Kolejowy armagedon na Śląsku. To największa i najdroższa inwestycja kolejowa w regionie

2024-07-24 6:15

To będzie największa inwestycja kolejowa w historii Katowic. Mowa o przebudowie katowickiego węzła kolejowego. Inwestycja potrwa cztery lata i ma kosztować prawie cztery miliardy złotych. Utrudnienia będą spore, ale dzięki dobudowie torów zostanie rozdzielona kolej dalekobieżna od aglomeracyjnej i towarowej. Powstanie nowa infrastruktura, a pociągi przyspieszą.

Spis treści

  1. Przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice
  2. Ogromna inwestycja kolejowa na Śląsku, będą nowe tory, wiadukty, perony
  3. Przebudowa aż sześciu wiaduktów w Katowicach
  4. Pociągi na Śląsku przyspieszą po tej inwestycji
  5. Zobacz zdjęcia z zakończonej przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach

Przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice

Do tej inwestycji kolej przygotowuje się od dawna. 5 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na ogromną przebudowę węzła kolejowego w Katowicach za blisko 4 mld zł, której wykonawcą zostało konsorcjum firm Torpol SA (lider) i Intop Warszawa Sp. z o.o. Dokładna nazwa inwestycji to przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice.

Dotąd wykonawcy przygotowywali się do rozpoczęcia robót, dokładne harmonogramy jeszcze nie zostały podane, ale już wiadomo, że we wrześniu prace w końcu ruszą. Na pewno podróżni muszą się liczyć z utrudnieniami. Kolejarze zamierzają podać szczegóły dotyczące zmian w komunikacji w pierwszej połowie sierpnia.

Czytaj też: Dwie gigantyczne inwestycje kolejowe w Śląskiem za 5 mld zł. Umowy podpisane

Szykuje się prawdziwy armagedon, bo już na początku do rozbiórki przeznaczonych jest aż sześć wiaduktów kolejowych. To nie wszystko. Przewidziano wymianę na tym odcinku około 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Ogromna inwestycja kolejowa na Śląsku, będą nowe tory, wiadukty, perony

Przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice to wielka inwestycja, która spowoduje też wielkie zmiany na śląskiej kolei. Spowoduje ona, dzięki dobudowie osobnych torów, rozdzielenie kolei aglomeracyjnej od kolei regionalnej i towarowej. Pociągi lokalne nie będą już musiały walczyć o pierwszeństwo na torach z uprzywilejowanymi pociągami regionalnymi, oddzielnym torem pojadą pociągi towarowe.

Polecamy też: To największa inwestycja kolejowa na południu Polski: tunel w Limanowej i przebudowa linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz

Jak zapewniają kolejarze, inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. Na odcinku linii kolejowej zostaną dobudowane dwa tory.

W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.

Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego, która odmieni i usprawni transport kolejowy w regionie. Zaawansowane prace prowadzone są na linii od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic. Na początku września rozpoczniemy przebudowę węzła katowickiego z sześcioma ważnymi wiaduktami, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa aż sześciu wiaduktów w Katowicach

Pierwsze prace prowadzone będą na sześciu obiektach. Od początku września budowa obejmie wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy.

Te wiadukty w Katowicach zostaną przebudowane
Autor: PKP PLK Te wiadukty w Katowicach zostaną przebudowane Link: Powiększ

Inwestycja realizowana od Będzina do Zebrzydowic i granicy z Czechami przyniesie wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na linii ważnej w aglomeracji śląskiej oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Chcemy stworzyć atrakcyjną ofertę połączeń kolejowych, które będą częstsze i dopasowane do potrzeb podróżnych, mieszkańców, uczniów czy przedsiębiorców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane będą dwa tory i, jak wspomniano, rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny.

Kompleksowa modernizacja linii to budowa około 22 km nowych torów i przebudowa 96 km torów, wymiana 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów.

Czytaj: Koniec przebudowy węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Pociągi mogą tu już jeździć do 160 km/h

W zakres zadania wchodzi 150 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.

Pociągi na Śląsku przyspieszą po tej inwestycji

Powstanie między innymi nowy przystanek kolejowy Katowice Morawa.

W sumie w ramach inwestycji wybudowanych zostanie 13 nowych peronów, a 15 przebudowanych. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach powstaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h.

Nowy przystanek kolejowy Katowice Morawa to tylko jeden z wielu elementów unijnego projektu CEF modernizującego linię kolejową w konurbacji górnośląskiej. Odcinek Będzin – Katowice Piotrowice zostanie całkowicie zmodernizowany przy 85-procentowym wsparciu UE (3,246 mld złotych wsparcia przy 3,818 mld złotych kosztów całkowitych). Na poziomie europejskim usunięte zostaną bariery w międzynarodowym kolejowym transporcie pasażerskim i towarowym na ważnych korytarzach sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk i Morze Północne – Bałtyk, w tym na granicy polsko-czeskiej – mówi Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

Zobacz zdjęcia z zakończonej przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach

Czytaj też:

Listen to "Okna - Plastikowe czy drewniane? MUROWANE STARCIE" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej