Kładka pieszo-rowerowa Warszawa - przeprawa otwarta od 28 marca 2024! Zobacz nowy most przez Wisłę
Autor: Szymon starnawski/Murator
Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie otwarta. Nowy most o długości 452 m łączy oba brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. Warszawski most dla pieszych i rowerzystów jest jednym z najdłuższych tego typu na świecie. Byliśmy na otwarciu!
Spis treści
- Kładka pieszo-rowerowa dostępna dla warszawiaków od 28 marca
- Zobacz, jak budowano most dla pieszych i rowerzystów
- Projekt kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą
- Kładka pieszo-rowerowa Warszawa – zdjęcia z początku budowy
- Kładka pieszo-rowerowa – konstrukcja
- Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej – infografika
- Gdzie powstała kładka pieszo-rowerowa?
- Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Kładka pieszo-rowerowa dostępna dla warszawiaków od 28 marca
Most dla pieszych i rowerzystów otwarty od 28 marca od ok. godziny 18! To pierwsza tak przeprawa w Warszawie, która łączy prawy i lewy brzeg Wisły.
Przeczytaj też:
Zobacz, jak budowano most dla pieszych i rowerzystów
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie
Projekt kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą
Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. Spośród 40 nadesłanych prac zwyciężył wspólny projekt biur: Schüßler-Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego i DKFS Architects z Londynu.
Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Kładka wykończona została stalą pomalowaną na rdzawy kolor cortenu. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogą zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.
Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Kładka pieszo-rowerowa Warszawa – zdjęcia z początku budowy
Autor: Szymon Starnawski
Kładka pieszo-rowerowa Warszawa - kolejny etap budowy
Kładka pieszo-rowerowa – konstrukcja
Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty jest na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione są w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.
Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Na moście nie ma podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdują się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewniają źródła światła umieszczone w balustradach. Most został też objęty monitoringiem.
Kładka pieszo-rowerowa ma 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekracza 500 m).
Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej – infografika
Gdzie powstała kładka pieszo-rowerowa?
Przeprawa połączyła Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Na poniższej mapie zaznaczyliśmy na jakiej wysokości Wisły powstała kładka.
W przyszłości na lewym brzegu kładki powstanie naziemne przejście dla pieszych przez Wisłostradę prowadzące do kładki, a na prawym (w późniejszym terminie) nowe przejście naziemne przy wylocie kładki, prowadzące w kierunku wyremontowanej ul. Okrzei. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie się swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy. Jest to pierwsza przeprawa przez Wisłę w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.
Piesi spacerem pokonają kładkę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex z Warszawy.