Lotnisko w Pyrzowicach. Recykling starej nawierzchni betonowej pasa startowego
Prawie 40 mln zł brutto będzie kosztowała modernizacja pasa startowego na lotnisku w Pyrzowicach. Inwestycja rusza na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Droga zostanie odnowiona w technologii wykorzystującej recykling starej nawierzchni. Projekt zrealizuje Skanska.
Autor: Skanska SA
Lotnisko w Pyrzowicach
Prace na lotnisku w Pyrzowicach trwają od października 2015. Inwestycja ma na celu przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych.
Recykling starej nawierzchni betonowej
– Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. Nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej – informuje.
Technologia wykorzystująca recykling umożliwia wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Nie zanieczyszczenia środowiska odpadami pochodzącymi z rozbiórki.
Nowe oświetlenie nawigacyjne portu lotniczego
W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego, w tym także na części stanowisk postojowych. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką nawierzchni lotniska, która wykonana jest z płyt o wymiarach 5 x 5 m i gr. 35 cm. Następnie trzeba wylać na nowo 250 płyt betonowych. W sumie to 6250 m² płyt i 2190 m³ betonu.
Stopień zaawansowania inwestycji
- Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. - Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania – dodaje.
Aby rozpocząć prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.