Metro warszawskie będzie ogrzewać miasto. Ciepło z tuneli i stacji trafi do mieszkań

2025-01-24 13:06

Co metro warszawskie ma wspólnego z ogrzewaniem mieszkań? Jeszcze nic, ale wkrótce się to zmieni. Miasto we współpracy z firmą Veolia zamierza odzyskiwać ciepło wytwarzane w tunelach i na stacjach metra M2 i przekierowywać je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Wkrótce ruszy pilotażowy program na Bemowie.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Ciepło z metra warszawskiego trafi do mieszkań dzięki pompom ciepła
  2. Skąd nadmiar ciepła w metrze w Warszawie?

Ciepło z metra warszawskiego trafi do mieszkań dzięki pompom ciepła

Na przełomie stycznia i lutego 2025 r. rozpocznie się montaż pomp ciepła na jednej ze stacji metra na Bemowie – poinformował Urząd Miasta. To element rozpoczętej kilka lat temu współpracy z firmą Veolia w sprawie możliwości wykorzystania ciepła ze stacji i tuneli w miejskiej sieci ciepłowniczej. To ciekawe rozwiązanie będzie mieć szereg zalet:

  • część ciepła wytwarzanego w metrze zostanie odzyskana i ogrzeje mieszkania w stolicy,
  • dzięki odzyskiwaniu ciepła spadnie nieco zapotrzebowanie na energię cieplną z nieekologicznych źródeł,
  • temperatura na peronach obniży się nawet o około 4 stopnie, co w okresie letnim poprawi komfort pasażerów.

Miasto nie podało dokładnie, od której stacji metra pilotażowy program odzysku ciepła się rozpocznie, ale warto zauważyć, że dzielnica Bemowo ma obecnie tylko jedną czynną stację metra (o nazwie Bemowo) – sąsiednia stacja Ulrychów, choć zbudowana jednocześnie, leży już na obszarze Woli. Kolejne 3 stacje metra M2 na Bemowie są dopiero w budowie i będą gotowe dopiero w 2026 r.

Na miejsce pierwszej instalacji została wskazana jedna ze stacji na warszawskim Bemowie. Pod koniec 2023 r. został przygotowany opis zamówienia studium wykonalności odzysku ciepła z metra – tłumaczy miasto. – W wyniku przetargu wyłoniona została firma Cundall Polska Sp. z o.o. Prace nad studium wykonalności trwały dwa miesiące i potwierdziły, że istnieją techniczne i ekonomiczne możliwości wykonania instalacji.

Skąd nadmiar ciepła w metrze w Warszawie?

Pomysł wykorzystania ciepła z tuneli i stacji metra warszawskiego może się wydawać nieco zaskakujący, ale tego typu rozwiązania stosuje się na świecie od lat. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w warszawskim metrze nie ma ogrzewania peronów i innych przestrzeni dla pasażerów. Powietrze tłoczone z zewnątrz przez system wentylacji ogrzewa się samo. A źródeł ciepła jest w metrze całkiem sporo: rozmaite urządzenia techniczne, silniki elektryczne pociągów, tarcie kół o szyny, a także... ciała pasażerów i obsługi metra. Wytwarzanej energii cieplnej jest na tyle dużo, że na peronach przyjemna temperatura utrzymuje się sama.

Teraz część tego ciepła trafi do sieci ciepłowniczej. Jak zapowiada miasto, na jednej stacji na Bemowie się nie skończy. Pompy ciepła mają bowiem w przyszłości zostać zamontowane także na kolejnych stacjach. Na razie nie podano dokładnie, gdzie to nastąpi.

Projekt odzysku ciepła z tuneli warszawskiego metra powstał w ramach III edycji Konkursu Innowacyjności w Veolii Energii Warszawa w 2021 roku. Pomysł zdobył główną nagrodę – Grand Prix i został włączony do programu projektów dotyczących źródeł odzysku ciepła w mieście

– podaje Urząd Miasta w Warszawie.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Michał Sikorski. Architektura z odzysku
Murator Plus Google News
Autor:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej