siedmiokrotnie większy niż standardowe tunele drogowe czy kolejowe.
Tunel będzie miał:
- 1,7 km długości (2,2 km wliczając obszary wejściowe),
- 50 metrów wysokości / 37 metrów wysokości od lustra wody,
- 36 metrów szerokości,
- wysokość przejścia pod sklepieniem 33 m,
- szerokość toru wodnego 26,5 m,
- głębokość toru wodnego 12 m.
Będą więc nim mogły przepływać całkiem spore okręty.
Czytaj też: Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
Ogromna inwestycja w Norwegii, o której myślano od lat 90.
Do budowy tunelu Norwegowie przymierzali się już od lat 90. XX wieku, ale dopiero w 2021 roku zgodę na to dał norweski parlament. Realizację tej inwestycji powierzono Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket).
Przez jakiś czas jednak projekt zawieszono z powodu ogromnych kosztów. W grudniu 2024 roku ruszyła jednak procedura przetargowa, która ma wyłonić firmę, wykonawcę tego wyjątkowego obiektu. Do 31 stycznia 2025 roku przyjmowano wnioski firm chętnych do wzięcia udziału w tym przetargu. Ma to być kontrakt typu „zaprojektuj i wybuduj”.
Polecamy także: Najwyższy wiadukt w Europie: jego ogromne pylony często toną w chmurach
Autor: Pexels
Ruszył przetarg na budowę tunelu dla statków w Norwegii
Norweska Administracja Wybrzeża otrzymała ostatecznie sześć próśb o wzięcie udziału w konkursie. Oceniono je pod kątem wymagań kwalifikacyjnych określonych w dokumentach konkursowych, obejmujących m.in. kwalifikacje techniczne i zawodowe. Czterech wykonawców zostało już ocenionych jako kwalifikujących się i zaproszonych do składania ofert.
Jak poinformowała w lutym norweska Administracja Wybrzeża – po wstępnej analizie z procedury wypadły dwie chińskie firmy, które jak powiedziano nie spełniały kryteriów jakości i wymaganego doświadczenia przy podobnych projektach.
Oto firmy, które obecnie biorą udział w postępowaniu przetargowym:
- Konsorcjum Skanska Norge AS i Vassbakk og Stol AS (Norwegia)
- AF Group Norway AS (Norwegia)
- Eiffage Genie Civil (Francja)
- Konsorcjum: Acciona Construccion SA i Bertelsen and Garpestad AS (Hiszpania/Norwegia).
Ocena pozostałych ofert ma się zakończyć do marca. Jak informują Norwegowie, najlepiej wykwalifikowani wykonawcy i konsorcja zostaną następnie zaproszeni do składania ofert. Oferty te zostaną ocenione i wynegocjowane, często w wielu rundach, zanim zostanie wybrana najlepsza.
Przeczytaj także: Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Kiedy powstanie Stad Ship Tunnel w Norwegii?
Jak podkreślają przedstawiciele Norweskiej Administracji Wybrzeża, nigdy wcześniej nie budowano takiego tunelu, co sprawia, że dokumentacja techniczna jest w tym przypadku niezwykle wymagająca. Ponadto procesy planowania, nabywanie gruntów, ponowne wykorzystanie mas kamiennych oraz działania mające na celu zmniejszenie ryzyka i kosztów projektu były rozległe i czasochłonne. Dlatego tak długo trwały przygotowania do przetargu.
Jednak jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa może zostać podpisana jesienią 2025 r., a budowa rozpocznie się na początku 2026 r.
Wszystko to jednak jest uzależnione od otrzymania ofert, które zmieszczą się w ramach określonego budżetu projektu. Szacunkowy okres budowy wyniesie około pięciu lat. W najbardziej optymistycznym wariancie pierwsze okręty mogłyby przepłynąć nowym tunelem już w 2031/32 roku. Szacuje się, że budowa tunelu może kosztować ponad 5,5 mld norweskich koron (ponad 1,9 mld zł), ale konkretny koszt będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu i wybraniu wykonawcy.
Pisaliśmy także: Hiszpania chce zbudować tunel kolejowy do Maroka pod Cieśniną Giblartarską. Rozpoczęły się badania dna morskiego
- Przejdź do galerii: Przekop Mierzei Wiślanej
Autor: materiały prasowe NDI/BESIX
Przekop Mierzei Wiślanej
