Mazurska śluza Guzianka otwarta po remoncie. Zabytek łączy dwa jeziora
Autor: Wody Polskie
Remont śluzy kosztował 16 mln zł
28 lutego 2024 roku uroczyście oddano do użytku remontowaną Śluzę Guzianka. To zabytek hydrotechniki, turystyczna atrakcja, ale też bardzo ważny element infrastruktury wodnej na Mazurach. Śluza łączy dwa jeziora a jej remont kosztował 16 mln zł.
Spis treści
- Śluza Guzianka I jest ważnym elementem mazurskiej infrastruktury wodnej
- Śluza Guzianka była wyłączona z użytku
- Remont śluzy Guzianka kosztował 16 mln zł
Śluza Guzianka I jest ważnym elementem mazurskiej infrastruktury wodnej
Jak dowodzą przedstawiciele Wód Polskich, Śluza Guzianka I jest ważnym elementem infrastruktury wodnej na Mazurach, ale również atrakcją turystyczną i zabytkiem hydrotechniki. Łączy jeziora Bełdany i Guzianka Mała. Obiekt został wybudowana w 1879 roku. W latach 1899 – 1900 śluzę poddano remontowi, zastępując drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. W 2019 roku śluza została wpisana do rejestru zabytków województwa warmińsko – mazurskiego.
Dzięki zakończonemu właśnie remontowi poprawiliśmy nie tylko stan techniczny zabytkowej śluzy ale również zwiększyliśmy bezpieczeństwo drogi wodnej szlaku bocznego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida oraz z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze jeziora: Guzianka Mała i Guzianka Wielka – informują Wody Polskie.
Dzięki budowie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku, powierzchnia Polski "urosła" o 40 hektarów
Autor: Baltic Hub
Łączne zaawansowanie robót budowlanych przy realizacji terminala kontenerowego T3 wynosi już ponad 45 procent.
Śluza Guzianka była wyłączona z użytku
Remont śluzy spowodował w ubiegłym sezonie żeglugowym wyłączenie jej z obiegu. Jej funkcję przejęła, wybudowana przez Wody Polskie w 2020 Śluza Guzianka II.
Prace remontowe na „starej śluzie” obejmowały miedzy innymi wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami komunikacyjnymi, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów a także modernizację ubezpieczeń i skarp. Oblicze zmieniły również sterówka i budynek gospodarczy.
Remont śluzy Guzianka kosztował 16 mln zł
Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2014 - 2020. Koszt inwestycji wyniósł blisko 16 mln. zł.
Kompleks obydwu śluz – Guzianka II i Guzianka I ma się przyczynić do bezproblemowego pokonywania piętrzenia zarówno jednostkom żeglugi profesjonalnej jak i żeglugi rekreacyjnej.
Czytaj też:
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Budowa mostu w Wolinie. Trwa montaż ostatniego elementu przęsła łukowego, potem nasuną je na most
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi przeniesiona. Jak działa maszyna TBM?
- Wrompa, czyli największa w Polsce pompa ciepła, czerpiąca energię ze ścieków dotarła do Wrocławia
- Beskidzka Droga Integracyjna zacznie się na dzisiejszym "zakręcie idiotów"! Jest pierwszy przetarg