Koniec przebudowy węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Pociągi mogą tu już jeździć do 160 km/h.
Autor: PKP PLK
To jedna z większych, kolejowych inwestycji w województwie śląskim, która właśnie dobiegła końca. Trwająca cztery lata przebudowa czechowickiego węzła kolejowego kosztowała 1,4 mld złotych i znacznie poprawiła warunki podróży i przewozu towarów.
To jedna z większych, kolejowych inwestycji w województwie śląskim, która właśnie dobiegła końca. Trwająca cztery lata przebudowa czechowickiego węzła kolejowego kosztowała 1,4 mld złotych i znacznie poprawiła warunki podróży i przewozu towarów. Lepsze przejazdy pociągiem do Katowic i do granicy z Czechami zapewniają stacja Czechowice-Dziedzice oraz przystanki Zabrzeg i Goczałkowice-Zdrój. Pociągi mogą tu jeździć nawet 160 km/h.
Spis treści
- Przebudowa węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach
- Remont węzła kolejowego w Czechowicach -Dziedzicach
- Nowe perony w Zabrzegu i Goczałkowicach Zdroju
- Węzeł kolejowy w Czechowicach- Dziedzicach po przebudowie
Przebudowa węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach
Inwestycja obejmowała przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Od marca składy pasażerskie mogą już tędy kursować z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Wymiana rozjazdów umożliwia płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie sprawności i bezpieczeństwa przewozów wpływa przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego nad drogą krajową w Czechowicach oraz mostu nad Wisłą między Goczałkowicami a Czechowicami. Prowadzone są bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po odnowionej łącznicy.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, efektem inwestycji PLK SA na linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg są sprawniejsze, bezpieczniejsze i komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do granicy z Czechami i w Beskidy. To też lepsze warunki w transporcie towarów oraz efektywniejsze wykorzystanie kolei.
Remont węzła kolejowego w Czechowicach -Dziedzicach
Dla podróżnych stacja Czechowice-Dziedzice jest po przebudowie bardziej dostępna i komfortowa. Wybudowano dwa nowe perony ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wyposażono je w jasne oświetlenie, ławki oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Są nowe wiaty, a zabytkowe zostały odnowione i umieszczone w dalszej części peronów. Bezkolizyjne przejście pod torami zwiększa bezpieczeństwo w dostępie do pociągów i na drugą stronę miasta. Komunikację ułatwiają windy. Dodatkowo została poprawiona estetyka przejścia pod torami. Murale pokryły wszystkie ściany w obiekcie i nawiązują do historii kolei, miasta oraz regionu. Przy stacji powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni dbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Nowe perony w Zabrzegu i Goczałkowicach Zdroju
Podróżni korzystają także z nowych peronów w Zabrzegu i Goczałkowicach-Zdroju. Dostęp do nich umożliwiają pochylnie, a bezpieczeństwo gwarantują nowe przejścia dla pieszych pod torami. Przystanki wyposażono w głośniki i zegary. Na stacji Czechowice-Dziedzice są też dodatkowo wyświetlacze, zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach. Montaż monitoringu zwiększył bezpieczeństwo podróżnych i daje możliwość szybkich reakcji służb porządkowych.
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice zakończona. Trwają odbiory
Autor: Budimex
Zakończyła się trwająca 4 lata, jedna z największych kolejowych inwestycji na Śląsku, warta ponad 1,5 mld złotych
Węzeł kolejowy w Czechowicach- Dziedzicach po przebudowie
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” rozpoczął się w 2019 r. i był zaplanowany na 4 lata. Zadanie miało wartość 1,4 mld zł, było dofinansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja w Czechowicach -Dziedzicach w liczbach:
- 47 km torów
- 56 km sieci trakcyjnej
- 119 rozjazdów
- 12 obiektów – mostów i wiaduktów
- 1 stacja i 2 przystanki
- 3 przejazdy kolejowo-drogowe
Czytaj też:
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy coraz bliżej, ale się pozmieniało!
- Polbud-Pomorze wstrzymał prace na S3 i obwodnicy Koszalina. Powód: brak współpracy z GDDKiA
- Otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy jeszcze w tym roku, ale nie całej
- Oto 7 najciekawszych mostów i estakad budowanych obecnie w Polsce
- Tak powstaje obwodnica Oświęcimia. Trwa nasuwanie segmentów mostu przez Wisłę