„Mechaniczny kret” na półmetku budowy kolejnego tunelu pod Łodzią
Autor: PKP PLK
Już połowa jednotorowego tunelu, który połączy stację Łódź Żabieniec z przystankiem Koziny jest gotowa. Drąży go maszyna TBM Faustyna. To część wielkiego projektu kolejowego jakim jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. To w sumie połączone ze sobą pięć tuneli, cztery jednotorowe i jeden główny - dwutorowy. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. To inwestycja PKP PLK za ponad 2 mld złotych, dofinansowana przez fundusze UE.
Spis treści
- Faustyna to maszyna TBM drążąca tunel pod Łodzią
- Faustyna wydrążyła już 375 metrów tunelu
- Dwie maszyny do drążenia tuneli TBM w Łodzi
- Wzmacniają grunt betonowymi „zastrzykami”
- Trzeci jednotorowy tunel wydrążony przez Faustynę - zobacz zdjęcia z placu budowy
- Tunel średnicowy Łódź - przystanki
- Tunel średnicowy w Łodzi
- Tunel średnicowy Łódź - kiedy koniec budowy?
- Jak działa maszyna TBM?
- Tak wygląda Faustyna - maszyna TBM do drążenia tunelu pod Łodzią
Faustyna to maszyna TBM drążąca tunel pod Łodzią
Faustyna to imię jakie nadano maszynie drążącej pod Łodzią mniejsze, jednotorowe tunele w ramach ogromnego kolejowego projektu budowy tunelu średnicowego pod Łodzią.
Faustyna waży 650 ton i by można ja było przenieść w inne miejsce, gdzie drąży kolejny, trzeci już tunel, konieczne były specjalistyczne dźwigi i rozkręcenie jej. Podzielono ją na 11 części, które kolejno były umieszczane w nowym miejscu pracy Faustyny. Elementy były najpierw pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, części tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu były przenoszone nad torami linii kolejowej nr 15 do komory startowej na ul. Żniwnej. W pierwszej kolejności przeniesiony został tzw. płaszcz tarczy o wadze 55 ton. W kolejnych etapach transportowane były pozostałe części TBM
Obecnie Faustyna wydrążyła już połowę trzeciego jednotorowego tunelu, który połączy stację Łódź Żabieniec z przystankiem Koziny. Na przystankach Koziny, Polesie i Śródmieście kontynuowane są roboty podziemne. Inwestycja ma otworzyć aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki.
Faustyna wydrążyła już 375 metrów tunelu
TBM Faustyna zaczęła drążenie z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny pod koniec lutego. Na odcinku o długości około 750 metrów buduje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Faustyna wykonała blisko 375 metrów, osiągając półmetek drążenia.
Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Czytaj też: Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
Dwie maszyny do drążenia tuneli TBM w Łodzi
W Łodzi pracuje nie tylko Faustyna. Z fabryki w Schwanau w Niemczech dotarły tu bowiem dwie maszyny TBM do drążenia tuneli. Mniejsza tarcza, jak wspomnieliśmy, wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 m i łącznej długości ok. 4,5 km.
Większa, około 1560-tonowa maszyna o ponad 13 m średnicy i 110 m długości wykona tunel, który będzie miał około 3 km długości i średnicę 12,7 m. Nazwano ją Katarzyna.
Wzmacniają grunt betonowymi „zastrzykami”
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia pod centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej.
W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne o rozmiarze walca głębokości około 7-9 m i średnicy 13 m, w których specjalistyczna maszyna wykona iniekcje polegające na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Do tej pory wybudowano 5 szachtów. Trwa budowa kolejnych 2 szachtów między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe 2 szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie 9 szachtów.
Trzeci jednotorowy tunel wydrążony przez Faustynę - zobacz zdjęcia z placu budowy
Autor: PKP PLK
Tunel średnicowy Łódź - przystanki
Wykonawca systematycznie realizuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Ułożono nowe tymczasowe torowisko tramwajowe w rejonie skrzyżowania Zielona/Kościuszki. Prace te były niezbędne dla dalszej budowy ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.
Na Polesiu po przejściu dużego TBM postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego.
Przy Dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” -kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Tunel średnicowy Łódź - kiedy koniec budowy?
PLK SA złożyły wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy tunelu i rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.
Jak działa maszyna TBM?
Drążenie Tuneli metodą TBM to niewątpliwie jedno z bardziej zaawansowanych osiągnięć techniki inżynieryjnej. Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) zwana także tunelownicą, to urządzenie, które służy nie tylko do wydrążenia samego otworu tunelu. To także maszyna, która jednocześnie zabezpiecza wydrążony szyb betonując go i układając w nim specjalne części obudowy. To jeszcze nie wszystko, bo maszyna jednocześnie odprowadza, usuwa gruz, który powstaje w procesie drążenia. Materiał ten jest przy pomocy specjalnych taśm usuwany i transportowany na koniec urządzenia, skąd wywozi się go np. ciężarówkami.
Buduje się maszyny których tarcze mają od jednego do nawet około 20 metrów średnicy.
- W Polsce maszyna, której użyto przy budowie centralnego odcinka II linii metra warszawskiego, miała tarczę o średnicy 6,27 m, długość 97 m oraz masę całkowitą 615 t.
- Maszyna, która drążyła tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku, posiadała tarczę o średnicy 12,6 m, miała 91 m długości, i ważyła 2200 t.
- Maszyna, która drążyła tunel pod Świną w Świnoujściu, posiadała tarczę o średnicy 13,46 m, miała 101 m długości i ważyła 2740 t.
- Największa jest maszyna, która będzie drążyła tunel na budowie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Transport 15-metrowej średnicy tarczy urządzenia śledziła w ubiegłym roku cała Polska.
Tak wygląda Faustyna - maszyna TBM do drążenia tunelu pod Łodzią
Autor: PKP PLK
Ważąca 650 ton, ogromna maszyna do drążenia tunelu (TBM) kolejowego pod centrum Łodzi zmieniła położenie. Wielkie dźwigi przeniosły ją nad torami linii Łódź – Łowicz do komory przy ul. Żniwnej, gdzie właśnie rozpocznęła drążenie trzeciego tunelu, z planowanych czterech. To skomplikowana operacja logistyczna, bo TBM trzeba był najpierw rozkręcić, podzielić na 11 części, przenieść i na koniec znowu zmontować.
Czytaj też:
- Nocny montaż kładki na zakopiance. W godzinę ułożyli przęsła na podporach
- Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Zakończyło się nasuwanie na konstrukcję
- Największa inwestycja kolejowa na południu Polski wciąż czeka na pozwolenie
- Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3 WIDEO
- Do tunelu w Zielonkach wjechała maszyna do do układania betonowej nawierzchni. To część północnej obwodnicy Krakowa