Inwestycyjny boom na wrocławskim lotnisku wymusił jego zamknięcie. Na ponad miesiąc

2024-10-11 13:37

Wrocławskie lotnisko rozpoczęło inwestycyjny boom. Powstaną nowa płyta postojowa, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 kilometra droga kołowania, płaszczyzna do odladzania oraz przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania. Zadań będzie tak wiele, że na ponad miesiąc trzeba będzie zawiesić działalność lotniska, by ich realizacja stała się możliwa. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą.

Spis treści

  1. Największa inwestycja w historii wrocławskiego lotniska
  2. Inwestycje w Porcie Lotniczym we Wrocławiu
  3. Większa liczba pasażerów oznacza konieczność rozbudowy lotniska
  4. Zamkną lotnisko we Wrocławiu na ponad miesiąc
  5. Strabag już realizował lotniskowe inwestycje
MuratorPlus: Zazielenianie Katowice Airport

Największa inwestycja w historii wrocławskiego lotniska

Jak informuje wrocławskie lotnisko, będzie to największa inwestycja w jego historii. Podpisana właśnie z firmą Strabag Infrastruktura Południe umowa opiewa na 463,5 ml złotych brutto. Z tej kwoty, 175 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego.

To ma być największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie, która przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.

Inwestycje w Porcie Lotniczym we Wrocławiu

Na lotnisku dokona się prawdziwie cywilizacyjna przemiana. Zaplanowano kilka waznych inwestycji.

W ciągu ponad dwóch (dokładnie 26 miesięcy) lat lotnisko zmieni się nie do poznania.

Powstaną:

  • nowa płyta postojowa na 12 samolotów,
  • droga szybkiego zjazdu,
  • nowa mierząca 2,5 km droga kołowania
  • płyta do odladzania.

To nie wszystko, bo dodatkowo wyremontowane zostaną dotychczas wykorzystywane drogi kołowania.

Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie. – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Większa liczba pasażerów oznacza konieczność rozbudowy lotniska

Tak wielka inwestycja to potrzeba obecnych czasów. Dynamiczny wzrost liczby operacji lotniczych oraz obsłużonych pasażerów w Porcie Lotniczym Wrocław spowodował, że aktualna infrastruktura lotnicza zaczęła zbliżać się do swojego maksimum.

Obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów. Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się do końca roku, liczba ta osiągnie niemal 4,5 mln podróżnych, czyli pół miliona więcej niż pierwotnie zakładane maksimum.

Czytaj też: Na terenie lotniska we Wrocławiu powstaje nowoczesny hotel znanej sieci

To samo dotyczy infrastruktury lotniskowej, w obecnej formie nie gwarantuje ona możliwości dalszych wysokich wzrostów. Dlatego chcąc zapewnić szansę na dalszy rozwój, podjęta została decyzja o rozpoczęciu programu inwestycyjnego, którego pierwszym krokiem jest rozbudowa części operacyjnej wrocławskiego lotniska.

Skala zadań, które będą zrealizowane w ramach tej inwestycji może być porównana tylko z budową aktualnie wykorzystywanego terminalu. Zmiana jakościowa w obszarze strefy operacyjnej będzie podobna do tej, jaką odczuli pierwsi pasażerowie ponad 12 lat temu. Co istotne, każdy fragment przeprowadzanych prac będzie dokładnie zaplanowany, tak żeby zmieścić się w założonym terminie i jednocześnie zachować bezpieczeństwo operacji lotniczych, które jest dla nas absolutnym priorytetem – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego.

Zamkną lotnisko we Wrocławiu na ponad miesiąc

Jak podkreślają władze lotniska, inwestycja jest największą w historii wrocławskiego portu. Nawet budowa obecnie używanego terminalu nie była tak kosztowna i czasochłonna.

Zaplanowanie wszystkich prac wymagało wielkich logistycznych przygotowań i rozwiązań. Dlatego, żeby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych realizowanych w Porcie Lotniczym Wrocław oraz sprawnie przeprowadzić inwestycję, po wielu analizach i rozmowach między innymi z liniami lotniczymi i pozostałymi partnerami podjęto decyzję, że w terminie od 26 października do 4 grudnia przyszłego (2025) roku wstrzymane zostaną operacje lotnicze na wrocławskim lotnisku.

Wynika to z konieczności włączenia nowobudowanej drogi szybkiego zjazdu do drogi startowej, jak również trzech innych prostopadłych dróg kołowania łączących się z drogą startową.

Jak zapewniają przedstawiciele Portu Lotniczego we Wrocławiu, dzięki tej decyzji pasażerowie przez pozostały czas trwania inwestycji nie będą narażeni z jej powodów na przekierowane lub odwołane loty, ponieważ poza wskazanym terminem dla wszystkich samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu dostępna będzie pełna infrastruktura nawigacyjna oraz droga startowa na całej jej długości.

Strabag już realizował lotniskowe inwestycje

Prace budowlane na lotnisku mają się rozpocząć jeszcze w październiku tego roku. Firma Strabag Infrastruktura Południe, która jest wykonawcą inwestycji, zapewnia, że realizowała już podobne.

To kolejny kontrakt realizowany dla wrocławskiego lotniska. Przypomnę, że w 2016 roku STRABAG przeprowadził remont drogi startowej wraz z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 roku wybudowaliśmy nową płytę do odladzania samolotów. Prowadziliśmy także wiele mniejszych prac związanych z utrzymaniem infrastruktury. Grupa Strabag modernizowała także lotniska w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi i Poznaniu, oraz pasy wielu lotnisk wojskowych. Posiadamy ogromne doświadczenie w realizacji nawierzchni betonowych w Polsce. Wybudowaliśmy ponad 660 km, czyli ok 50 procent, nawierzchni betonowych autostrad w Polsce, co czyni nas liderem tej technologii w kraju - podkreślał Daniel Czaja, członek zarządu STRABAG Infrastruktura Południe.

Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej