Infrastruktura według Tebodin SAP-Projekt

2009-09-25 18:15
Artur Majczak - dyrektor departamentu Infrastruktury, Tebodin SAP-Projekt
Autor: Emilia Wiśniewska Artur Majczak - dyrektor departamentu Infrastruktury, Tebodin SAP-Projekt

Podczas wrześniowego spotkania z dziennikarzami (24.09.09 r.) eksperci z firmy Tebodin SAP-Projekt, odpowiadali na pytania dotyczące polskich dróg. Jak wiadomo jest to temat dość trudny. Do końca 2009 roku zostanie ukończonych 230 km dróg krajowych, w tym 90 km autostrad (A4 Zgorzelec–Wykroty–Krzyżowa, A4 Kraków–Szarów, A1 Sośnica–Bełk, A1 węzeł Sośnica). Jak dużo zdążymy zrobić na EURO 2012?

Arno Ruijtenbeek - prezes firmy Tebodin SAP-Projekt
Autor: Emilia Wiśniewska Arno Ruijtenbeek - prezes firmy Tebodin SAP-Projekt

Firma Tebodin SAP-Projekt uczestniczyła bądź nadal uczestniczy w budowie takich projektów drogowych, jak:

  • Autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego, która stanowić będzie część autostrady A2 Warszawa-Terespol. Jej długość wynosi 21 km
  • Autostrada A4 o długości 40 km
  • Droga ekspresowa S1 o długości 40 km od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku Białej
  • Przeprawa przez Wartę, która uzyskała tytuł Budowy Roku 2008


Jak mówił prezes Arno Ruijtenbeek, firma Tebodin jest dosyć ważnym graczem na tym "ciekawym rynku" jakim jest polska infrastruktura, łącznie z wodociągami i gazociągami.
Na spotkaniu poruszano takie problemy jak: specyfika polskiego rynku infrastruktury, przyspieszenia prac przy budowie autostrad oraz granice między cenami dumpingowymi a korzystna ofertą.

- Polski rząd ma bardzo ambitne plany, chce zdążyć na EURO 2012, jest to zrozumiałe. Ale problem tkwi w tym, że każdy chce mieć zrealizowany projekt "na jutro". Trzeba zrozumieć, że nie zawsze czas jest najważniejszy, dlatego, że może on znacznie wpłynąć na jakość realizowanej inwestycji - mówił Arno Ruijtenbeek, prezes zarządu Tebodin SAP-Projekt podczas spotkania z dziennikarzami.

Na pytanie czy możliwe jest oddanie do użytku Autostrady A2 na EURO 2012, usłyszeliśmy odpowiedź, że jest to bardzo trudny cel, ale nie jest nieosiągalny. Daje to pewne nadzieje, jednak GDDKiA ma plany oddania Autostrady w formie tzw. przejezdności, czyli bez elementów takich jak miejsca obsługi podróżnych czy zieleń.

- Podział Autostrady A2 na odcinki to dobre rozwiązanie. Nie ma zagrożenia, że spowoduje to opóźnienia bądź niekompatybilność poszczególnych odcinków. Jest to budowa w systemie projektuj i buduj, a terminy są bardzo napięte. Jeśli chodzi o odcinki obecnie budowane, to na EURO 2012 powinny być gotowe. Natomiast te, które są jeszcze w fazach projektowania - to ukończenie ich na EURO jest mozliwe, jednak bardzo trudne. GDDKiA chce, aby na EURO 2012 była otwarta droga szybkiego ruchu, a więc zależy tu na przejezdności, co nie jest dokładnie zdefiniowane. Wg mnie elementy, które nie są konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa na Autostradzie, można wykonać już po mistrzostwach - mówił Artur Majczak, dyrektor departamentu Infrastruktury Tebodin SAP-Projekt.

Kwestia budowy dróg i związanych z tym protestów nie jest w Polsce niczym specyficznym. Protesty zdarzają się wszędzie, jest to zjawisko międzynarodowe. Każdy chciałby mieć dobre drogi, ale niekoniecznie przebiegające przez prywatne podwórko. Może zamiast protestować i pytać czy jest możliwe zrealizowanie danej inwestycji powinno się zapytać co zrobić, aby osiągnąć cel. Ale należałoby zapewne wyeliminować zupełnie słowo "niemożliwe" i zastąpić je dobrym pomysłem.

- Sukcesem jest dla nas zrealizowane przedsięwzięcie. Zanim się go jednak podejmiemu analizujemy opinie lokalnych społeczności, aby uniknąć niepotrzebnych sporów - mówił Arno Ruijtenbeek.

Podczas spotkania padło pytanie czy da się przyspieszyć budowę Autostrady A4 i czy  nie wpłynie to na jakość realizacji. Wg Arno Ruijtenbeeka przyspieszania takich inwestycji wiąże się z kosztami oraz z decyzjami administracyjnymi, które jak wiadomo, nie są wydawane w czasie tak szybkim, jakby tego chcieli inwestorzy i wykonawcy. Każdy projekt wymaga też innego podejścia, odmiennego planu, spełnienia różnych wymogów. Tebodin SAP-Projekt jest w stanie przyspieszyć realizację, jednak trzeba wziąć wówczas pod uwagę aspekty administracyjne oraz środowiskowe - te są szczególnie ważne podczas realizacji drogowych.

Budowa dróg to ogromne koszty, dlatego wykonawcy prześcigają się w ofertach, podając niższe ceny. Chca wyeliminować konkurencję. Gdzie jest granica pomiędzy cenami dumpingowymi a korzystną ofertą? Wg ekspertów z firmy Tebodin intensywna konkurencja powoduje spadek cen, ponieważ każdy chce dostać kawałek tego tortu, dostać swoją część. Jednak nikt też nie chce na projekcie tracić. W przypadku zaniżonych cen realizacja może pójść w złą stronę, może się to odbić na jej jakości. Dotychczas cena odgrywała najważniejszą rolę przy wyborze wykonawcy. Prezes Arno Ruijtenbeek ma nadzieję, że w końcu się to zmieni.

Ul. Poleczki w Warszawie
Autor: materiały od Tebodin SAP-Projekt
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej