Kraków będzie miał metro. Będzie drugim miastem w Polsce z takim środkiem transportu
Kraków na poważnie myśli o budowie metra. Potwierdził to właśnie prezydent tego miasta, Aleksander Miszalski. I nie mówi się tu o podziemnym tramwaju, tylko regularnym, ciężkim metrze. Miasto czeka obecnie na decyzję środowiskową, dotyczącą budowy pierwszego etapu I linii metra. Pieniądze na inwestycję da miasto, budżet państwa i UE. Potem planowane jest partnerstwo publiczno-prywatne.
Spis treści
- Jak ma wyglądać metro w Krakowie?
- Metro w Krakowie czeka na decyzję środowiskową
- Budowa metra w Krakowie podzielona na etapy
- Pierwszy będzie tunel metra powstanie pod centrum Krakowa
- Projekt krakowskiego metra i ZRID – budowa w 2028
- Na pierwszej linii metra w Krakowie się nie skończy
Jak ma wyglądać metro w Krakowie?
Cała linia metra w Krakowie ma liczyć około 26 kilometrów długości. Koszt jej budowy oszacowano na dziś na około 13,5 miliarda złotych, a zakup taboru do obsługi podziemnej linii będzie kosztował około 1,5 miliarda złotych.
Oczywiście inwestycja będzie podzielona na etapy. W pierwszym etapie ma powstać około 6-kilometrowa część I linii metra w ścisłym centrum miasta. Do końca przyszłego roku Kraków ma wybrać wykonawcę projektu wspomnianego pierwszego, 6-kilometrowego etapu. Koszty jego budowy pokryje budżet państwa, fundusze unijne oraz miasto.
Cała pierwsza linia metra miałaby przebiegać z Nowej Huty w Kierunku ulicy Piastowskiej. Będzie miała około 26 km długości. Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) to około 13 mld zł.
Natomiast zakładamy, że metro miało by przebiegać w kierunku klinów i Płaszowa, ale są to na razie pewnego rodzaju spekulacje, bo potrzebujemy jeszcze ekspertyz. Chcielibyśmy, by w roku 2028 rozpoczęła się fizyczna realizacja tego projektu – powiedział Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.
Metro w Krakowie czeka na decyzję środowiskową
Tymczasem miasto czeka obecnie na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy. Jej uzyskanie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2025 r. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.
Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej. Od początku kadencji przeprowadziliśmy szereg działań związanych z analizą dotychczasowej dokumentacji działań podjętych przez miasto. Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicy – mówił na sesji Rady Miasta Krakowa prezydent Aleksander Miszalski.
Budowa metra w Krakowie podzielona na etapy
Krakowskie metro ma być budowane etapami. Pierwszy etap byłby finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Jak informują urzędnicy, etap ten będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego.
Długość tego etapu to 6 km. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł.
Z kolei etapy drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty wykonania tych etapów mogłyby być ponoszone z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki UE, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków.
Długość II i III etapu pierwszej linii metra to około 20 km. Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to około 10 mld zł.
Po zakończeniu postępowania na wybór partnera prywatnego i rozpoczęcia przez niego fazy projektowej, przeanalizowane zostanie połączenie tunelu (odcinka centralnego) z kolejnymi etapami. To, jaki będą miały finalny przebieg, określą dodatkowe prace studialne. Wtedy też konieczne będzie przeprowadzenie postępowania o wydanie nowej decyzji środowiskowej.
Zobacz jak wygląda budowa tramwaju do Mistrzejowic w Krakowie
Autor: UM Kraków/ZDM/Gülermak
Pierwszy będzie tunel metra powstanie pod centrum Krakowa
Na początku tej ogromnej inwestycji władze miasta mają się zaangażować w budowę tunelu pod ścisłym centrum Krakowa. Prace te będą stanowiły pierwszy etap realizacji podziemnego transportu szynowego.
W ramach tych działań powołany zostanie zespół i rada budowy metra – w IV kwartale 2024 r. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej (planowane na I kwartał 2025 r.) na przełomie II i III kwartału 2025 r. ogłoszone zostanie zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej.
– Planujemy także zawarcie partnerstwa z krakowskimi uczelniami – Politechniką Krakowską, Akademią Górniczo-Hutniczą i Uniwersytetem Ekonomicznym. We współpracy z innymi wybitnymi specjalistami powołamy Radę Naukowo-Techniczną ds. budowy metra. Dzięki temu, ale też przy aktywnym udziale mieszkańców, chcielibyśmy do połowy przyszłego roku uzyskać decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych, zaś do jego końca wybrać wykonawcę i zawrzeć umowę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz decyzji realizacyjnych – przekazał zastępca prezydenta Stanisław Mazur.
Projekt krakowskiego metra i ZRID – budowa w 2028
Kolejny krok to wybór wykonawcy, zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwalającej na realizację inwestycji drogowej) lub pozwolenia na budowę – pod koniec 2025 r. Całość prac projektowych powinna zostać sfinalizowana na koniec 2028 r. uzyskaniem decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności (w 36 miesięcy od zawarcia umowy). Termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Na pierwszej linii metra w Krakowie się nie skończy
Równolegle z pracami przygotowawczymi budowy pierwszego odcinka prowadzone będą działania dotyczące przedłużenia linii na wschód i zachód. Rozpoczną się w 2025 r. Koszt realizacji jednego kilometra trasy na dziś wyceniany jest na około 0,5 miliardów złotych.
Jak mówił Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa, o ile w przypadku odcinka centralnego miasto chce skupić się wyłącznie na finansowaniu ze środków publicznych, o tyle kolejne mogłyby być ponoszone w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak nadal byłaby to inwestycja z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki UE, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków.
W zależności od postępów prac, miasto możliwie szybko chce przystąpić do dialogu konkurencyjnego z potencjalnymi partnerami prywatnymi.
Czytaj też:
- Kolejny odcinek A2 otwarty! Można już jechać 12 km nowej autostrady
- Nowa zakopianka Rdzawka - Nowy Targ będzie przejezdna jeszcze w tym tygodniu
- Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu powstanie. Jest decyzja
- Hotel Mercure Szczyrk Resort szykuje się do otwarcia. To już całkiem niedługo