Lewitujące pociągi na istniejących torach - pierwsze udane testy polskiej firmy
Pociągi unoszące się nad torami to już nie science fiction. W podkarpackiej Nowej Sarzynie firma o polskich korzeniach Nevomo - twórca innowacyjnej, inspirowanej hyperloopem technologii MagRail, zaprezentowała możliwość poruszania się pojazdów po szynach bez tarcia! Szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h. Zobaczcie to na filmie.
Lewitujące pociągi - innowacyjna technologia polskiej firmy
Nevomo, na początku września, w Brukseli zaprezentowała innowacyjną technologię, która umożliwia pociągom unoszenie się nad szynami. Podczas testów na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie, w województwie podkarpackim, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund.
Po 3,5 roku badań i testów, Nevomo wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej, łącząc w ten sposób niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii, takich jak Maglev i hyperloop. Rozwiązanie Nevomo polega na zainstalowaniu pomiędzy szynami stator silnika liniowego - odpowiednio skonfigurowanego zestawu elektromagnesów. Zapewniają one siłę ciągu lub siłę hamowania. Dodatkowo po bokach, równolegle do szyn, umieszcza się belki lewitacyjne.
Technologia lewitacji na kolei nie jest czymś nowym. Na świecie występuje pod nazwą Maglev, a elektrodynamiczna kolej magnetyczna rozwijana jest w Japonii - przykładem jest najszybszy pociąg świata Shinkansen.
Co więcej, rozwiązania Nevomo pozwolą na uwolnienie się składów od lokomotyw. Pociągi MagRail będą mogły być dostępne dla pasażerów, stale dostosowując się do bieżącego zapotrzebowania na stacjach, podobnie jak w przypadku systemów metra - ale w przypadku podróży międzymiastowych. Korzystając z technologii Nevomo, wagony będą mogły poruszać się samodzielnie i po prostu dostosowywać liczbę wagonów składu "w locie". W tym celu wystarczyłaby modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych, eliminując potrzebę budowy całkowicie nowej infrastruktury transportowej. I to właśnie podkreśla Nevomo - lewitujące pociągi wykorzystywałyby istniejącą już infrastrukturę kolejową, co znacznie obniża koszty jej wdrożenia w Polsce.
Firma podkreśla, że dostosowanie obecnej infrastruktury kolejowej nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Doposażone w magnetyczne komponenty linie pozostaną w pełni użyteczne także dla standardowych pojazdów kolejowych. Możliwość korzystania z tego samego toru przez standardowy pociąg i pojazd napędzany magnetycznie jest największą zaletą rozwiązania Nevomo.
Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu" – mówi Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.
Kiedy lewitujące pociągi w Polsce?
Firma już współpracuje z gigantami branżowymi, w tym włoskim zarządcą infrastruktury (RFI), kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail. Pomyślne testy otwierają drogę do przedkomercyjnych pilotaży.
Wszystko jednak wskazuje, że pierwsza zostanie skomercjalizowana opracowana przez Nevomo technologia MagRail Booster, wykorzystująca siłę magnetyczną do napędzania pojazdów szynowych, ale bez lewitacji. W planach firmy rozpoczęcie komercjalizacji pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego już w 2024 roku.
Lewitujące pociągi na istniejącej infrastrukturze nie oznaczają braku kosztów. Doposażenie komponentami systemu MagRail istniejących linii kolejowych ma kosztować, wg szacunków firmy, około 10 mln euro za kilometr. Dla porównania wprowadzenie technologii Shinkansen, tam wiązało się to z budową specjalnych magistrali, kosztowało 160 mln euro za kilometr.
Budowa najdłuższego w Europie toru testowego pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzane były testy, została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach programu "Szybka Ścieżka" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Do tej pory na rozwój technologii MagRail i jej testowanie Nevomo pozyskało 11 mln euro (w tym 5,5 mln euro inwestycji kapitałowych i 5,5 mln euro dotacji unijnych). Ponadto w ubiegłym roku spółka otrzymała 17,5 mln euro od Komisji Europejskiej (akcelerator EIC: 2,5 mln euro dotacji i 15 mln euro dodatkowej inwestycji kapitałowej). Zbierane są również fundusze na rundę pre-series A w wysokości 7 mln euro. Do kluczowych inwestorów Nevomo należą EIT InnoEnergy i Hütter Private Equity.
Gdyby rozwiązanie Nevomo weszło w życie, to modernizacja istniejącej infrastruktury kolejowej umożliwiłaby pociągom pasażerskim MagRail poruszanie się z prędkością do 550 km/h.