Koniec przebudowy autostrady A18. 70 km - trasa ma już dwie wygodne jezdnie
Autor: GDDKiA/Marek Pilaczyński
Tak wygląda ostatni odcinek A18 oddany do użytku
W październiku 2023 roku autostrada A18 została oficjalnie w całości oddana do użytku. Zakończyła się bowiem przebudowa ostatniego, 20-kilometrowego odcinka od granicy województw do węzła Golnice. Obecnie cała 70-kilometrowa część A18 jest już do dyspozycji kierowców.
Spis treści
- Zakończenie przebudowy autostrady A18
- Autostrada A18 - oddano ostatni 20-km odcinek
- A18 przebudowana - ma już dwie jezdnie
- Co się zmieniło na A18 po przebudowie
- Tak powstawała autostrada A18
- Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?
- Oto nasze propozycje do rankingu
Zakończenie przebudowy autostrady A18
W 2023 roku oddano do użytku ostatni przebudowany fragment A18. A to oznacza, że można już przejechać 70 kilometrów tej trasy z od węzła z A4 w Krzyżowej, do granicy w Olszynie w pełnym autostradowym standardzie. Autostrada A18 łączy Wrocław z Berlinem. To ważna inwestycja, dlatego uwzględniamy ją w naszym rankingu Muratora – Najciekawsze inwestycje 2023 r.
Autostrada A18 - oddano ostatni 20-km odcinek
Oddany, ponad 20-kilometrowy odcinek leży w województwie dolnośląskim. Zaczyna się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, a kończyna węźle Golnice.
Akurat budowa tego odcinka odbywała się tradycyjnie w systemie „buduj”. Umowę z konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud i Budpol podpisano w styczniu 2021 roku. Koszt robót wyniósł 260 mln zł.
Nowy autostradowy odcinek A18 ma nawierzchnię betonową. Do jej budowy i budowy nowych obiektów inżynierskich na jezdni południowej wykorzystano blisko 330 tysięcy ton betonu.
- W konstrukcje mostowe wbudowano 3200 ton stali.
- Pod obiekty mostowe wbito ponad 26 tysięcy metrów bieżących pali prefabrykowanych oraz 38 dwunastometrowych pali wielkośrednicowych o średnicy 1,5 m każdy.
- By budowane obiekty spełniały rygorystyczne normy, wykonano blisko 7 tysięcy badań laboratoryjnych.
- Według wykonawcy, w okresie największej mobilizacji na budowie pracowało jednocześnie około 200 osób i 140 jednostek sprzętowych.
A18 przebudowana - ma już dwie jezdnie
Udostępnienie drogi do ruchu w całym zakresie tj. w przekroju 2 + 2 na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, kończy drugi etap budowy autostrady A18.
Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007 – informuje GDDKiA.
Co się zmieniło na A18 po przebudowie
Najważniejszym elementem była oczywiście wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś. Na wspomnianym odcinku wybudowano też zupełnie nowe obiekty, a wiele istniejących zostało przebudowanych.
- Na węźle Luboszów przebudowie uległa część południowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami i skrzyżowaniem typu rondo na połączeniu z drogą powiatową.
- Na węźle Golnice przebudowa objęła oświetlenie, odwodnienie, a także fragment drogi wojewódzkiej nr 297. Powstało dziewięć nowych obiektów mostowych:
- pięć górnych przejść dla dużych zwierząt - cztery o konstrukcji żelbetowego łuku złożonego z prefabrykowanych belek korytkowych i jeden z blachy falistej. Ten ostatni, z szerokością w świetle ponad 70 m, jest jednocześnie najszerszym z tzw. ekoduktów (zielonych mostów, wiaduktów);
- dwa wiadukty autostradowe i jeden nad drogą,
- most autostradowy nad rzeką Kwisa.
- Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej.
- Powstały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne.
- Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń.
Tak powstawała autostrada A18
- Odcinek 1. od granicy państwa do około dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Jako jedyny został zrealizowany w systemie Projektu i buduj. Od lipca br. ruch w pełnym przekroju odbywał się już na lwiej części odcinka – 11 km, a ostatnie 600 m od granicy do węzła Olszyna oddaliśmy pod koniec września br. Koszt prac budowlanych wyniósł blisko 190 mln zł.
- Odcinek 2 - około dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa, o długości 21,9 km. Oddany do ruchu po przebudowie we wrześniu ubiegłego roku jako pierwszy z czterech. Koszt robót to ponad 260 mln zł.
- Odcinek 3 - blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Udostępniony został kierowcom w przekroju 2 + 2 pod koniec września. Koszt przebudowy ponad 16 km wyniósł blisko 180 mln zł.
Jak powstanie Ranking Muratora TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Nie będziemy organizować plebiscytu z głosowaniem, ale jesteśmy otwarci na Państwa propozycje do naszego rankingu. Możecie je przysyłać do 22 marca na skrzynki pocztowe [email protected] (inwestycje drogowe i kolejowe) oraz [email protected] (inwestycje samorządowe i rewitalizacje zabytków). Prosimy też o kilka zdań uzasadnienia. Obiecujemy, że przyjrzymy się każdej propozycji.
Oto nasze propozycje do rankingu
Inwestycje drogowe:
- Tunel w Świnoujściu był pierwszym w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku
- Budowa połączenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
Inwestycje kolejowe:
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
- Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku
- Linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach jedną z ważniejszych inwestycji w 2023 r.
- Trzy nowe mosty kolejowe przez Wisłę w Krakowie. Ruch aglomeracyjny i krajowy podzielony