Klątwa czeskiej D11 przełamana! Rusza budowa autostrady, która połączy się z naszą S3

2024-10-10 11:34

11 października rusza budowa czeskiej autostrady D11. To ważna droga także dla Polski , bo jest przedłużeniem naszej ekspresowej S3, która obecnie kończy się w polu, za Lubawką. Czesi 8 października podpisali umowę z czesko-słowacko-wegierskim konsorcjum grupy Metrostav, która tym samym została wykonawcą autostrady D11 Trutnov – granica z Polską.

Spis treści

  1. Czesko-słowacko-węgierskie konsorcjum zbuduje D11
  2. Polska firma wybrana w przetargu, a potem z niego wykluczona
  3. Budimex odwołał się od decyzji UOHS
  4. Umowa na budowę autostrady D11 podpisana
  5. Po roku przepychanek rusza budowa czeskiej autostrady D11
  6. Jak będzie wyglądała autostrada D11 do granicy z Polską
  7. Drugi odcinek D11 z pozwoleniem na budowę

Czesko-słowacko-węgierskie konsorcjum zbuduje D11

Jak poinformował Radek Matl, prezes Ředitelství Silnic a Dálnic (ŘSD) – odpowiednika polskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po uzyskaniu decyzji czeskiego Urzędu Ochrony Konkurencji (UOHS) – 8 października została podpisana umowa z wykonawcą budowy „D11 Trutnov – granica z Polską. Autostradę D11 zbuduje tu ostatecznie międzynarodowe konsorcjum firm na czele z grupą Metrostav. W skład konsorcjum wchodzą: Roads MI; Doprastav; Metrostav TBR; Subterra i Duna Aszfalt. Kontrakt ma wartość 11,7 miliarda czeskich koron bez VAT. Budowa rozpoczyna się 11 października 2024 roku.

Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Polska firma wybrana w przetargu, a potem z niego wykluczona

Autostrada D11 to ważna droga nie tylko dla Czechów, ale także dla Polaków. To przedłużenie naszej drogi ekspresowej S3, która obecnie kończy się w szczerym polu – na granicy z Czechami w Lubawce. Dzięki niej z Polski bardzo szybko będzie można dojechać bezpośrednio do Pragi.

O kontrakt na budowę tego 21-kilometrowego odcinka walczyły firmy także z Polski. W listopadzie ubiegłego roku czeski inwestor, czyli ŘSD wybrał ofertę polskiej firmy Budimex jako najkorzystniejszą. Od tego wyboru wpłynęło jednak odwołanie. Polskiej firmie udało się udowodnić swoje racje i odwołanie oddalono.

Jednak wybór, po zaskarżeniu go przez czeską grupę Metrostav zakwestionował też ÚOHS czyli czeski Urząd Ochrony Konkurencji Gospodarczej. Polaków wykluczono więc z przetargu. Czesi uzasadniali wykluczenie Budimeksu z przetargu brakiem wymaganych dokumentów potwierdzających doświadczenia polskiej firmy w budowie tuneli.

Na trasie Trutnov – Královka mają bowiem powstać dwa półkilometrowe tunele.

Budimex odwołał się od decyzji UOHS

Budimex, o czym informowaliśmy na bieżąco, odwołał się od decyzji UOHS.

- Uważamy, że mamy niezbędne doświadczenie i referencje. Daliśmy także najlepszą cenę. Gdybyśmy nie walczyli o ten kontrakt, byłoby to ze szkodą dla czeskiego rynku budowlanego. Będziemy odwoływać się od decyzji zamawiającego o wykluczeniu z postępowania. Jako stosunkowo nowy uczestnik na rynku czeskim mieliśmy już okazję potwierdzić nasze kompetencje, zdobywając kontrakty na rynku czeskim na budowę polderu Kutrin oraz odcinka drogi D35 Dzvanov-Litomysl. Dysponujemy niezbędnymi zasobami – kadrą i sprzętem – co pozwala nam rozwijać naszą działalność i pozyskiwać nowe projekty. Dlatego cały czas z optymizmem patrzymy na możliwość udziału w nadchodzącym przetargu na odcinek D11 Trutnov - Jaroměř, co jest zgodne z naszą strategią dalszego rozwoju – powiedział nam wówczas Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.

Ostatecznie jednak UOHS nie uznał argumentów polskiej firmy i odrzucił ich odwołanie.

Czytaj też: Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości w tunelu

Umowa na budowę autostrady D11 podpisana

Sprawa ma już swój finał, bo, jak już wspomnieliśmy, 8 października podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje czeską autostradę D11 do granicy z Polską.

Napisał o tym na platformie X Radoslaw Matl, szef czeskiego odpowiednika GDDKiA.

Swoimi decyzjami przewodniczący ÚOHS potwierdził postępowanie ŘSD i decyzję pierwszej instancji ÚOHS w sprawie budowy „D11 Trutnov – granica z Polską” – o wyłączeniu spółki BUDIMEX SA i wyborze wykonawcy konsorcjum grupy Roads MI . Po uprawomocnieniu, z wykonawcą zostanie zawarta umowa – pisał na platformie X Radek Matl.

Po roku przepychanek rusza budowa czeskiej autostrady D11

A to oznacza, że 11 października rusza budowa nowej czeskiej D11. To 21 kilometrów nowej autostrady i jednocześnie największy jak dotąd w historii RSD publiczny kontrakt autostradowy – wart 11,7 miliarda czeskich koron.

Jak powiedział w mediach społecznościowych - Martin Kupka, czeski minister transportu – Klątwa D11 została przełamana.

W piątek 11 października rozpoczniemy budowę D11 na odcinku Trutnov – granica państwowa z Polską. Uruchomienie przez kilka miesięcy utrudniały spory wokół wyłonienia zwycięzcy kontraktu. Jeszcze w kwietniu tego roku media donosiły, że rozpoczęcie budowy stanęło w miejscu, a wszelkie komplikacje udało się przezwyciężyć w rekordowo krótkim czasie – podkreśla czeski minister transportu.

„Rekordowo krótki czas” nie był wcale taki krótki, bo od wyboru polskiej firmy na wykonawcę, do rozpoczęcia budowy upłynął prawie rok. Tyle trwały „przetargowe” przepychanki związane z wyborem wykonawcy.

Jak będzie wyglądała autostrada D11 do granicy z Polską

Autostrada D11 jest największym czeskim kontraktem autostradowym w historii tamtejszej RSD.

Autostrada D11

  • 21 km długości
  • 28 mostów
  • 2 tunele
  • 3 MOP-y

Budowa zakończy się w 2027 roku. Tak przynajmniej obecnie deklarują Czesi.

Drugi odcinek D11 z pozwoleniem na budowę

Do ukończenia autostrady D11 brakować będzie jeszcze odcinka  Jaroměř – Trutnov (19,6 km).  Warto dodać, że kilka dni temu ten własnie odcinek uzyskał pozwolenie na budowę. Aktualnie trwają prace nad przygotowaniem praw własności dla odcinka  o długości 19,6 km oraz dobiegają końca przygotowania do uruchomienia badań archeologicznych na tym terenie.

Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra Bolków otwarta! Zobacz zdjęcia

Czytaj też:

Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej