Kolejowa inwestycja za ponad pół miliarda złotych w Ełku zbliża się do końca
Autor: PKP PLK/Paweł. Chamera
Modernizacja stacji Ełk
Powoli dobiegają końca prace, związane z przebudową i modernizacją infrastruktury kolejowej na stacji Ełk. To spora inwestycja warta 587 mln złotych, będąca częścią modernizacji międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Powstało tu 34 km nowych torów i 112 rozjazdów.
Spis treści
- Modernizacja kolejowej trasy Rail Baltica w Ełku
- Kiedy koniec przebudowy stacji w Ełku?
- Zakres prac na stacji w Ełku
- Budują most nad rzeką Ełk
Modernizacja kolejowej trasy Rail Baltica w Ełku
To jedna z większych inwestycji kolejowych na Mazurach. Przebudowywana stacja Ełk jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która łączy Polskę z krajami Bałtyckimi i Europą Zachodnią. Trwa tu modernizacja stacji kolejowej, budowa nowych torów, rozjazdów i wiaduktów. Inwestycja jest warta 587 mln złotych i jest częścią większego zadania związanego z pracami na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk.
Kiedy koniec przebudowy stacji w Ełku?
Prace w Ełku mają się zakończyć latem 2024 roku. Jak informuje PKP PLK, na stacji w Ełku zbudowano 34 km torów i 112 rozjazdów. Zaawansowane są roboty przy budowie nowych peronów. Na obu jest zadaszenie i część elementów wyposażenia.
Na peronie nr 1 kończy się układanie nawierzchni. Wykonano też większość prac konstrukcyjnych przy budowie tunelu pod torami, w tym szybów wind i schodów na perony. Po zakończeniu prac 110-metrowy tunel zapewni bezpieczne dojście do pociągów i na drugą stronę stacji, także osobom o ograniczonej mobilności.
Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity - 8 metrów pod ziemią, pod pociągami
Autor: Budimex
Dworzec Warszawa Zachodnia
Zakres prac na stacji w Ełku
Pod wiaduktem kolejowym nad ul. Suwalską w Ełku zakończyło się betonowanie specjalnej konstrukcji – tzw. wanny szczelnej, która na przyszłość zabezpieczy ulicę przed zalaniem. Budowa dodatkowego zabezpieczenia w tym miejscu była niezbędna ze względu na trudne warunki wodno-gruntowe. Teraz wykonawca, którym jest firma Budimex, będzie mógł przystąpić do robót przy wykonywaniu warstw nawierzchni drogowej.
Przebudowana ul. Suwalska będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną, chodnik i ciąg pieszo rowerowy. Otwarcie skrzyżowania dla ruchu planowane jest na przełom maja i czerwca.
Budują most nad rzeką Ełk
W ramach inwestycji powstaje też most nad Rzeką Ełk. Trwa ostatni etap betonowania jego konstrukcji. Jak informują PKP PLK, na potrzeby tego etapu przygotowano tymczasową podporę w nurcie rzeki, zbrojenia i szalunki. Tuż obok, po gotowej części przeprawy, prowadzony jest ruch pociągów.
Konstrukcja nowego wiaduktu nad ul. Kolejową jest gotowa, trwają natomiast prace przy przebudowie ulicy, w tym zabezpieczeniu przed wodą. Kierowcy bezpiecznie przejadą w tym miejscu pod torami w maju. Gotowa jest także konstrukcja nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Towarową. Kończą się prace związane z zabudową torów. Trwa budowa układu drogowego, w tym ronda.
Czytaj też:
- Dwie gigantyczne inwestycje kolejowe w Śląskiem za 5 mld zł. Umowy podpisane
- Na osuwisku powstaje 100-metrowa „estakada” na zasypanych ziemią 20-metrowych podporach
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w budowie. Kiedy ta droga będzie gotowa?
- Na szlaku Rail Baltica w Białymstoku i Łapach powstają tunele, wiadukty i nowe perony