Kiedy otwarcie mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą? Transgraniczny most z włókien węglowych budują niemieckie koleje
Autor: Deutsche Bahn
Niemieckie koleje budują nad Odrą transgraniczny most kolejowy z włókien węglowych
Na otwarcie mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą trzeba niestety jeszcze poczekać. Potężnie opóźniona inwestycja niemieckich kolei miała pierwotnie dobiec końca jeszcze w 2022 r. Transgraniczny most wykonany z włókien węglowych będzie unikatem na skalę światową. Nowa przeprawa umożliwi pociągom kursowanie z prędkością nawet do 120 km/h.
Spis treści
- Nowoczesny most kolejowy z włókien węglowych zastąpił stary stalowy obiekt z 1867 roku
- Stary most w Kostrzynie nad Odrą pocięto na kawałki i rozebrano
- Nowy most w Kostrzynie nad Odrą jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji
- Most z włókna węglowego ma 260 metrów długości
- Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą?
Nowoczesny most kolejowy z włókien węglowych zastąpił stary stalowy obiekt z 1867 roku
Nowy most na Odrze zastąpił starą konstrukcję zbudowaną w 1867 roku. Wiadukt kolejowy łączył wówczas Berlin z Prusami Wschodnimi i Zachodnimi w ramach tzw. Kolei Wschodniej. Został poważnie uszkodzony podczas I wojny światowej,ale został odbudowany w 1920 roku z części innych zniszczonych mostów. Most był również przedmiotem silnych sporów podczas II wojny światowej. Pociągi spalinowe mogły kursować po starym obiekcie z prędkością zaledwie 30 km/h. Nowy obiekt znacząco poprawi więc komfort i zmniejszy czas podroży koleją przez ten obiekt. Jak podaje DB, okres użytkowania technicznego starego, stalowego mostu po prostu dobiegł końca. Jego naprawa nie wchodziła już w grę, dlatego też postanowiono go zastąpić nowym obiektem.
Cała inwestycja ma kosztować 65 milionów euro. Aktualnie podawany termin zakończenia bardzo opóźnionej inwestycji to lipiec 2024 r., jednak wykonawca sam przyznaje, że nie wie, czy uda się go dotrzymać.
Już zmontowane nowoczesne przęsła nowego mostu robią ogromne wrażenie.
To ważny dzień dla transportu kolejowego w Brandenburgii i Polsce. Nowy most na Odrze zastępuje 100-letni most kolejowy i jest już zaprojektowany tak, aby miał dwa tory i jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji trasy. Oznacza to, że most uwzględnia już stan docelowy Kolei Wschodniej. Chcemy zwiększyć ruch na torach. Można to osiągnąć jedynie poprzez rozwój i zwiększenie liczby tras – mówił Guido Beermann, minister infrastruktury i planowania krajowego Brandenburgii.
Stary most w Kostrzynie nad Odrą pocięto na kawałki i rozebrano
Stary most został pocięty na kawałki i rozebrany. Dwustumetrowe stalowe przęsła zastępowane są nowoczesnymi konstrukcjami wykonanymi z włókien węglowych. To podatne na rozciąganie i bardzo trwałe materiały. Na dodatek, lżejsze od stalowych konstrukcji. Zastosowanie przęseł z włókien węglowych to unikatowe rozwiązanie w skali świata.
NOWY MOST KOLEJOWY NAD REGALICĄ PRZESZEDŁ POZYTYWNIE PRÓBY OBCIĄŻENIOWE
Autor: Budimex
Pozytywnie zakończyły się próby obciążeniowe mostu kolejowego nad rzeką Regalicą i wiaduktu. Po przebudowie przepłyną pod nim nawet lodołamacze stacjonujące w pobliskiej bazie. Po moście biegną dwa nowe tory umożliwiające jazdę z prędkością ponad 100 km/h.
Nowy most w Kostrzynie nad Odrą jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji
Nowy most będzie miał także dwa tory. Obiekt wybudowano tak, by był już przygotowany do późniejszej elektryfikacji. Obecnie bowiem na tej linii jeździły tylko składy spalinowe. W przyszłości pociągi będą mogły poruszać się po obiekcie z prędkością do 120 km/h zamiast dotychczasowych 30 km/h. Zwiększa to przepustowość tras i skraca czas podróży.
Most z włókna węglowego ma 260 metrów długości
Projekt mostu wykonała firma architektoniczna Schüßler-Plan z Berlina. Wspólnie z Knights Architects z Londynu stworzyli projekt sieciowego mostu łukowego o długości 260 metrów. 130 metrów to cześć znajdująca się bezpośrednio nad nurtem Odry.
Jak donosi DB, nowa konstrukcja będzie pierwszym na świecie sieciowym mostem łukowym z włókiem węglowych w transporcie kolejowym. Dzięki elastycznemu materiałowi i innowacyjnej technologii budowy stanowi konstrukcję materiałooszczędną i przyjazną dla środowiska.Trasę, fundamenty i podkonstrukcje wykonała firma Schüßler-Plan.
Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą?
Przedstawiciele Deutche Bahn pierwotnie zapowiadali, że most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą będzie gotowy jeszcze w 2022 r. Później mówiono o grudniu 2023 r., a w końcu o marcu 2024 r., ale żadnego z tych terminów nie udało się dotrzymać. Obecnie podawany termin zakończenia budowy to lipiec 2024 r. Wykonawca wprost jednak przyznaje, że nie jest to pewne, ale zapewnia, że inwestycja nie przeciągnie się już na kolejny rok. Jako przyczynę kolejnego opóźnienia podano złe warunki pogodowe.
CZYTAJ TEŻ:
OBWODNICA ŁOMŻY. KIEDY BĘDZIE GOTOWA OSTATNIA CZĘŚĆ VIA BALTICA
KILOMETROWA ESTAKADA WYSOKA NA 10 PIĘTER POWSTAJE NA S1 W BESKIDACH
PÓŁNOCNA OBWODNICA KRAKOWA: WIEMY, KIEDY BĘDZIE GOTOWA