Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł
Autor: Katowice Airport
Na lotnisku w Pyrzowicach powstanie nowy terminal główny
Katowice Airport jeden z trzech największych w Polsce portów regionalnych. Jego władze właśnie ogłosiły plany inwestycyjne na kolejne lata. Powstanie nowy, ogromny terminal główny, prowadzący do niego tunel ze stacji kolejowej, wielokondygnacyjny parking, nowe hangary techniczne a także terminal przeładunkowy z bazą paliw. To inwestycje za 1,5 mld zł.
Spis treści
- Nowy terminal główny na Katowice Airport
- Powstaną nowe parkingi, w tym wielopoziomowy
- Czwarty hangar i drugi terminal towarowy
- Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową
- Nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo Gaśniczej i nowe zaplecze dla działów eksploatacji lotniska i transportu
- Koszt nowych inwestycji na lotnisku w Katowicach
- Wyburzą starą wieżę kontroli lotów, by zyskać miejsce na inwestycję
- Lotnisko w Pyrzowicach stawia na rozwój infrastruktury
Nowy terminal główny na Katowice Airport
Największa ze wspomnianych inwestycji będzie zupełnie nowy, ogromny, nowoczesny terminal pasażerski o powierzchni 49 tys. m kw.. Obiekt będzie wyposażony w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.
Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości około 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”.
Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.
Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly. Takiej strefy brakuje na katowickim lotnisku.
W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. m kw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku.
W dalszej perspektywie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. planuje kontynuować rozbudowę terminalu, by w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. m kw., co pozwoli osiągnąć przepustowość na poziomie 10 mln podróżnych rocznie.
Po 2032 roku, jeśli pojawi się taka potrzeba, terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 mln podróżnych.
Powstaną nowe parkingi, w tym wielopoziomowy
Obecnie parkingi Katowice Airport to około 5,5 tys. miejsc postojowych. W najbliższych latach GTL SA planuje wybudować około 8 tys. nowych miejsc parkingowych, z tego 6,5 tys. przypadać będzie na nowe parkingi terenowe. W ramach programu inwestycyjnego do 2028 roku powstanie także parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1500 miejsc. Obiekt stanie przy nowym rondzie, które zostało oddane do użytku w czerwcu 2023 roku. Parking wielopoziomowy z głównym terminalem połączony będzie za pomocą oszklonego przejścia.
Czwarty hangar i drugi terminal towarowy
Władze lotniska planują również inne inwestycje., które podniosą poziom usług oraz zwiększa ich zakres i pozwolą lotnisku zarabiać.
Chcemy być lotniskiem obsługującym nie tylko samych pasażerów, ale także cały biznes lotniskowy. A to oznacza inwestowanie w nowe hangary techniczne, umożliwiające obsługę serwisową samolotów, kolejne przewozy cargo i przeładunek towarów – mówi Artur Tomasik, prezes GTL S.A. spółki, zarządzającej lotniskiem w Pyrzowicach.
Budowę hangaru H4 zaplanowano pomiędzy hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Będzie to obiekt bliźniaczy do hangaru H3, jego powierzchnia wyniesie około 9,2 tys. m kw. Sercem obiektu będą dwie zatoki do serwisowania samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo.
Drugi terminal towarowy powstanie w południowo-wschodniej części lotniska, w strefie cargo. Planowana powierzchnia obiektu to około 10 tys. m kw. Po oddaniu drugiego budynku cargo, roczna przepustowość infrastruktury terminalowej do obsługi ładunków w Katowice Airport wyniesie około 75 tys. ton.
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową
Kolejną z serii inwestycji, jakie zaplanowano dla Katowice Airport jest budowa multimodalnego węzła przeładunkowego towarów i paliw wraz z bazą paliw i bocznicą kolejową. Ta inwestycja już się rozpoczęła. Węzeł przeładunkowy powstaje w południowo-wschodniej części portu. Sercem projektu jest kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Ponadto powstanie bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Projekt pod nazwą: Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym „Katowice” uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility w wysokości do 50 procent kosztów kwalifikowanych. Oddanie infrastruktury do użytku planowane jest najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Jego koszt jest szacowny na około 100 mln zł.
Czytaj też: Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo Gaśniczej i nowe zaplecze dla działów eksploatacji lotniska i transportu
Budowa głównego terminalu pasażerskiego będzie wymagała przeniesienia do nowej lokalizacji Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W związku z tym GTL SA zaplanowało budowę nowego centrum zarządzania kryzysowego, którego centralnym punktem będzie strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Obiekt zlokalizowany zostanie pomiędzy drogami kołowania Alfa, Echo 2, Delta i Hotel 4. Projekt zakłada, że strażnica będzie miała ok. 1,7 tys. m kw. powierzchni.
Budowa parkingu wielopoziomowego będzie wymagała z kolei przeniesienia zaplecza działów transportu i eksploatacji lotniska. Nowa infrastruktura dla tych działów, które dysponują m.in. sprzętem do zimowego i letniego utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz obszarów trawiastych, powstanie na działce zlokalizowanej w południowo-wschodniej części lotniska, pomiędzy płytą do odladzania a multimodalnym węzłem przeładunku towarów i paliw.
Koszt nowych inwestycji na lotnisku w Katowicach
Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld zł, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu pasażerskiego. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.
- Nasz cel to wzmocnienie portu we wszystkich obszarach działalności, tj. w obsłudze ruchu pasażerskiego, serwisowaniu statków powietrznych oraz cargo lotniczym. Realizacja przedstawionych w programie inwestycji pozwoli sprostać wymogom rosnącego ruchu pasażerskiego, a także oczekiwaniom naszych kontrahentów zajmujących się obsługą techniczną samolotów i transportem cargo. Nowa infrastruktura to także wzrost zatrudnienia. Szacujemy, że do 2030 roku we wszystkich firmach i instytucjach państwowych działających na terenie portu będzie pracowało około 8 tys. osób – mówi prezes Artur Tomasik.
Jak twierdzi prezes, program inwestycyjny lotniska jest bardzo ambitny, ale ma pewność, że zostanie zrealizowany.
- Naszym atutem są doświadczone kadry, które na przestrzeni minionych piętnastu lat z powodzeniem przeprowadziły w Katowice Airport ponad czterdzieści inwestycji, w tym budowę nowej drogi startowej – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Kraków Airport będzie miał nową drogę startową i ogromny terminal pasażerski
Autor: Kraków Airport
Wśród planów inwestycyjnych znalazła się m.in. rozbudowa terminalu pasażerskiego.
Wyburzą starą wieżę kontroli lotów, by zyskać miejsce na inwestycję
Boom inwestycyjny na terenach należących do Katowice Airport oznacza też częściową demolkę, bo by wszystkie wspomniane inwestycje znalazły się w zaplanowanym miejscy, trzeba będzie wyburzyć część starej, niefunkcjonalnej infrastruktury lotniskowej, która obecnie nie jest wykorzystywana. Jednym z takich obiektów, które niebawem czeka wyburzenie, jest stara wieża kontroli lotów. Stoi w miejscu, gdzie po przebudowie będzie się znajdowała część płyty postojowej przed nowym głównym terminalem.
Stara wieża kontroli lotów jest już od 2019 roku nieużywana. Zastąpiła ja bowiem, oddana w 2019 roku zupełnie nowa, najwyższa w Polsce nowa wieża kontroli lotów. Ma 46 metrów wysokości, a kontrolerzy lotu i ich sala operacyjna znajdują się tu na wysokości 41 metrów. Mają naprawdę świetny widok na lotnisko i okolicę. Wieża robi wrażenie. To bardzo nowoczesny obiekt, można powiedzieć, śmiało, że najnowocześniejszy tego tupu w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie.
Lotnisko w Pyrzowicach stawia na rozwój infrastruktury
Lotnisko w Katowicach to jeden z trzech najbardziej dynamicznie rozwijających się portów regionalnych w Polsce. W ciągu ostatnich lat zrealizowano tu blisko 40 inwestycji za około miliard złotych. Teraz w planach jest około 20 inwestycji, za w sumie 1,5 mld zł.
- Od kilku lat mamy przyjemność współpracować z GTL SA i naszym największym wspólnym projektem jest właśnie koncepcja nowego terminala pasażerskiego. Katowice już dawno osiągnęły masę krytyczną średniego portu regionalnego i dalsza rozbudowa poprzez „pączkowanie” przestaje mieć sens. Katowice potrzebują nowoczesnego terminala, zaplanowanego tak, aby swoją funkcjonalnością i elastycznością zapewniał możliwość obsługi dynamicznie – i często nieprzewidywalnie – zmieniającego się ruchu. Jednocześnie, dbając o zrównoważony rozwój, należy uważnie gospodarować środkami – dlatego nowy terminal zintegrowany będzie ze zrewitalizowaną tkanką Terminala B. Zadanie było trudne, ale w naszej ocenie warte podjęcia wyzwania, z którego realizacji będą zadowoleni pasażerowie i pracownicy śląskiego lotniska. Lotnisko w Katowicach to przykład portu, który z wyprzedzeniem adresuje potrzeby swoich klientów korporacyjnych, linii lotniczych, operatorów maintenance i cargo, ale przede wszystkim pasażerów – mówi Ireneusz Kołodziej z firmy Arup.
Katowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2023 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie 6 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.
Czytaj też:
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi przeniesiona. Jak działa maszyna TBM?
- Czy, zamiast metropolii, na Śląsku powinno powstać megamiasto? Co na to urbaniści?
- Obejście Węgierskiej Górki z opóźnieniem. Kiedy pojedziemy nową S1?
- Budowa obwodnicy Oświęcimia to "odcinek specjalny" S1. Powstaje tak, by nie było jej widać...