Impas na budowie ekspresówek przerwany. Wykonawca S3 i S6 wraca na plac budowy
Autor: GDDKiA
Koniec impasu na budowach dwóch dróg ekspresowych na Pomorzu Zachodnim. Chodzi o obwodnicę Koszalina S6 i S3 Dargobądz – Troszyn. Lider konsorcjów, które je budują Polbud- Pomorze porozumiał się z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i wznowił, wstrzymane 1 marca, prace. Rozmowy z szefem GDDKiA jednak jeszcze się nie zakończyły. Kolejne spotkanie 8 kwietnia.
Spis treści
- Koniec konfliktu Polbudu-Pomorze z GDDKiA
- O co chodziło w konflikcie Polbud-Pomorze – GDDKiA?
- GDDKiA czekała, bo był okres zimowy
Koniec konfliktu Polbudu-Pomorze z GDDKiA
Wszystko wskazuje na to, że został zażegnany konflikt na budowie prowadzonej Przez Polbud-Pomorze. Na budowach S3 i S6 pojawili się pracownicy. 21 marca w siedzibie GDDKiA w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli Polibud-Pomorze z szefem GDDKiA . Powodem były problemy związane z kontraktami Polbudu na drogach ekspresowych S3 i S6.
Jak informuje GDDKiA, na spotkaniu omówiono kluczowe aspekty związane z realizacją przedmiotowych inwestycji oraz ustalono obszary i planowany harmonogram rozwiązywania występujących na kontrakcie oraz zgłoszonych przez konsorcjum problemów. Potwierdzono, że wspólnym celem każdej ze stron jest dalsza sprawna realizacja przedmiotowych inwestycji oraz konstruktywne rozwiązania na obu kontraktach.
Po spotkaniu ogłoszono, że wykonawca – firma Polbud-Pomorze, lider konsorcjów budujących dwa odcinki najważniejszych dróg ekspresowych na Pomorzu Zachodnim wznowił prace. Rozmowy z szefostwem GDDKIA będą jednak jeszcze trwały. Następne spotkanie zaplanowano na 8 kwietnia.
O co chodziło w konflikcie Polbud-Pomorze – GDDKiA?
Przypomnijmy. Polbud Pomorze 1 marca wstrzymał prace na budowie dwóch odcinków S3 Dargobądz Troszyn i S6 obwodnicy Koszalina. Powodem był brak współdziałania ze strony GDDKiA i zwłoki po jej stronie jako zamawiającego. Jak podkreślają przedstawiciele Polbud-Pomorze objawiało się to m.in. na budowie S3 w odmowie waloryzacji wynagrodzenia spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen i kosztów wykonania wywołanych pandemią wirusa SARS-CoOV-2 i wojną w Ukrainie oraz odmowie wydania polecenia zmian i wypłaty wynagrodzenia na rzecz wykonawcy za wykonane roboty dodatkowe obejmujące gruntowną przebudowę sieci gazowej wysokiego ciśnienia spowodowaną tym, że warunki techniczne opublikowane podczas realizacji inwestycji były odmienne od informacji ujawnionych w dokumentacji przetargowej.
Czytaj też: Polbud-Pomorze wstrzymał prace na S3 i obwodnicy Koszalina. Jest odpowiedź GDDKiA i reakcja prezesa
Polbud-Pomorze zarzucał też GDDKiA brak rozstrzygnięcia kwestii wydłużenia terminu ukończenia robót w związku z okresem niedostępności stali konstrukcyjnej spowodowanym wpływem wojny w Ukrainie oraz brak stanowiska co do przeszkody w realizacji robót na istniejącym obiekcie mostowym nad cieśniną Dziwną. Jak twierdzi wykonawca, na obiekcie tym brak jest możliwości zbudowania barier i ekranów przeciwhałasowych, które wymagane są przez dokumentację przetargową.
Z kolei na budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa, która według zapewnień szczecińskiego oddziału GDDKiA, ma być udostępniona kierowcom pod koniec kwietnia tego roku, firma również kilkukrotnie wzywała GDDKiA do podjęcia współdziałania i usunięcia stanu zwłoki wynikającego m.in. z odmowy rozstrzygnięcia kwestii wydłużenia terminu zakończenia robót w wyniku zmiany i uzgodnienia regulaminu zamknięć torowych z PKP oraz wystąpienia warunków atmosferycznych uniemożliwiających wykonywanie robót oraz odmowy zapłaty zwaloryzowanego wynagrodzenia. Także w tym przypadku inicjatywy i propozycje wykonawcy nie spotkały się z żadną pozytywną reakcją GDDKiA. Tu również Polbud-Pomorze jest liderem w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura.
Budowa mostu w Wolinie. Trwa montaż ostatniego elementu przęsła łukowego, potem nasuną je na most
Autor: GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Montaż przęsła łukowego trwa. Brakuje już tylko jednego elementu
GDDKiA czekała, bo był okres zimowy
GDDKiA poinformowała wówczas w komunikacie , że wykonawca do 15 marca, gdy kończy się okres przerwy zimowej, nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych. Jednocześnie oświadczyła że nie widzi powodów do wstrzymywania prac budowlanych, które były realizowane przez wykonawcę również w okresie zimowym, zwłaszcza wobec następującej obecnie poprawy warunków atmosferycznych. W sytuacji działań wykonawcy sprzecznych z kontraktem, czyli braku realizacji robót po 15 marca, GDDKiA będzie postępować zgodnie z warunkami kontraktu.
Czytaj też:
- Zakręt śmierci, zakręt mistrzów i zakręt idiotów - oto najniebezpieczniejsze zakręty w Polsce
- 22 kilometry nowej ekspresowej S11 od Poznania do Obornik mają już wykonawcę. Mapa
- Największe węzły drogowe w Polsce. Jeden nie ma konkurencji!
- Obwodnica Łomży, kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Wiemy, kiedy otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy. To już niedługo