Koniec gehenny kierowców. Gierkówka w Częstochowie otwarta. Ale zmiana!
Autor: Fot. Łukasz Kolewiński/MZD Częstochowa
To koniec najbardziej uciążliwych objazdów w mieście od wielu lat. Obecnie ruch odbywa się już na całej długości nowej Alei Wojska Polskiego od Alei Jana Pawła II – z pełnymi relacjami na osi północ-południe.
To była największa miejska inwestycja drogowa w Częstochowie w ostatnich dziesięcioleciach. Właśnie dobiegła końca. 21 stycznia 2024 roku kierowcy mogli w końcu przejechać wyremontowaną, a w niektórych miejscach wybudowaną od nowa DK 91 w Częstochowie. To koniec gehenny kierowców w tym mieście. Miasto zyskało nowy, komunikacyjny kręgosłup.
Spis treści
- Otwarcie DK 91 w Częstochowie: Trzy lata utrudnień na głównej arterii drogowej miasta
- Zburzyli wielką estakadę w Częstochowie i wybudowali ją na nowo
- Na czym polegał remont DK 91 w Częstochowie?
- Równocześnie przebudowali też DK 46 w Częstochowie
Otwarcie DK 91 w Częstochowie: Trzy lata utrudnień na głównej arterii drogowej miasta
Objazdy, przekierowania, utrudnienia z tym w ciągu ostatnich trzech lat borykali się kierowcy w Częstochowie. Wszystko za sprawą remontu głównej arterii drogowej w tym mieście czyli Alei Wojska Polskiego. Tedy przebiega dawna gierkówka – obecnie DK 91. 21 stycznia w południe drogą mogli już przejechać kierowcy. Jeszcze przez kilka tygodni będą się tu odbywały prace wykończeniowe, humusowanie, dosiewanie zieleni. Nie odczują tego już kierowcy, choć będzie można wciąż zobaczyć pracowników wykonawcy inwestycji.
To koniec najbardziej uciążliwych objazdów w mieście od wielu lat. Obecnie ruch odbywa się już na całej długości nowej Alei Wojska Polskiego od Alei Jana Pawła II – z pełnymi relacjami na osi północ-południe. Inwestycja była kompleksową przebudową starej „jedynki” (DK1) wraz z infrastrukturą towarzyszącą obejmującą m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą. Inwestorem był Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie.
Zburzyli wielką estakadę w Częstochowie i wybudowali ją na nowo
To była największa inwestycja drogowa w ostatnim trzydziestoleciu w Częstochowie. Najbardziej spektakularnym momentem było wyburzenie i budowanie od nowa całej estakady w dzielnicy Częstochowy - Rakowie. To był jeden z kluczowych obiektów, bez którego nie dało się udostępnić wyremontowanych pięciu kilometrów DK 91 kierowcom.
Wykonawcą tego ogromnego remontu była spółka NDI. To już drugi wykonawca, który kończył budowę po pierwszym, czyli po konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty, z którymi miasto rozwiązało umowę z powodu niewystarczających postępów. Czas był tu kluczowy, bo miasto otrzymało na tę inwestycje dotację z Unii Europejskiej. Warunkiem było jej ukończenie do końca 2023 roku. Ostatecznie datacja nie przepadła, choć oddanie inwestycji nieco się przeciągnęło.
Miasto zapłaciło NDI za wykonanie przebudowy 359 mln zł.
Budowa S7 Widoma - Kraków. To część ważnej trasy Kraków - Warszawa. Wiemy, kiedy ją oddadzą
Autor: GDDKiA
Trwa budowa drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma
Na czym polegał remont DK 91 w Częstochowie?
Była to tak naprawdę budowa na nowo al. Wojska Polskiego w Częstochowie od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej. Miasto mogło zrealizować te przedsięwzięcia dzięki uzyskaniu wsparcia ze środków UE z programów polityki spójności 2014-2020.
Inwestycja obejmowała gruntowną przebudowę drogi na odcinku na odcinku około 5,5 km od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej ze zjazdami bocznymi i dwupoziomowymi skrzyżowaniami u zbiegu z ulicami: Legionów, Krakowską i Rejtana oraz al. Pokoju.
Oprócz części drogowej w ramach inwestycji powstały też nowe chodniki, drogi rowerowe czy zatoki autobusowe. Piesze przeprawy umożliwią nowoczesne, komfortowe i bezpieczne kładki dla pieszych dostosowane także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanęły w pięciu lokalizacjach na wysokości ulic: Mireckiego, Okrzei, Powstańców Śląskich, Stromej i Równoległej. Zadanie objęło również budowę trzech przejść podziemnych, remont trzech mostów, ale i budowę pięciu nowych obiektów mostowych, w tym trzech dwupoziomowych skrzyżowań.
Jednym z największych wyzwań było wyburzenie i wybudowanie od nowa estakady w Dzielnicy Raków. Nowa estakada jest bardziej przyjazna dla kierowców, ale i dla mieszkańców. Droga biegnie w dwóch tunelach, lub raczej tubach zamontowanych na estakadzie. Dzięki temu mieszkańcy pobliskich bloków nie będą odczuwali bliskości tej ruchliwej trasy i hałasu z nią związanego.
Czytaj: Gierkówka cała w przebudowie. GDDKiA podpisała umowę na remont kolejnego odcinka
Do tego przebudowane zostały wszystkie sieci pod i nad ziemią. Inwestycja została ponad oświetlona dzięki instalacji około 600 sztuk oświetlenia na lampach i masztach trzech rozmiarów. Komfort życia mieszkańcom poprawią ekrany dźwiękochłonne ustawione wzdłuż przebudowanego odcinka DK-91 w różnych konfiguracjach.
Równocześnie przebudowali też DK 46 w Częstochowie
Przebudowa DK 91 w Częstochowie odbywała się niemal równolegle z inną wielką inwestycją -rozbudową DK46 – ul. Głównej i ul. Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. Św. Barbary do ul. Pułaskiego w Częstochowie. To sprawiało, ze przez Częstochowę praktycznie nie dało się w godzinach szczytu przejechać. Wszechobecne utrudnienia i objazdy mocno dawały się kierowcom we znaki. Dziś obie inwestycje zostały już zakończone. Dzięki nowej drodze biegnącej tzw. obejściem ul. Św. Barbary komunikacyjnie odciążona została zachodnia część centrum miasta, którą omija ruch tranzytowy. Przebudowywany odcinek to około 5,7 km, nowa droga biegnie przez ok. 1,8 km. To daje łączną długość inwestycji około 7,5 km. Inwestycja wraz z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej (85 proc. wartości) kosztowała ponad 98 mln zł (bez kosztów robót dodatkowych). Ma służyć komunikacji z północnym węzłem autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe.
Czytaj też:
- Budują drugą jezdnię obwodnicy Słupska. Termin jej oddania nie jest zagrożony
- Rosną estakady i mosty na "wodnym" placu budowy S1 Oświęcim - Dankowice
- Dzięki budowie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku, powierzchnia Polski "urosła" o 40 hektarów
- Przy Katowice Airport powstaje nowy parking. Do terminalu podwiezie cię elektryczny bus