Lotnisko w Radomiu. Trwa budowa. Kto będzie latał z lotniska w Radomiu?
Przypomnijmy, że lotnisko w Radomiu zostało zamknięte dla samolotów cywilnych 1 stycznia 2019 roku. 27 lutego 2019 prezes Państwowych Portów Lotniczych (PPL) podpisał z wykonawcami pierwsze umowy dotyczące rozbudowy lotniska. Aktualnie konstrukcja nowego portu lotniczego jest już gotowa, trwają prace wykończeniowe. Kiedy zakończy się rozbudowa lotniska w Radomiu i kto będzie z niego latał?
Spis treści
- Jakie będzie lotnisko w Radomiu?
- Film z budowy lotniska w Radomiu
- Kto będzie latał z lotniska w Radomiu?
- Kiedy zakończy się rozbudowa lotniska w Radomiu?
- Umowy dotyczące rozbudowy lotniska w Radomiu
- Czy lotnisko w Radomiu odniesie sukces?
- Eksperci podważają zasadność budowy lotniska w Radomiu
- Lotnisko Radom - jak zmieniali się właściciele?
Jakie będzie lotnisko w Radomiu?
Terminal Portu Lotniczego Warszawa- Radom ma mieć powierzchnię 30 tys. m². Powstanie w nim 30 stanowisk check-in, dziewięć bramek kontroli bezpieczeństwa oraz osiem kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. W budynku zaprojektowano również dużą strefę komercyjną z punktami gastronomicznymi i handlowymi.
Terminal radomski ma mieć ponad dwukrotnie większą powierzchnię niż ten w Modlinie, bo aż 30 tys. m².
Koszty całej inwestycji, wliczając w to m.in. przebudowę pasa startowego, mają sięgnąć ok. 800 mln zł. To znacznie więcej niż zakładano.
Film z budowy lotniska w Radomiu
Kto będzie latał z lotniska w Radomiu?
Dwa duże biura turystyczne zgłosiły gotowość korzystania z lotniska w Radomiu - Coral Travel i Itaka.
Docelowo lotnisko w Radomiu miało stać się lotniskiem uzupełniającym dla portu lotniczego w Warszawie, które jest coraz bardziej zatłoczone. Zgodnie z pierwotnym planem, po rozbudowie, miały przenieść się tu tanie linie lotnicze i czartery. Według prognoz nowy port lotniczy przyjmie nawet 10 milionów pasażerów rocznie.
Kiedy zakończy się rozbudowa lotniska w Radomiu?
Rozpoczęta prawie dwa lata temu przebudowa radomskiego lotniska ma się zakończyć za rok, a pierwsze samoloty mają wylecieć z portu wiosną 2023 roku.
Przypomnijmy, że założenia inwestora były takie, że budowa terminala zakończy się w czwartym kwartale 2020 roku. Jednak w związku z odwołaniami kilku firm, m.in. Hochtiefu, Budimexu, dotyczącymi zbyt krótkiego terminu wykonania inwestycji założenia zostały zmodyfikowane. Władze PPL postanowiły wydłużyć termin.
Umowy dotyczące rozbudowy lotniska w Radomiu
Firma Mirbud wygrała przetarg na zaprojektowanie i budowę terminala na lotnisku w Radomiu. Koszt inwestycji to prawie 280,5 mln zł. Umowę na budowę dróg kołowania i płyt postojowych wraz z infrastrukturą techniczną po wschodniej stronie lotniska podpisała Korporacja Budowlana DORACO.
Za wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych odpowiedzialne było konsorcjum spółek: Innebo Group i Projekt Plus. Wartość kontraktu to 3 mln zł.
Konsorcjum firm: GMT i PIG Architekci, odpowiadało za wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno–użytkowym nowego terminala. Wartość inwestycji to prawie 1,9 mln zł.
Konsorcjum firm Arcadis i WLC wykonało projekt budowlany wraz z programem funkcjonalno-użytkowym parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. Koszt wykonania prac to prawie 1,5 mln zł.
Czy lotnisko w Radomiu odniesie sukces?
Marek Suski, szef gabinetu politycznego premiera twierdzi, że rozbudowa lotniska w Radomiu to kamień milowy w rozwoju nie tylko tego portu lotniczego, ale całego systemu komunikacyjnego w Polsce i szansa na odniesienie sukcesu biznesowego. Inwestycję mocno wspiera prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.
Eksperci podważają zasadność budowy lotniska w Radomiu
Przypomnijmy, że PPL brały pod uwagę dwa lotniska zapasowe dla Lotniska Chopina. Był to Modlin, od którego Warszawę dzieli 50 km oraz Radom, oddalony od stolicy o 110 km. Decyzja o lokalizacji lotniska w Radomiu podjęta została na podstawie ekspertyzy ekspertów, z której wynikało, że szybciej i taniej będzie rozbudować lotnisko w Radomiu.
W Radomiu nie ma potencjału turystycznego ani biznesowego. Nie ma nawet potencjału do lotów general aviation, czyli lotów biznesowych i taksówek powietrznych - powiedział Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR .
Lotnisko Radom - jak zmieniali się właściciele?
Jeszcze w 2010 roku Port Lotniczy w Radomiu był lotniskiem wojskowym. We wrześniu 2019 roku na mocy aktu notarialnego, nieruchomość została użyczona miastu Radom na 30 lat w celu stworzenia lotniska cywilnego.
Aktualnie właścicielem radomskiego lotniska na Sadkowie są Polskie Porty Lotnicze, które kupiły nieruchomość w Radomiu za 12,7 mln zł, po tym jak w połowie września 2018 radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.