II linia metra. Tarcze są już pod ziemią. ZDJĘCIA
II linia metra coraz bliżej. Dwie tarcze drążące tunel przy Rondzie Daszyńskiego, są już pod ziemią. Pierwsza ruszy już w maju. W wydarzeniu opuszczenia pierwszego wiertła uczestniczyła prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. Zobacz, jak wyglądało opuszczenie tarczy o imieniu Anna, ważącej 615 ton!
Autor: Metro Warszawskie Sp. zo.o.
II linia metra. Opuszczenie pierwszej tarczy o imieniu Anna, przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie
Już w maju ruszy pierwsza, mierząca 6,5 metra średnicy tracza (TBM) o imieniu Anna. Wiertło wydrąży tunel dla centralnego odcinka II linii metra.
Przeczytaj również: Metro Warszawskie. II linia metra - 18 firm złoży prace na projekt budowlany
II linia metra. Tarcze gotowe do drążenia...
Pierwsza tarcza TBM, Anna została opuszczona do szybu startowego, przy Rondzie Daszyńskiego 4 kwietnia. W wydarzeniu wzięła udział, m.in. prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. Tarcza została podniesiona przez potężny dźwig nad wykop budowy stacji Rondo Daszyńskiego, po czym została przetransportowana do przygotowanego szybu startowego.
Tarcze zaprojektowano spcjalnie dla II odcinka metra
Tarcze TBM zaprojektowane zostały specjalnie dla centralnego odcinka II linii metra. Są pomalowane w żółto-czerwone barwy miasta. Mają 6.270 mm średnicy i długość całkowitą 97 metrów. Każda z tych potężnych maszyn waży ponad 615 ton i potrzebuje do pracy aż 1 200 kW. Tarcze będą drążyć tunel przez całą dobę, przepychając grunt z siłą 45.000kN. Tarcza może drążyć minimum 10 metrów dziennie.
Mechanizmem będą kierować zaledwie trzy osoby. Tarcza jest w pełni zautomatyzowana, co pozowli osobom kierującym pełnić jedynie funkcję nadzoru. Tarcza będzie „sama” drążyć tunel, od razu obudowywać go betonowymi elementami i odprowadzać wykopany grunt na zewnątrz. Po zakończeniu drążenia, w czystych tunelach będzie można od razu ropocząć montaż instalacji. Tarcza, Anna rozpocznie drążenie tunelu juz w maju, a miesiąc później roboty rozpocznie drugie wietrło o imieniu Maria. Łącznie tarcze wydrążaą tunel o długości 6 km.