Kiedy otworzą S7 Kraków - Widoma? Wiadomo, że budowa się przedłuży

2024-07-03 11:21

Prawdopodobnie pod koniec roku uda się otworzyć dla kierowców krakowski odcinek drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Widoma. Niestety, nie cały. Na pewno nie będzie można korzystać wówczas z węzła Mistrzejowice. Jego przebudowa zakończy się dopiero w przyszłym roku. Jak połączą w takim razie S7 z północną obwodnicą Krakowa?

Spis treści

  1. Kiedy otwarcie S7 Kraków Widoma?
  2. S7 Kraków – Widoma – 18 km nowej ekspresówki
  3. Najdłuższa nasuwana estakada w Polsce powstaje na S7
  4. Węzeł Mistrzejowice, będzie później. Dlaczego?
  5. Jak połączą S7 z Północną Obwodnicą Krakowa bez węzła Mistrzejowice?

Kiedy otwarcie S7 Kraków Widoma?

Droga ekspresowa S7 to jedna ze strategicznych tras ekspresowych w Polsce. Łączy m.in. Kraków z Warszawą. Na razie jeszcze jest to połączenie tylko teoretyczne, bo trasa jest ciągle w budowie. Ale pod koniec roku planowane jest oddanie jednego z najważniejszych odcinków S7 Kraków - Widoma. Budowa jednak się nie zakończy bo nie będzie gotowy węzeł Mistrzejowice. Ten będzie przejezdny dopiero w 2025 roku.

Jeszcze w tym roku  ma zostać oddany 5,5 - km odcinek S7 Miechów Szczepanowice.

Północna obwodnica Krakowa

S7 Kraków – Widoma – 18 km nowej ekspresówki

To szczególna część drogi ekspresowej S7. Choć jest budowana jako jedna, to tak naprawdę składa się z dwóch części. To miejska część S7 i pozamiejska. W sumie to nieco ponad 18 km nowej trasy. Ta pierwsza część ma stanowić w przyszłości obwodnicę Krakowa i łączyć się (właśnie na węźle Mistrzejowice) z północną obwodnicą Krakowa (S52). Liczy nieco ponad 7 km długości.

Powstaną tu dwa węzły drogowe:

  • węzeł Mistrzejowice,
  • węzeł Grębałów.

Czytaj też: Północna obwodnica Krakowa - mapa. Prace nie zwalniają. Zaawansowanie przekroczyło 86 procent

Najdłuższa nasuwana estakada w Polsce powstaje na S7

Drugi, pozamiejski odcinek S7 Widoma – Kraków ma nieco ponad 11 km długości. To właśnie tu powstaje najdłuższa w Polsce nasuwana estakada. Będzie miała 1300 metrów długości i będzie biegła m.in. nad linią kolejową w Nowej Hucie.

Na tym odcinku zaplanowano aż 21 obiektów inżynierskich – mostów i wiaduktów.

Powstaną tu także dwa węzły:

  • węzeł Łuczyce
  • węzeł Raciborowice

Węzeł Mistrzejowice, będzie później. Dlaczego?

Jak tłumaczą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powodem opóźnienia w budowie węzła Mistrzejowice była konieczność wprowadzenia tam zmian projektowych. Węzeł trzeba było praktycznie zaprojektować od nowa.

Czytaj też: Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice

Dlaczego trzeba było przeprojektować węzeł Mistrzejowice? Okazało się, że jego przepustowość zgodnie z wcześniejszym projektem była wystarczająca jedynie na obecny czas, jednak za 10-15 lat ruch zbierany tu m.in. z Północnej Obwodnicy Krakowa i innych nie byłby tu płynny. Trasa mogłaby się korkować na zjazdach i łącznicach. Stąd konieczność zaprojektowania węzła od nowa. Złożono już wniosek o ZRID dla tej części budowy.

Jak połączą S7 z Północną Obwodnicą Krakowa bez węzła Mistrzejowice?

GDDKiA planuje, po uzyskaniu przejezdności na S7, połączyć ją z północną obwodnicą Krakowa poprzez jedną z łącznic na węźle Mistrzejowice. Ruch na tej łącznicy odbywałby się dwukierunkowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu, do czasu oddania całego węzła Mistrzejowice.

Na drodze ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice układają już nawierzchnię

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej