II linia metra na Bródno otwarta 28 września 2022!
II linia metra na Bródno otwarta! Warszawiacy z niecierpliwością czekali na ten moment. Od dziś mogą korzystać z szybkiego połączenia między stacją Zacisze a komorą odstawczą za stacją Bródno. Otwarcie metra na Bródno odbyło się 28 września 2022. Przypomnijmy, że wydano też pozwolenie na budowę stacji Chrzanów, wcześniej - Karolin.
Spis treści
- II linia metra na Bródno otwarta
- II linii metra na Bemowo otwarta
- II linia metra na Karolin – jest pozwolenie na budowę
- Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?
- II linia metra - metro na Woli
- Trasa II linii metra na Woli
- II linia metra na Targówek
- Trasa II linii metra na Targówku
- Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?
- III linia metra w Warszawie?
II linia metra na Bródno otwarta
Nowe stacje metra na Bródnie są gotowe. 28 września około godziny 13.30 ruszył bródnowski odcinek metra.
Pierwotnie odcinek II linii metra na Bródnie miał być gotowy w listopadzie 2021 roku. Niestety pandemia koronawirusa wpłynęła na opóźnienie budowy. Ostatecznie prace budowlane na tym odcinku zakończyły się dopiero w sierpniu 2022.
II linia metra na Bródnie ma trzy stacje:
- C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
- C20 Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
- C21 Bródno - przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.
Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybudował podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).
Przypomnijmy, że pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Budowa ruszyła z początkiem marca 2019. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A.
Autor: Metro Warszawa
II linia metra na Bródnie. Wizualizacja wejścia na stację C19 Zacisze
II linii metra na Bemowo otwarta
Druga linia metra wydłużyła się o dwie nowe stacje - Ulrychów i Bemowo. Od 30 czerwca ze stacji Trocka pasażerowie jeżdżą na Bemowo w niecałe pół godziny. Miasto szacuje, że w ciągu roku z nowych stacji skorzysta ponad 40 mln pasażerów, co odciąży ruch w stolicy.
Stacja Ulrychów ma długość 160 m i kubaturę 60 272 m³. Wymiary przystanku Bemowo to odpowiednio 459 m i 224 586 m³. Nowy odcinek składa się dodatkowo z wentylatorni szlakowej, a za stacją Bemowo powstały tory odstawcze, którymi po kolejnym etapie prac pociągi będą jeździły w kierunku Karolina.
Odcinek M2 na styku Woli i Bemowa ma długość nieco ponad 2,5 km tuneli oraz dwie stacje: C05 - Ulrychów - położona w ciągu ul. Górczewskiej i C04 - Bemowo - zlokalizowana w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Koszt wykonania inwestycji to 959 mln zł.
II linia metra na Karolin – jest pozwolenie na budowę
Jest drugie pozwolenie na budowę zachodniego odcinka II linii metra – między stacjami C4 Bródno i C1 Karolin.
24 czerwca Wojewoda Mazowiecki w końcu wydał pierwsze z dziewięciu pozwoleń na budowę odcinka II linii metra na Karolin CO1, a 13 lipca wydano drugie pozwolenie na budowę stacji C02 Chrzanów.
Przypomnijmy, że docelowo na odcinku długości 3,92 km mają powstać trzy stacje - C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, dwie wentylatornie V1 i V2, szyb demontażowy tarczy, STP Karolin oraz budynku ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska.
Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?
Budowa II linii metra na Karolin ma się rozpocząć jak tylko zostaną dopełnione formalności, czyli m.in. po uzyskaniu wszystkich pozwoleń i dopięciu kwestii finansowych. Prace budowlane mają potrwać co najmniej trzy lata.
II linia metra - metro na Woli
Pociągi na Wolę ruszyły 4 kwietnia 2020 roku. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mld zł.
Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka była turecka firma Gülermak. Termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Początkowo odcinek miał być oddany do użytku w listopadzie 2019. Ostatecznie pociągi pojechały z początkiem kwietnia 2020.
Trasa II linii metra na Woli
Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstało 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:
- C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
- C7 Młynów (ul. Syreny)
- C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)
II linia metra na Targówek
Budowa II linii metra na Targówek warta była ponad 2 mld zł. Przypomnijmy, że pierwsze pociągi metra dotarły na Targówek 15 września 2019. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane 13 września 2019. Wykonawcą tej inwestycji była włoska firma Astaldi.
Autor: Metro Warszawskie
Wejście na stację Targówek Mieszkaniowy
Trasa II linii metra na Targówku
II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:
- C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
- C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
- C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).
Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?
Zakłada się, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.
III linia metra w Warszawie?
W 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.