Kościuszki i Zwierzyniecka w Krakowie już przejezdne - wróciły tramwaje. Jest pięknie, a będzie jeszcze zielono
Autor: Dariusz Jędrzejewski
Ulica Kościuszki w Krakowie po remoncie
Wreszcie po kilkunastu miesiącach remontu można dojechać tramwajem do pętli na krakowskim Salwatorze. Remont utrudniał życie nie tylko mieszkańcom Zwierzyńca, ale i dalej położonych dzielnic. Ulica Kościuszki była alternatywnym dojazdem do centrum z krakowskich Dębnik i dojeżdżających Mostem Zwierzynieckim z Pychowic czy Ruczaju.
Spis treści
- Zachodnia brama starego Krakowa
- Gruntowny remont infrastruktury
- Nowe torowiska, chodniki i jezdnie
- Zielony korytarz z drzew i krzewów
Zachodnia brama starego Krakowa
Ciąg ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki łączy Stare Miasto ze Zwierzyńcem położonym u stóp Sowińca, jurajskiego wzgórza, na którego szczycie znajduje się Kopiec Kościuszki. To dawna główna wylotowa droga z Krakowa w kierunku zachodnim. Obie ulice pełnią do dzisiaj bardzo ważną rolę w komunikacji krakowskiej. Ich zamknięcie na czas remontu było bardzo dużym utrudnieniem zarówno dla kierowców wjeżdżających i wyjeżdżających do centrum jak tez pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej. Ulicę Zwierzyniecką oddano do użytku we wrześniu po roku od rozpoczęcia remontu. Na Kościuszki trzeba było poczekać kilka miesięcy dłużej i dopiero jej otwarcie przywróciło ruch tramwajowy.
Gruntowny remont infrastruktury
Już na początku remontu okazało się, że zakres prac remontowych musi zostać poszerzony o wykonanie większej liczby prac podziemnych. Modernizacja infrastruktury podziemnej, w tym wodociągów, sieci gazowej i ciepłowniczej, była konieczna, aby ulice służyły krakowianom przez kolejne dekady. W trakcie robót odkryto także niezinwentaryzowane kable oraz relikty wymagające konsultacji ze służbami konserwatorskimi. Gazownia wskazała na konieczność remontu swojej sieci, co nie było planowane. Na moście nad Rudawą trzeba było przebudować wodociąg o średnicy 800 mm dostarczający wodę dla Zwierzyńca i Starego Miasta. Niezbędnym okazała się budowa nowego odcinek sieci ciepłowniczej o długości 265 metrów. Tym co jednak najbardziej zaskoczyło prowadzących inwestycje była konieczność wykonania 96 przyłączy kanalizacji deszczowej, które wcześniej były podłączone nieprawidłowo.
Nowe torowiska, chodniki i jezdnie
Na ulicach Zwierzynieckiej i Kościuszki znajdowało się jedno z najbardziej wyeksploatowanych krakowskich torowisk. Były pełne dziur i nierówności z wybrzuszonymi i nierównymi torami. Po deszczach i w czasie roztopów tworzyły się tam gigantyczne rozlewiska. Dodatkowo przejazdy tramwajów powodowały powstawanie hałasu o znacznej intensywności i drgań. Mieszkańcy już nie będą skarżyć się na te niedogodności, bo ułożono tu całkowicie nowe torowiska na specjalnych wyciszanych betonowych płytach torowych.
Całkowicie zdemontowano stare i wysłużone nawierzchnie chodników i jezdni. Na ulicy Zwierzynieckiej zrezygnowano z brukowanej nawierzchni na rzecz betonowej, gdzie w zasadzie niemal całą szerokość wąskiej ulicy zajmują płyty torowisk. Na szerszej Kościuszki do betonowych płyt torowisk przylegają pasy nawierzchni asfaltowej. Chodniki ułożono z estetycznych płyt betonowych o wymiarach 50 x 50 cm zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi. Tam gdzie było to możliwe w pasie chodników znajdują się kwietniki oddzielające część pieszą ulicy od jezdni. Jest równo, cicho i estetycznie.
Zielony korytarz z drzew i krzewów
Na wiosnę krakowianom wyremontowane ulice ukażą się w pełnej krasie, kiedy będzie zielono. Ulicę Zwierzyniecką ozdobiło 26 miłorzębów a ul. Kościuszki 36 lip drobnolistnych. Uzupełnią je krzewy, kwiaty i trawy ozdobne na pasach. Wśród nich będzie ponad 3500 szt cisów, 1630 berberysów, 813 śliw karłowatych, 716 irg i 300 sztuk róż, a także hortensje bukietowe, turzyce, trzcinniki. Jest szansa, że krakowianie szybko zapomną o irytacji spowodowanej przedłużającym się remontem i uznają ciąg Zwierzynieckiej i Kościuszki za jedną z najpiękniejszych ulic Krakowa.
źródło: zdmk.pl, zzm.krakow.pl
Remont Dworca Zachodniego w Warszawie w grudniu 2024 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont Dworca Zachodniego w Warszawie w grudniu 2024 r.