Linia kolejowa Kraków-Rzeszów w przebudowie
Zarząd PKP rozpoczął kolejny etap modernizacji połączenia kolejowego między Krakowem a Rzeszowem. W ramach projektu linia kolejowa zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich, a prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.
PKP rozpoczęły kolejny, trzeci etap przebudowy połączenia kolejowego relacji Kraków-Rzeszów. W rezultacie linia kolejowa na odcinku Podłęże-Rzeszów skróci czas podróży pociągów o ponad godzinę.
Przeczytaj również: Lotnisko Świdnik będzie miało połączenie kolejowe z Lublinem. Przetarg rozstrzygnięty
Aktualnie trwają roboty budowlane związane z modernizacją linii kolejowej nr 91 łączącej te dwa miasta. Przypomnijmy, że w lutym 2012 roku, oddano do eksploatacji ponad pięciokilometrowy odcinek toru nr 2 na odcinku Trzciana-Rudna Wielka.
Linia kolejowa a przebudowa
Łączna długość modernizowanego odcinka wynosi 138,7 km. Przebudowa zakłada dostosowanie linii kolejowej do prędkości dla pociągów pasażerskich 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu na odcinku Kraków-Rzeszów skróci się o około 71 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h.
W ramach inwestycji, na 16 stacjach zostaną przebudowane tory. Wszystkie przystanki na tej trasie zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wybudowany zostanie również nowy przystanek osobowy-Dębica Wschodnia. Dodatkowo, przedsięwzięcie obejmie przebudowę lub budowę obiektów inżynieryjnych, w tym: 96 szt. wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad oraz 42 mosty.
Przebudowa a roboty budowlane
- Kontrakt 1.1 odcinek Podłęże – Bochnia 22,800 km linii, 3 stacje
- Kontrakt 1.2 odcinek Bochnia – Biadoliny 22,300 km linii, 2 stacje
- Kontrakt 1.3 odcinek Biadoliny – Tarnów 18,900 km linii, 3 stacje
- Kontrakt 2.1 odcinek Tarnów – Dębica 31,300 km linii, 4 stacje
- Kontrakt 2.2 odcinek Dębica - Sędziszów Małopolski 22,100 km linii, 2 stacje
- Kontrakt 2.3 odcinek Sędziszów Małopolski – Rzeszów 21,300 km linii, 2 stacje
Koszt całej inwestycji to 4 mln 673 tys. złotych, z czego 2 mln 181 tys. złotych to unijne dofinansowanie. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2014 roku.