Kraków Piastów – powstaje kolejowa brama Nowej Huty. Pociągi dojadą w 8 minut do dworca Kraków Główny
Autor: PKP PLK
Nowy przystanek kolejowy Kraków Piastów
Na pograniczu Osiedla Piastów i podkrakowskiej wsi Batowice trwa budowa nowego przystanku kolejowego, który skróci podróżowanie mieszkańcom Nowej Huty do centrum Krakowa. Kiedy zostanie oddany do użytku?
Spis treści
- Osiedle Piastów. Szybko i bez korków do centrum Krakowa?
- Kraków Piastów. Nowy przystanek kolejowy
- Szybka Kolej Aglomeracyjna
Rok temu PKP PLK podpisały umowę na budowę nowego przystanku kolejowego Kraków-Piastów z firmą Swietelsky Rail Polska. Pozwolenie na budowę zostało wydane w marcu 2024 r. Po czterech miesiącach robót są już znaczne postępy. Widać dwa z trzech szybów wind i schody, które połączą perony z nowym wiaduktem. Po bokach zaawansowane są już prace przy dwóch peronach krawędziowych. Miejsce trzeciego, wyspowego, pomiędzy jest już też widoczne pomiędzy torami.
Osiedle Piastów. Szybko i bez korków do centrum Krakowa?
Osiedle Piastów jest dobrze skomunikowane z innymi częściami Nowej Huty i innymi dzielnicami Krakowa. Jednak dojazd zatłoczonymi i zakorkowanymi ulicami może być długotrwały i uciążliwy. Z pętli przy dawnym krańcu osiedla często odjeżdżają tramwaje, ale ich linie są poprowadzone w ten sposób, że dojazd do centrum Krakowa zajmuje ok. 40 minut.
Osiedle w ciągu ostatnich lat znacznie się rozbudowało. Na dawnych terenach przemysłowych pomiędzy starym osiedlem a linią kolejową wyrósł ogromny kompleks mieszkaniowy, w którym zamieszkało kilka tysięcy nowych lokatorów. To właśnie oni najbardziej będą mogli skorzystać na powstającym właśnie przystanku kolejowym, gdyż zlokalizowany on jest najbliżej ich bloków. Pozostali mieszkańcy też z pewnością będą korzystać ze stacji, bo dojazd w 8 -10 minut do dworca głównego w Krakowie nie zapewni żaden inny środek miejskiego transportu.
Kraków Piastów. Nowy przystanek kolejowy
Zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku kolejowego w Krakowie ma kosztować 24 mln zł netto. Zlokalizowany w sąsiedztwie ul. Powstańców ułatwi podróże w aglomeracji i będzie jednym z trzech nowych przystanków wybudowanych w Krakowie w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Nowy przystanek budowany jest w sąsiedztwie ul. Powstańców i Piasta Kołodzieja, w miejscu gdzie łączą się dwie linie kolejowe – nr 8, prowadząca w kierunku Kielc i Warszawy, oraz nr 95 w kierunku Podłęża i Tarnowa. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zostaną zainstalowane też udogodnienia dla osób niewidomych i słabo widzących w postaci specjalnych ścieżek dotykowych i pasów. Nowe perony zostaną połączone z wiaduktem drogowym, znajdującym się nad linią kolejową. Dostęp dla podróżnych ułatwią schody i windy. Na trzech peronach o długości 200 metrów znajdą się wiaty, tablice informacyjne, ławki i oświetlenie. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2024 r.
Przystanek znajduje się w odległości 500 m od pętli tramwajowej Kraków Osiedle Piastów. Połączenie zapewniają miejskie autobusy. Niedaleko leży węzeł na obwodnicy Kraków-Batowice.
Szybka Kolej Aglomeracyjna
Przystanek Kraków Piastów ma być włączony do planowanej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, co oznacza częste kursowanie składów. Razem z planowanymi do realizacji dwoma pozostałymi przystankami kolejowymi Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek na linii kolejowej nr 95 może stać się elementem krakowskiej kolei obwodowej, która poprzez przystanek w Podłężu łączy się z główną magistralą kolejową E30 i przyszłą nową linią w kierunku Piekiełka i Nowego Sącza. Dzięki temu zapewni szybkie połączenie także w kierunku Tarnowa oraz w przeciwnym kierunku na krakowski dworzec Kraków Płaszów.
Razem z przystankiem Kraków Piastów pozwolenie na budowę otrzymał także przystanek Kraków Kościelniki na odcinku linii kolejowej nr 95 Kraków Nowa Huta – Podłęże.
Dawny dworzec Warszawa Wilanów
Autor: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
Dawny dworzec Warszawa Wilanów przy ul. S. Kostki Potockiego 31