Lotnisko Modlin: na terminalu zawisła wiecha
Przeszło rok, po rozpoczęciu budowy portu lotniczego Warszawa - Modlin, na inwestycji zawisła symboliczna wiecha. Aktualnie wykonawca - firma Erbud, prowadzi przebudowę terminalu pasażerskiego. Jeszcze przed Euro 2012, lotnisko Modlin będzie przygotowane do działań operacyjnych.
Budowa lotniska Modlin rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Nieco ponad roku później, 17 października, podczas konferencji zorganizowanej w Nowym Dworze Mazowieckim (lotnisko Modlin), na budowie inwestycji zawisła wiecha. W uroczystości uczestniczyli m.in. Marszałek Województwa Mazowieckiego - Adam Struzik oraz wicemarszałkowie - Marcin Kierwiński i Krzysztof Strzałkowski.
Przeczytaj również: Biurowiec Mokotowska Square oficjalnie otwarty: zobacz efekt rewitalizacji budynku
Rok po rozpoczęciu budowy, widać duże zmiany. Od tego czasu, generalny wykonawca - spółka Erbud prowadzi roboty budowlane terminalu pasażerskiego. W ramach robót prowadzonych na części lotniskowej inwestycji, dotychczas zmodernizowano drogę startową, drogę kołowania oraz płyty postojowe. Obecnie trwają kluczowe prace związane z infrastrukturą wokół drogi startowej oraz budowa terminalu.
- Tej skali inwestycja nie jest łatwa w realizacji, ale jak widać przy dużej determinacji strony samorządowej, branży lotniczej i wsparciu z funduszy unijnych można ją sprawnie realizować. Jesteśmy już na takim etapie budowy, na którym nic nie powinno stanąć na przeszkodzie, aby lotnisko było otwarte już w przyszłym roku - skomentował Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Lotnisko Modlin - opis inwestycji
Na ukończeniu jest budowa drogi startowej. Aktualnie firma Erbud prowadzi montaż oświetlenia obiektu, jak również buduje drogi kołowania, płyty postojowe oraz inne instalacje związane z obszarem lotniskowym.
Całkowity koszt inwestycji prowadzonej przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa - Modlin, wynosi ok. 300 mln złotych. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane przez RPO WM w kwocie 76 mln złotych. Zarząd Wojweództwa Mazowieckiego zadecydował, że lotnisko Modlin zostanie wyposażone w podziemną stację kolejową. Przybliżony koszt inwestycji to ok. 250 mln złotych, z czego 103 mln pozyskane zostaną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Terminal - zakres robót
Roboty budowlane wkroczyły w zasadnicza fazę. Bryła obiektu widoczna jest już w pełni widoczna. Po zakończeniu montażu elewacji, rozpoczną się prace związane z wykańczaniem i wyposażeniem terminala.
Terminal pasażerski to obiekt, którego budowa ze względu na specyfikę jest bardzo skomplikowana.
Budynek składa się z wielu systemów, które są niezbędne dla funkcjonowania lotniska. Są to: systemy teletechniczne, systemy operacyjne oraz system bagażowy. Budynek pasażerski kształtem przypomina dwa hangary, wewnątrz których przewidziano dwie kondygnacje. Na parterze powstanie przestrzeń ogólnodostepna, czyli hale odlotów i przylotów (tzw. gate'y). Na przestrzeni terminalu zostanie wydzielona strefa przeznaczona na sortownię bagażu. Pomieszczenia biurowe oraz techniczne zostaną wybudowane na antresoli. Cały obiekt będzie miał ponad 12 tys. m2 powierzchni użytkowej i będzie można obsłużyć nim 2 mln pasażerów. Terminal został zaprojektowany przez pracownię architektoniczną APA Kuryłowicz oraz Associates Sp. zo.o.
Lotnisko Modlin na Euro 2012?
Port lotniczy Warszawa - Modlin ropocznie działalność w II kwartale 2012 roku i odciąży ruch psażerski lotniska Okęcie. Lotnisko Modlin w pierwszej kolejności będzie obsługiwać przewoźników niskokosztowych oraz loty czarterowe.
Jeszcze przed Euro 2012, port lotniczy będzie gotowy do działań operacyjnych. Szacuje się, że regularne loty (międzynarodowe i krajowe) rozpoczną się jesienią 2012 roku. Lotnisko Modlin będzie obsługiwać samoloty typy Boeing 737 oraz Airbus A 320.