Karpatka wydrążyła już całkiem sporo tunelu niedaleko Rzeszowa. Maszyna idzie jak burza!
Autor: GDDKIA
Tak powstaje droga ekspresowa S19 na odcinku Rzeszów Południe - Babica
Karpatka wydrążyła już 180 metrów tunelu na Podkarpaciu. Pobiegnie nim ekspresowa S19. To budowa prowadzona w zagrożeniu metanowym. Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez uzbrojoną po zęby w różnego rodzaju czujniki maszynę TBM o nazwie Karpatka.
Spis treści
- Droga ekspresowa S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac
- Tunel na S10 Rzeszów – Babica
- Centrum zarządzania tunelem na Podkarpaciu
- Budowa s19 Rzeszów – Babica – zaawansowanie prac
- Kiedy koniec budowy S19 Rzeszów Południe - Babica?
- Tak wygląda maszyna TBM Karpatka - zdjęcia
Droga ekspresowa S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac
Ponad 2-km tunel (dokładnie 2,3 km) powstaje na około 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica na Podkarpaciu.
Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Inwestycja kosztuje 2,2 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Tunel na S10 Rzeszów – Babica
To jedna z inwestycji do której przygotowanie zajęło około roku. Tyle trwało dozbrajanie, przygotowanej już do pracy maszyny do drążenia tuneli (TBM) o imieniu Karpatka. Stało się to konieczne po tym, jak podczas badania gruntu w miejscu, gdzie jest budowany tunel, odkryto metan.
Konieczne stało się przeprojektowanie i uzbrojenie maszyny w wiele dodatkowych systemów bezpieczeństwa i czujników, które umożliwiają bezpieczną pracę urządzenia w zagrożeniu metanowym. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana tak, by spełniała wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej.
Karpatka rozpoczęła pracę 11 lipca 2024 r. Do tej pory wydrążyła 150 m tunelu.
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony przez Karpatkę w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki) będzie najdłuższym, na razie tunelem na Podkarpaciu.
Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Centrum zarządzania tunelem na Podkarpaciu
W ramach tego kontraktu, wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Budowa s19 Rzeszów – Babica – zaawansowanie prac
Jak informuje GDDKiA, na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. W branży drogowej zaawansowanie rzeczowe wynosi 65 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 82 proc.
Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, a także na estakadach i wiadukcie nad koleją w Babicy, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe. Na estakadzie w Lutoryżu wykonywany jest ustrój nośny.
Aktualne zaawansowanie prac to ok. 42 proc.
Kiedy koniec budowy S19 Rzeszów Południe - Babica?
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Jak już wspomnieliśmy, wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł.
Odcinek ma być gotowy w 2026 roku.
Tak wygląda maszyna TBM Karpatka - zdjęcia
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- To najdłuższa droga w Polsce, a będzie najdłuższą drogą szybkiego ruchu
- Obejście Węgierskiej Górki. Przejechaliśmy nowymi tunelami i po najwyższej estakadzie. Zobaczcie zdjęcia i FILM
- NDI wybuduje obowodnice Kroczyc i Pradeł. To dalszy ciąg obwodnicy Zawiercia na DK78
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. To już końcówka. Wiemy, kiedy ją otworzą