Krakowski Szybki Tramwaj - podpisana umowa na IV etap krakowskiego premetra

2023-02-05 17:21
Krakowski Szybki Tramwaj
Autor: Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie Krakowski Szybki Tramwaj ma zastąpić kosztowne metro

Krakowski Szybki Tramwaj to jedna z największych samorządowych inwestycji infrastrukturalnych w Krakowie. Za 560 mln zł oprócz nowej linii tramwajowej prowadzącej do Górki Narodowej powstaną m.in. parkingi Park+Ride na 600 aut, tunel, most na rzece Białucha, a także „pływające szyny”. 30 stycznia podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, czyli od ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Krakowskim Szybkim Tramwajem w 20 minut do centrum

Rada Miasta Krakowa w budżecie przyjętym na rok 2023 wpisała III etap linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Linia ma prowadzić z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Ułatwi mieszkańcom osiedli położonych na obrzeżach miasta przemieszczanie się do centrum. Według wstępnych szacunków dojazd do śródmieścia ma im zająć 20 minut. Obecnie w tym obszarze mieszka ok. 18 tys. osób (wg danych Wydziału Spraw Administracyjnych) a w planach są kolejne projekty deweloperskie.

Co powstanie w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

Trasa ma mieć łączną długość 5,5 km i obejmie w sumie 23 perony tramwajowe.

W ramach inwestycji powstanie łącznie ponad 600 miejsc postojowych działających w systemie Park+Ride, wyposażonych w stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Na każdym przewidziano miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. W ten sposób z transportu tramwajowego będą mogli korzystać również mieszkańcy gmin ościennych.

Zbudowanych zostanie aż 7 obiektów inżynierskich:

  • tunel w ciągu ul. Opolskiej,
  • estakada drogowa nad doliną Sudołu,
  • estakada tramwajowo-drogowa nad doliną Sudołu,
  • kładka dla pieszych na wysokości ulicy Szopkarzy i Danka,
  • most na rzece Białucha,
  • przepust na potoku Bibiczanka,
  • wiadukt kolejowego na linii nr 95 pomiędzy ulicami Bociana i Kuźnicy Kołłątajowskiej.

W rejonie Górki Narodowej powstanie tzw. wanna, czyli specjalna konstrukcja betonowa niwelująca pochyłość terenu (pochyłość odpowiednia dla taboru tramwajowego wynosi do 7 stopni).

Inwestycja oznacza też modernizacje jezdni, przebudowę ulic i budowę nowych o charakterze osiedlowym. Przykładowo na skrzyżowaniu ul. Fieldorfa Nila z ul. Krowoderskich Zuchów powstanie rondo a w rejonie ul. Opolskiej zrealizowany zostanie wspomniany tunel drogowy o długości 100 m.

Przebudowana zostanie też pętla Krowodrza Górka – zlokalizowany tam zostanie pierwszy z trzech parkingów P+R z miejscami postojowymi dla 109 pojazdów. Prace rozpoczęto w lipcu 2020 roku i obecnie są zaawansowane w ponad 60%.

Najważniejszymi wyzwaniami są aktualnie budowa pętli końcowej z terminalem autobusowym i dwupoziomowym parkingiem P+R. Z dużych elementów, które przed wykonawcą, jest dokończenie budowy tunelu. Ten element zrealizowany jest już w ponad 60%. Zgodnie z planem, jeśli nie przeszkodzi pogoda czy inne okoliczności na ten moment nam nie znane, budowa tunelu zakończy się wiosną. Mocno zaawansowana jest też budowa wiaduktu kolejowego na linii LK 95, miedzy ul. Bociana a Kuźnicy Kołłątajowskiej – wyjaśnia Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich.

Przebieg trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

Nowa trasa III linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju zaczyna się na skrzyżowaniu dr. Twardego z ulicami Wybickiego i Bratysławską. Stamtąd tramwaj pojedzie kolejno do skrzyżowań z ul. Fieldorfa Nila i Opolską, a następnie skręci w kierunku wschodnim w ul. Pachońskiego. W tym rejonie powstanie drugi parking P&R.

Kolejne przystanki znajdą się przy ul. Białoprądnickiej i Górnickiego. Dalej planowana trasa prowadzi wzdłuż ul. Siewnej z przystankiem przy Mackiewicza a w pobliżu ul. Bociana skręci na północ.

Po minięciu magistrali kolejowej tramwaj zatrzyma się przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. A swój bieg zakończy przy pętli Górka Narodowa. Przewidziano tam stworzenie terminala autobusowego oraz parkingu P+R dla ok. 470 pojazdów.

Aktualności z budowy krakowskiego premetra

30 stycznia podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, czyli od ul. Meissnera do Mistrzejowic. Ta 4,5-kilometrowa trasa będzie stanowić odcinek premetra. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojedziemy nim pod koniec 2025 r.

Wiosną 2023 r., po uzyskaniu decyzji ZRID, ruszą prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Umowa bezpośrednia, dotycząca inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podpisana została przez przedstawicieli Miasta Krakowa, wykonawcy – Gülermak i instytucji finansujących. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Przypomnijmy, że KST od ul. Meissnera do Mistrzejowic będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra: "Dobrego Pasterza", "Rondo Barei", "Rondo Polsadu" i "Rondo Młyńskie". Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 r. Odcinkiem pomiędzy Domem Handlowym Wanda a ul. Piastowską pojedziemy 9 minut.

Krakowski Szybki Tramwaj zamiast metra

W 1994 roku w Planie Ogólnym Zagospodarowania Miasta Krakowa zrezygnowano z kosztownego metra na rzecz KST. Bezkolizyjne torowiska, tunele tramwajowe łączące komunikację nadziemną z podziemną oraz odcinki z bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach umożliwiają rozwinięcie na linii KST relatywnie dużych prędkości.

Jak podawał Zarząd Dróg Miasta Krakowa w ubiegłym roku, po modernizacji torowiska w tunelu, testowano tam prędkość 50 km/godzinę. Na realizację I etapu KST mieszkańcy miasta czekali do 2008 roku. Pierwsza linia połączyła wtedy ul. Wielicką ze znajdującym się na południu osiedlem Kurdwanów oraz Rondo Grzegórzeckie z położoną na północy Krowodrzą Górką.

W ramach II etapu pociągnięto linię od ul. Wielickiej do ul. Lipskiej oraz od Ronda Grzegórzeckiego na południowy wschód do Małego Płaszowa.

Po zakończeniu budowy III etapu, planowane są kolejne. Jako aktualny termin zakończenia zadania i oddania do użytkowania podaje III kwartał 2023 roku. Aktualny koszt, zgodnie z zapisami w dokumentach finansowych miasta Krakowa, wynosi ok. 560 mln zł.

Wykonawcą jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Krakowski Szybki Tramwaj będzie eko

Inwestycji towarzyszy szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60% torowiska ma być powierzchnią biologicznie czynną.

W miejscach, w których jest to konieczne powstaną ekrany akustyczne – zmniejszą hałas i zapewnią komfort mieszkańcom.

Pomyślano też o zwierzętach – na obiektach mostowych na rzekach Sudół i Białucha zaprojektowano tzw. suche półki umożliwiające migrację – głównie chodzi o żyjące w pobliżu wody płazy.

Ponieważ inwestycja przecina użytek ekologiczny Dolina Prądnika, w rejonie rzeczki Bibiczanka powstanie „ciche torowisko”, nazywane też „pływającą szyną”. Takie rozwiązanie stosuje się w rejonach wymagających przyrodniczo. Jego zadaniem jest maksymalne wytłumienie hałasu i drgań.

Po zakończeniu inwestycji rowerzyści będą mieli do dyspozycji 6,3 km nowych tras rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.

Zaplanowano również nowe nasadzenia: 3477 drzew, 11861,7 m2 krzewów, 1035 pnączy. Z tego 2680 sztuk drzew posadzonych zostanie w granicach inwestycji. Pozostałe 797 sztuk – w  ramach nasadzeń zastępczych pojawi się na działkach należących do Gminy Kraków.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej