Remont Okrzei już w 2025? Warszawa zwęzi ulicę na Pradze-Północ i przekształci w zielony deptak
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Ul. Stefana Okrzei w Warszawie przed przebudową
Zbliża się zapowiadany od dawna remont ul. Okrzei na Pradze-Północ w Warszawie. Zaniedbana ulica ma przemienić się w elegancki zielony deptak z drogą dla rowerów, drzewami i miejscami do odpoczynku. Poprawi się także bezpieczeństwo. Wszystko to jednak kosztem jednego pasa ruchu dla samochodów i autobusów miejskich.
Spis treści
- Kiedy remont Okrzei? Warszawa już szuka wykonawcy prac
- Przebudowa Okrzei, Warszawa – jakie zmiany przyniesie?
- Remont ul. Okrzei – poprzednia koncepcja przebudowy z 2022 r.
Kiedy remont Okrzei? Warszawa już szuka wykonawcy prac
Pomysł remontu ul. Stefana Okrzei na Pradze-Północ pojawił się kilka lat temu w związku z budową nowej kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą. Jako że nowy most wychodzi wprost na ul. Okrzei, miasto chce, żeby była to przestrzeń zadbana i reprezentacyjna, zachęcająca do kontynuacji spaceru po zejściu z kładki. W pierwszej kolejności nastąpi remont odcinka od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Jagiellońskiej – modernizacja dalszego odcinka ul. Okrzei planowana jest w kolejnym etapie.
Urzędnikom nie udało się jednak zgrać ze sobą inwestycji w czasie. Choć otwarcie kładki odbyło się 28 marca 2024 r., dopiero w styczniu 2025 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę remontu ul. Okrzei. Oznacza to, że remont powinien rozpocząć się w tym roku. Jak podaje Urząd Miasta, wykonawca będzie miał na jego wykonanie 17 miesięcy, a więc efekty powinniśmy zobaczyć w drugiej połowie 2026 r.
Opóźnienie inwestycji wynika z faktu, że bardzo wydłużył się etap prac projektowych – najpierw zapowiadano ich zakończenie w marcu 2024 r., potem w drugiej połowie roku. Przyczyny opóźnienia nie podano.
– Most pieszo-rowerowy odmieni wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Po zakończeniu przebudowy – ta ulica i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówił wiosną zeszłego roku podczas otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Warto dodać, że w budżecie miasta na 2025 r. zapisano blisko 15,5 mln zł na przebudowę ul. Okrzei. Środki te otrzyma Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za inwestycję. Można więc mieć nadzieję, że w tym roku remont faktycznie wystartuje.
- Czytaj też: Zielona przebudowa ul. Kruczej w Warszawie wciąż odległa. Projekt powstający od 2022 r. wciąż niegotowy
Przebudowa Okrzei, Warszawa – jakie zmiany przyniesie?
Po przebudowie ul. Okrzei ma stać się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom, których przybyło tu po otwarciu kładki pieszo-rowerowej. W planach jest zatem uspokojenie ruchu samochodowego oraz nowe nasadzenia zieleni, w tym drzew. Najważniejsze planowane zmiany to:
- zwężenie ulicy do 1 pasa o szerokości 4 m (ulica, tak jak dziś, będzie jednokierunkowa),
- budowa dwukierunkowej drogi rowerowej (z nawierzchnią asfaltową i kamienną) po północnej stronie ulicy,
- posadzenie 74 drzew w szpalerach i licznej zieleni niskiej,
- wykonanie małej architektury (m.in. ławki, kosze, stojaki na rowery),
- wykonanie wyniesionych tarcz na skrzyżowaniach z ulicami Panieńską, Krowią i Sierakowskiego,
- modernizacja instalacji podziemnych,
- przebudowa chodników, przejść dla pieszych i zjazdów.
Drzewa mają zostać posadzone w modułach antykompresyjnych, co pozwoli ochronić ich korzenie i zapewni większą żywotność. Nie zabraknie też rabat kwiatowych i trawników.
– Po zakończeniu przebudowy ul. Okrzei stanie się przestrzenią z priorytetem dla pieszych i rowerzystów – zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Z kolei po północnej stronie ul. Okrzei powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki gastronomiczne – podaje Urząd Miasta.
Z wypowiedzi miejskich urzędników wynika, że przebudowa ul. Okrzei dokona się w dwóch etapach. W pierwszym, który rozpocznie się w 2024 r., zmodernizowany ma zostać odcinek od nowej kładki do ul. Jagiellońskiej. Etap drugi (termin realizacji nieznany) obejmie modernizację odcinka ul. Okrzei od ul. Jagiellońskiej do Targowej wraz z budową placu miejskiego przy ul. Jagiellońskiej.
Remont ul. Okrzei – poprzednia koncepcja przebudowy z 2022 r.
Warto przypomnieć, że w maju 2022 r. Zespół Roboczy Urzędu Dzielnicy Praga-Północ zaprezentował wstępną, już nieaktualną koncepcję zmian na ul. Okrzei. Warto jednak przypomnieć choćby dla porównania starej i nowej wizji. W 2022 r. przede wszystkim zakładano znaczne zmiany w układzie drogowym.
– Uspokojenie ruchu oraz poprawa bezpieczeństwa pieszych wiążą się ze zmianami komunikacyjnymi. Według wstępnego projektu ulica Panieńska zostanie zaślepiona, z kolei na wysokości ulicy Wrzesińskiej powstanie „przebitka” między ulicami Kłopotowskiego i Okrzei. Pracownicy Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wnioskowali także o utworzenie przestrzeni dla mieszkańców na wysokości Urzędu Skarbowego i Urzędu Marszałkowskiego. (…) Widzimy nowe nasadzenia, ogródki gastronomiczne oraz małą architekturę – podawały w 2022 r. władze Pragi-Północ.
Zaprezentowano wtedy także nieco szczegółów dotyczących zielonej metamorfozy ul. Okrzei. Założono, że od strony nowego mostu pieszo-rowerowego przybywający zobaczą szeroki deptak oraz napis powitalny.

– Tuż po zejściu z mostu przez rzekę naszym oczom ukaże się otoczony zielenią szeroki deptak z powitalnym pylonem i napisem „Witaj na Pradze-Północ”. Obok pieszych swoje miejsce będą mieć też rowerzyści oraz kierowcy, którzy jednopasmową ulicą Okrzei pojadą w stronę ulicy Targowej. Nie zabraknie także małej architektury, ławek dla mieszkańców, przystanki autobusowe zostaną wkomponowane między drzewami. Wzdłuż ulicy powstaną także ogródki gastronomiczne oraz toaleta publiczna – można przeczytać w nieaktualnym już projekcie z 2022 r.