II linia metra już działa!

2015-03-10 14:48
Stacja Dworzec Wileński. Centralny odcinek II linii metra w Warszawie
Autor: budowametra.pl Stacja Dworzec Wileński. Centralny odcinek II linii metra w Warszawie

Po kilku miesiącach opóźnienia, w niedzielę 8 marca o 9:30 uruchomiono tzw. centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Ma 6,1 km długości i 7 stacji. II linia krzyżuje się z I linią na stacji "Świętokrzyska".

Pierwotnie, budowa II linii metra miała zakończyć się w październiku 2013. Ten termin nie został dotrzymany przede wszystkim z powodu zalania w trakcie budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. Wówczas (w sierpniu 2012) pracownicy budowy metra natrafili na ciek wodny, który spowolnił prace o prawie rok. Wtedy termin zakończenia budowy przesunięty został na koniec 2014. II linia metra miała być otwarta 14 grudnia. Jednak prace znów się opóźniły – tym razem powodem był pożar, który wybuchł 2 grudnia na stacji Rondo Daszyńskiego.

W końcu, po kilku tygodniach sprawdzania poziomu bezpieczeństwa na każdej ze stacji, II linia metra została otwarta. W niedzielę rano, 8 marca 2015, pasażerowie mogli po raz pierwszy skorzystać z nowej kolejki podziemnej. Stacje centralnego odcinka II linii metra to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy oraz Dworzec Wileński. Lektorem, który informuje o przystankach w pociągach jest Maciej Gudowski. Wybrali go mieszkańcy drogą głosowania internetowego. Pasażerom bardzo podoba się wykończenie i kolorystyka każdej ze stacji, a dodatkową atrakcją są na ich ścianach grafiki znanego artysty Wojciecha Fangora. 

Z 7 nowych stacji najgłębszy jest przystanek „Nowy Świat – Uniwersytet”. Znajduje się 23 metry pod ziemią i ma aż 4 kondygnacje. Wyposażony jest w 17 biegów schodów ruchomych. Taka głębokość nie jest przypadkowa – jest to wynik badań geologicznych. Obliczono, że z powodów bezpieczeństwa, tunel II linii metra musi  znaleźć się aż 8 metrów pod dnem Wisły. Na budowę centralnego odcinka przeznaczono ok. 4,17 mld zł, z czego ponad połowa pochodzi z funduszy unijnych. Projekt przygotowało  konsorcjum AMC i Metroprojekt.

Szacuje się, że od uruchomienia nowej nitki metra, z ulic pomiędzy Wolą a Pragą może zniknąć ok. 25% samochodów, zaś kolejne 25% użytkowników komunikacji przesiądzie się z autobusów i tramwajów do nowych pociągów podziemnych. To w dużym stopniu powinno upłynnić ruch w zakorkowanej Warszawie. Ponadto, przy okazji powstania nowej linii metra w mieście pojawiły się nowe linie autobusowe ułatwiające komunikację, m. in. linia 202 łącząca Gocławek Wschodni z przystankiem Metro Stadion, linia E-5 jeżdżąca na trasie Jelonki – metro Rondo Daszyńskiego, linia 155 na trasie Koło-Obozowa – Pl. Zawiszy, czy też linia E-3 łącząca Targówek ze stacją Dworzec Wileński, a także liczne zmiany kursów istniejących linii.

Budowa II linii metra – od początku

W październiku 2009, w Urzędzie Dzielnicy Praga Północ m. st. Warszawy, prezydent Hanna Gronkiewicz Waltz wraz z Jerzym Lejkiem, prezesem zarządu Metra Warszawskiego i członkiem zarządu Radosławem Żołnierzakiem podpisali umowę z generalnym wykonawcą na budowę II linii metra. W 2010 budowę rozpoczęła Spółka AGP Metro Polska S.C, czyli konsorcjum trzech firm: lider –  włoska spółka Astaldi, turecka firma GÜLERMAK oraz polskie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Jak powstał tunel II linii metra
W maju 2012 rozpoczęło się wiercenie tunelu II linii metra, a użyto do tego specjalistycznego sprzętu – tarczy „Anna”, którą nazwano na cześć księżnej Anny Mazowieckiej. Jest to jedna z 4 maszyn niemieckiej firmy Herrenknecht AG, które zaprojektowane zostały specjalnie na potrzeby budowy II linii warszawskiego metra. Jedno urządzenie waży 615 ton, jego długość to 97 metrów, zaś średnica 6,27 m. Tarcze drążyły tunel obracając się 2 razy na minutę. Średnia szybkość wykonywania otworu to ok. 10-20 m na dobę. Całkowita długość powstałego tunelu to 6,1 km, z czego 600 metrów znajduje się pod Wisłą, na głębokości 7-8 metrów. Trzy kolejne tarcze, które wierciły poszczególne etapy tunelu również nazwano – były to: „Maria”, „Krystyna” (od Krystyny Krahelskiej) i „Elisabetta” (od imienia żony jednego z inżynierów).

Skrzyżowanie dwóch linii metra
Nowa nitka metra przebiega prostopadle względem starej. Linie spotykają się na stacji „Świętokrzyska”, a ich połączenie przebiega na dwóch poziomach. Na skrzyżowaniu tuneli znajduje się węzeł przesiadkowy, który umożliwia komunikację pomiędzy wszystkimi stacjami bez opuszczania stref biletowych. Z peronu stacji I linii (A14), pasażerowie przemieszczają się na płytę poziomu pośredniego jednym z trzech biegów schodów ruchomych. Stamtąd do poziomu II linii metra (C11) prowadzą schody stałe.

II linia metra – planowanie i zmiany
Początkowo II linię metra zaplanowano na znacznie dłuższą – po praskiej stronie miała prowadzić aż do Białołęki. W poprzedniej wersji stacje miały nazywać się: Pl. Hallera, Rondo Starzyńskiego, Budowlana, Armii Krajowej, Płochocińska, Henryków, Tarchomin, Nowodwory, Winnica, Dąbrówka. Z planów zrezygnowano ze względu na małą gęstość zaludnienia na niektórych obszarach objętych budową. Decyzja uzależniona była od budżetu. Zamiast planowanej i niezrealizowanej części II linii metra, na północy miasta ma powstać nowa linia tramwajowa.

To nie koniec II linii metra
Wybudowane 7 stacji to jedynie centralny odcinek II linii metra. Cała ma składać się z 28 stacji o łącznej długości 31 km. Inwestycję podzielono na 4 odcinki: zachodni, centralny, północny i południowy. Trasa ma przebiegać od zachodniej części miasta – z Mor. Po praskiej stronie Wisły ma zostać zbudowane rozwidlenie, które poprowadzi do stacji na osiedlu Bródno (na północy) oraz do stacji na Gocławiu (południe).
Jak mówi prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz, obecnie trwa przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy kolejnych stacji. Będzie to budowa 6 kolejnych stacji – 3 w kierunku wschodnim oraz 3 w kierunku zachodnim. W listopadzie 2011 ogłoszono konkurs na projekt architektoniczno-budowlany, zaś w czerwcu ogłoszono wyniki. Zwycięski projekt odcinka zachodniego wykonała firma ILF, natomiast wschodniego firma Metroprojekt. Rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę przewidywane jest na czerwiec 2015, zaś rozpoczęcie budowy na rok 2016. Kolejne 3 stacje w stronę Woli oraz 3 stacje w stronę Targówka mają być gotowe do końca 2018.

Nazwa inwestycji: centralny odcinek II Linii Metra w Warszawie
Adres inwestycji: Warszawa
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Autor projektu architektonicznego: konsorcium - AMC, Metroprojekt
Generalny wykonawca: spółka AGP Metro Polska S.C. w składzie: Astaldi; GÜLERMAK; PBDiM.
Początek realizacji: 2010
Oddanie do użytku: 8 marca 2015
Koszt inwestycji: 4,17 mld zł
Dofinansowanie: 2,77 mld współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności - Program Infrastruktura i Środowisko z działania 7.3 „Rozwój transportu miejskiego w obszarach metropolitalnych”

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej