Metro warszawskie będzie ogrzewać miasto. Ciepło z tuneli i stacji trafi do mieszkań
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Otwarta 30 czerwca 2022 r. Zlokalizowana pod ul. Górczewską w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Stację zaprojektowało konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński. Obecnie jest to pierwsza stacja linii M2, ale docelowo będzie stacją numer 4 (linię zaczęto budować od środka). Stacja ma ściany zatorowe ze stali kortenowskiej, która wraz z upływem czasu będzie stopniowo przybierać rdzawą barwę, co jest celowym efektem. Następną stacją jest Ulrychów.
Co metro warszawskie ma wspólnego z ogrzewaniem mieszkań? Jeszcze nic, ale wkrótce się to zmieni. Miasto we współpracy z firmą Veolia zamierza odzyskiwać ciepło wytwarzane w tunelach i na stacjach metra M2 i przekierowywać je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Wkrótce ruszy pilotażowy program na Bemowie.
Spis treści
- Ciepło z metra warszawskiego trafi do mieszkań dzięki pompom ciepła
- Skąd nadmiar ciepła w metrze w Warszawie?
Ciepło z metra warszawskiego trafi do mieszkań dzięki pompom ciepła
Na przełomie stycznia i lutego 2025 r. rozpocznie się montaż pomp ciepła na jednej ze stacji metra na Bemowie – poinformował Urząd Miasta. To element rozpoczętej kilka lat temu współpracy z firmą Veolia w sprawie możliwości wykorzystania ciepła ze stacji i tuneli w miejskiej sieci ciepłowniczej. To ciekawe rozwiązanie będzie mieć szereg zalet:
- część ciepła wytwarzanego w metrze zostanie odzyskana i ogrzeje mieszkania w stolicy,
- dzięki odzyskiwaniu ciepła spadnie nieco zapotrzebowanie na energię cieplną z nieekologicznych źródeł,
- temperatura na peronach obniży się nawet o około 4 stopnie, co w okresie letnim poprawi komfort pasażerów.
Miasto nie podało dokładnie, od której stacji metra pilotażowy program odzysku ciepła się rozpocznie, ale warto zauważyć, że dzielnica Bemowo ma obecnie tylko jedną czynną stację metra (o nazwie Bemowo) – sąsiednia stacja Ulrychów, choć zbudowana jednocześnie, leży już na obszarze Woli. Kolejne 3 stacje metra M2 na Bemowie są dopiero w budowie i będą gotowe dopiero w 2026 r.
Na miejsce pierwszej instalacji została wskazana jedna ze stacji na warszawskim Bemowie. Pod koniec 2023 r. został przygotowany opis zamówienia studium wykonalności odzysku ciepła z metra – tłumaczy miasto. – W wyniku przetargu wyłoniona została firma Cundall Polska Sp. z o.o. Prace nad studium wykonalności trwały dwa miesiące i potwierdziły, że istnieją techniczne i ekonomiczne możliwości wykonania instalacji.
Skąd nadmiar ciepła w metrze w Warszawie?
Pomysł wykorzystania ciepła z tuneli i stacji metra warszawskiego może się wydawać nieco zaskakujący, ale tego typu rozwiązania stosuje się na świecie od lat. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w warszawskim metrze nie ma ogrzewania peronów i innych przestrzeni dla pasażerów. Powietrze tłoczone z zewnątrz przez system wentylacji ogrzewa się samo. A źródeł ciepła jest w metrze całkiem sporo: rozmaite urządzenia techniczne, silniki elektryczne pociągów, tarcie kół o szyny, a także... ciała pasażerów i obsługi metra. Wytwarzanej energii cieplnej jest na tyle dużo, że na peronach przyjemna temperatura utrzymuje się sama.
- Zobacz też: Metro Warszawa: historia warszawskiego metra
Teraz część tego ciepła trafi do sieci ciepłowniczej. Jak zapowiada miasto, na jednej stacji na Bemowie się nie skończy. Pompy ciepła mają bowiem w przyszłości zostać zamontowane także na kolejnych stacjach. Na razie nie podano dokładnie, gdzie to nastąpi.
Projekt odzysku ciepła z tuneli warszawskiego metra powstał w ramach III edycji Konkursu Innowacyjności w Veolii Energii Warszawa w 2021 roku. Pomysł zdobył główną nagrodę – Grand Prix i został włączony do programu projektów dotyczących źródeł odzysku ciepła w mieście
– podaje Urząd Miasta w Warszawie.
- Przejdź do galerii: Budowa metra M2 na Bemowie. Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa stacji Chrzanów w grudniu 2024