Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego? Wielka przebudowa zmierza do końca. Zobacz zdjęcia

2024-10-21 14:09

Potężnie opóźniony remont Dworca Zachodniego w Warszawie jest coraz bliższy zakończenia. Pasażerowie od lata mają już do dyspozycji wszystkie perony, ale wciąż trwają prace m.in. przy przejściu podziemnym. Kiedy zakończy się remont Warszawy Zachodniej? Zobacz zdjęcia z przebudowy.

Murator Remontuje: Farba do przedpokoju odporna na zabrudzenia – jak ją wybrać?
Materiał sponsorowany

Spis treści

  1. Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego w Warszawie?
  2. Przebudowa Warszawy Zachodniej. Peron 9 – jak dojść tam po zmianach?
  3. Utrudnienia na dworcu Warszawa Zachodnia. Co z peronami i tunelem?
  4. Remont linii średnicowej, m.in. Dworca Wschodniego, odsuwa się w czasie

Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego w Warszawie?

Remont Warszawy Zachodniej łapał opóźnienie już kilkakrotnie. We wrześniu 2023 r. PKP PLK podpisało dwa aneksy z wykonawcą (firmą Budimex), które zwiększają jego wynagrodzenie i przesuwają terminy. Oficjalny termin zakończenia prac przy Dworcu Zachodnim to 28 grudnia 2024 r., jednak już wiadomo, że nowe przejście podziemne zostanie otwarte dopiero w I połowie 2025 r.

Podróżni odczuli jednak zmianę sporo wcześniej. Jak podaje PKP PLK, wszystkie zmodernizowane perony są dostępne dla pasażerów od 9 czerwca 2024. Podróże stały się więc wygodniejsze, choć trzeba pamiętać, że roboty budowlane w innych częściach obiektu (m.in. wspomniane przejście podziemne) trwają nadal.

Zwiększenie kwoty wynagrodzenia dla wykonawcy przebudowy Warszawy Zachodniej wynika ze znacznego wzrostu kosztów budowy, który jest konsekwencją inwazji Rosji na Ukrainę oraz sankcji nałożonych na Rosję. Wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto).

Przebudowa Warszawy Zachodniej. Peron 9 – jak dojść tam po zmianach?

Z powodu remontu dworca Warszawa Zachodnia utrudnione jest dojście na peron 9 od strony Alej Jerozolimskich. Przypomnijmy, że znajduje się on na uboczu dworca, z dala od innych peronów. Długo szło się na peron 9 przez peron 8, jednak zmieniło się to jesienią 2024 r.

Żeby dojść na peron 9 Warszawy Zachodniej, od października 2024 r. pasażer musi przejść kładką nad peronami 1-8, następnie kierować się za znakami wzdłuż nowego budynku dworca, a na końcu przejść fragmentem nowego tunelu pieszego. Z tunelu można dostać się na peron 9 Dworca Zachodniego schodami lub windą.

Jednocześnie warto pamiętać, że dotarcie na peron 9 nadal trwa minimum 10 minut, co warto uwzględnić przy planowaniu podróży. Dobrze jest też na bieżąco sprawdzać informacje o utrudnieniach i zmianach.

Utrudnienia na dworcu Warszawa Zachodnia. Co z peronami i tunelem?

Od 9 czerwca 2024 r. otwarte są znów perony 1, 2 i 3 Warszawy Zachodniej, a zatem podróżni mogą już korzystać ze wszystkich peronów. Jednocześnie trwają prace przy torach, sieci trakcyjnej i urządzeniach sterowania ruchem kolejowym, a także roboty budowlane pod ziemią.

– Od 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają z peronów 1, 2 i 3, co oznacza zakończenie prac na poziomie stacji – wyjaśnia cytowany przez se.pl Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

Dla osób korzystających z dworca duże utrudnienie nastąpiło 29 lipca 2023 r., kiedy to zamknięto przejście podziemne pod torami. Pozostanie ono zamknięte aż do I połowy 2025 r. Do tego momentu pasażerowie mogą korzystać tylko z kładki prowadzącej na perony.

Remont linii średnicowej, m.in. Dworca Wschodniego, odsuwa się w czasie

Warto dodać, że po zakończeniu przebudowy Dworca Zachodniego PKP PLK zamierzało w następnej kolejności zabrać się za stację Warszawa Wschodnia. Remont Dworca Wschodniego miał pierwotnie rozpocząć się już w 2025 r., jednak tak się nie stanie. Obecnie podawany możliwy termin rozpoczęcia przebudowy Warszawy Wschodniej to 2026 r. Dokładniejsze terminy zostaną podane, gdy PKP PLK zakończy prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnej dokumentacji. Opóźnienie wynika z konieczności poprawienia już powstających projektów po tym, jak zmienił się planowany zakres przebudowy.

Przypomnijmy, że przebudowa Dworca Wschodniego będzie elementem zapowiadanego od lat remontu linii średnicowej w Warszawie, który obejmie modernizację m.in. głównych dworców i wielu mniejszych przystanków (m.in. Warszawa Ochota), przebudowę tunelu pod centrum miasta i mostu kolejowego przez Wisłę oraz budowę dwóch nowych przystanków kolejowych (pod rondem de Gaulle'a i na Solcu). Prace te miały trwać w najbliższych latach, ale teraz podaje się, że przesuną się one głównie na lata 30.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej