II linia metra. Budowa stacji Nowy Świat. ZDJĘCIA
II linia metra coraz bliżej. Dobiega końca budowa północnego tunelu z Woli na Powiśle. Tym samym, przyszła stacja Nowy Świat przygotowywana jest do przyjęcia wierteł, które będą drążyć tunele. By zapewnić bezpieczeństwo przestrzeni, w której tarcze TBM będą pracować, montowane są urządzenia pomiarowe. Zobacz jak wygląda plac budowy.
Stacja Nowy Świat budowana jest wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pomiędzy ulicami Czackiego i Nowy Świat. Obiekt będzie miał 2 wejścia od strony wschodniej, po obu stronach ul. Świętokrzyskiej, skierowane w stronę Traktu Królewskiego. Aktualnie prowadzona jest zaawansowana budowa przy wejściu południowym - wzdłuż ulicy Kubusia Puchatka.
Autor: AGP Metro Polska S.C.
Głębienie ściany szczelinowej w ul. Kubusia Puchatka
Stacja Nowy Świat i tarcze TBM
Na Nowym Świecie przy ul. Kopernika trwa montaż urządzen pomiarowych, które są niezbędne by zapewnić bezpieczeństwo przestrzeni, w której tarcze TBM będą wiercić tunele. Obecnie korpus stacji ma już w 90% gotowych ścian szczelinowych. Do wykonania zostały sekcja znajdujące się w pobliżu ul. Kubusia Puchatka (w miejscu gdzie będzie wejście do stacji). W obrębie ul. Świętokrzyskiej stawiane są panele z włókna szklanego, które umożliwią przejście wiertłom TBM przez ukośna konstrukcję stacji. Dodatkowo, na odcinku Nowy Świat - Powiśle - Kopernika montowane są instrumenty geodezyjne, które ułatwią obserwowanie wód w warstwach wodonośnych. Urządzenia będa mierzyć ruchy gruntów na obrzeżach oraz pomiędzy tunelami. By zapewnić bezpieczeństwo budowanym tunelom i obiektom położonym w okolicy placu budowy, wszystkie prace przygotowawcze do przyjęcia tarcz odbywają się na 3 miesiace przed rozpoczęciem drążenia. W przypadku stacji Nowy Świat - nawet wcześniej. Jest to standardowa procedura dla wszystkich odcinków tuneli.
Zobacz również: II linia metra. Budowa stacji Rondo Daszyńskiego. ZDJĘCIA!
Warto zaznaczyć, że przy budowie centralnego odcinka II linii metra, zagłębienie stacji będzie zróżnicowane. Kolejne stacje od strony Woli w kierunku Wisły budowane będą coraz głębiej. Wymaga tego konieczność drążenia tunelu 7 metrów pod dnem Wisły oraz przejście II linii metra pod linią I. Trzykondygnacyjna stacja Nowy Świat będzie budowana najgłębiej, bo 30 metrów (6 pięter) pod ziemią.