Kładka na EURO 2012 - projekt gotowy!
Zwycięski projekt kładki pieszo-rowerowej łączącej brzegi rzeki Ślęzy charakteryzuje się niebanalną formą. Jako element tworzący przejście dla pieszych, zmierzających w kierunku stadionu, powinna być charakterystyczna i rozpoznawalna. Architekci postanowili, że będzie to element identyfikacji tego miejsca, punkt orientacyjny i punkt spotkań. Mistrzostwa EURO 2012 r. są dla Wrocławia wielką szansą, a ranga imprezy i towarzyszący jej rozgłos wyznaczają wysokie standardy także w zakresie infrastruktury.
Podstawową funkcją kładki będzie połączenie brzegów rzeki, umożliwiające komunikację pieszą i rowerową. Zwycięski projekt to projekt pracowni Kabarowski Misiura Architekci. Twórcy zwrócili uwagę na to, jak zachowują się piesi i rowerzyści podczas przekraczania jakichkolwiek mostków lub kładek... częstym odruchem jest przystanięcie na środku rozpiętości kładki i obserwowanie otoczenia. Z tego względu zaprojektowali poszerzony kształt kładki w okolicy środka jej rozpiętości, z niewielkim przesunięciem w kierunku koryta rzeki. Utworzony w ten sposób kształt przeprawy stanowić będzie platformę widokową w kierunku stadionu, jak i w kierunku drogi dojazdowej z centrum miasta (ul. Lotnicza).
Forma kładki i jej rzeźbiarski kształt przywołują na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, a także z ruchem i dynamiką sportu. Równocześnie jej płynna linia łagodnie przechodzi pomiędzy dwoma brzegami i nawiązuje do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Biały, połyskujący kolor stanowi natomiast kontrast w stosunku do naturalnego otoczenia rzeki. Kolor został wykorzystany jako element podkreślający ingerencję człowieka w przestrzeń. Ponadto połyskująca biała kładka jest widoczna z oddali ułatwiając orientację w przestrzeni.
Zarojektowana kładka zbudowana zostanie w oparciu o prosty schemat konstrukcyjny. Jest to struktura jednoprzęsłowa o rozpiętości 45 metrów pomiędzy podporami, wykonana jako belka żelbetowa o zmiennym przekroju. Posadzkę kładki stanowić będą deski układane poprzecznie, ryflowane i zabezpieczone antypoślizgowo. Balustrady boczne wykonane zostaną jako relingi ze stali kwasoodpornej z wypełnieniem z siatki stalowej nierdzewnej.