Modlin szykuje się do rozbudowy. Urośnie terminal i płyta postojowa. Pokochają go tanie linie
Autor: Port Lotniczy Modlin
Port Lotniczy Warszawa Modlin szykuje się do rozbudowy. Plany są znane od kilku lat. Jak niedawno powiedział Tomasz Szymczak, p.o. prezesa tego portu lotniczego – od siedmiu lat Modlin ma pozwolenia na rozbudowę terminala, która pozwoli dotrwać mu do czasu aż powstanie nowe centralne lotnisko czyli CPK, bez ograniczania przepustowości. W planach jest także budowa połączenia kolejowego do lotniska. Modlin będzie miał też swoją rolę już po wybudowaniu CPK.
Spis treści
- Modlin sprawdzi się po wybudowaniu CPK
- Rozbudowa terminala na lotnisku Modlin
- Jak zmieni się Port Lotniczy Warszawa - Modlin?
- Koszt rozbudowy lotniska w Modlinie
- Kolej do lotniska Modlin
- Udziałowcy lotniska Warszawa Modlin
- Historia Portu Lotniczego Warszawa Modlin
Modlin sprawdzi się po wybudowaniu CPK
Rozbudowa portu lotniczego w Modlinie to dziś konieczność. Eksperci potwierdzają też fakt, że Port Lotniczy Warszawa Modlin, sprawdzi się też po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. To właśnie w Modlinie mają operować linie niskokosztowe, które wolą korzystać z lokalnych, mniejszych lotnisk z uwagi na niższe opłaty, które mają wpływ na koszty ponoszone potem m.in. przez pasażerów.
Rozbudowa terminala na lotnisku Modlin
W Modlinie najważniejsza dla dalszego funkcjonowania portu lotniczego przy zwiększonej przepustowości jest rozbudowa terminala głównego. Jak twierdzi Tomasz Szymczak, p.o. prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o., plany tej rozbudowy nie są żadną tajemnicą.
Mamy od siedmiu lat pozwolenie na rozbudowę terminala. Będzie to nadal lotnisko dla linii niskokosztowych i czarterowych. Rozbudowany terminal będzie skromny, ale w dobrym standardzie. Rozbudujemy część komercyjną, bo jak wiadomo port lotniczy też z tego żyje. Przewidywane są kolejne restauracje i następny sklep duty free – lotnisko przecież zarabia nie tylko na opłatach i usługach lotniczych. Powstaną cztery nowe miejsca postojowe, które pozwolą na zwiększenie liczby operacji lotniczych. Po powiększeniu terminala i dodaniu czterech miejsc postojowych ma to być nieco około 6,5-7 mln pasażerów rocznie, czyli mniej więcej dwa razy więcej niż teraz – powiedział nam prezes MPL Warszawa-Modlin, Tomasz Szymczak.
Jak zmieni się Port Lotniczy Warszawa - Modlin?
Co ma się zmienić w Modlinie? Jak ma wyglądać rozbudowa tego podwarszawskiego lotniska?
W planach jest, jak już wspomnieliśmy rozbudowa obecnego terminalu lotniczego w obu kierunkach. Powstanie 12 bramek (gate’ów) oraz stanowiska postojowe dla samolotów. Obecnie na lotnisku funkcjonuje 12 miejsc postojowych. Konieczna jest również modernizacja drogi kołowania A2 oraz modernizacja oświetlenia części pasa startowego. W przyszłości konieczna może się okazać budowa nowej drogi startowej.
Modlin powinien zostać rozbudowany. Funkcjonuje w obecnym kształcie już od około 12 lat. Mieszkańcy Mazowsza chętnie korzystają z niego latając np. na wakacje. Operuje tu niskokosztowy przewoźnik Ryanair. Z lotniska korzystają też przewoźnicy czarterowi.
Dzięki rozbudowie płyty postojowej i zwiększeniu miejsc postojowych, lotnisko mogłoby przyjąć tu kolejnego przewoźnika, bez uszczerbku dla współpracy z obecnym.
Koszt rozbudowy lotniska w Modlinie
Szacuje się wstępnie, że wspomniana rozbudowa lotniska Warszawa Modlin to koszt około 200 mln zł. Jeśli samorząd województwa mazowieckiego wyda odpowiednie decyzje i uda się zapewnić finansowanie inwestycji - szacuje się, że mogą się one rozpocząć już jesienią 2024 roku. Prezes Tomasz Szymczak potwierdza, że przygotowania do tych inwestycji ruszą jesienią 2024 roku, a pierwsza "łopatę" na placu budowy ma zostać wbita najpóźniej wiosną 2025 roku. Prace potrwają 22 miesiące.
Zobacz też: Lotnisko Chopina w Warszawie czekają inwestycje za 2,4 mld zł. Wiemy, kiedy się skończą
Autor: Polskie Porty Lotnicze/NAC
Właśnie przygotowujemy tzw. montaż finansowy. Ogólnie można powiedzieć, że finansowanie będzie pochodzić ze środków własnych i kredytu bankowego plus ewentualnie ze środków udziałowców portu. Rozbudowa terminala plus cztery płyty postojowe to szacowany koszt około 200 mln złotych. Nowa droga startowa to kolejne około 400 mln złotych - szacuje prezes Tomasz Szymczak.
Kolej do lotniska Modlin
To nie wszystko. Lotnisko w Modlinie będzie miało też bezpośrednie połączenie kolejowe. Wybrano już projektanta tego przedsięwzięcia. Jak twierdzi prezes Szymczak, pociąg będzie dojeżdżał jakieś 350 metrów przed terminal.
Planujemy wybudowanie specjalnego zadaszenia, tak, by od przystanku pasażerowie mogli suchą stopą dotrzeć z bagażami do terminala – mówił, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Tomasz Szymczak.
Udziałowcy lotniska Warszawa Modlin
Modlin to spółka w której udziały ma wiele podmiotów. To samorząd województwa mazowieckiego - 37,2 proc., Agencja Mienia Wojskowego - 31,5 proc., Polskie Porty Lotnicze - 27,41 proc. i miasto Nowy Dwór Mazowiecki - 4,34 proc. udziałów.
Lotnisko obsługuje loty rejsowe krótkiego i średniego zasięgu tanich linii lotniczych do miast europejskich, loty krajowe i rejsy czarterowe. Obecnie na lotnisku operuje jedna linia lotnicza – Ryanair. Lotnisko od V 2014 roku posiada drugą kategorię systemu nawigacji ILS.
Czytaj też: Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł
Historia Portu Lotniczego Warszawa Modlin
Budowa portu lotniczego kosztowała 451 400 000 zł. Zaprojektowane w 1937 r. jako lotnisko wojskowe II Rzeczypospolitej Polskiej pozostawało niewykorzystane do lat 40. kiedy to zostało zaadaptowane jako baza lotnicza niemieckiej Luftwaffe w okupowanej Polsce. W latach 1945 - 2000 było używane przez siły powietrzne RP, gdy nastąpiła intensywna rozbudowa lotniska, kiedy to służyło jako lotnisko szkoleniowe dla pilotów śmigłowców i samolotów. W 2000 r. polskie Ministerstwo Obrony Narodowej przekazało lotnisko w zasoby Agencji Mienia Wojskowego.
Kraków Airport będzie miał nową drogę startową i ogromny terminal pasażerski
10 września 2009 roku wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę cywilnego portu lotniczego przez spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
Budowę oficjalnie rozpoczęto 8 października 2010[17], a budynek terminalu projektu Stefana Kuryłowicza i pracowni APA Kuryłowicz & Associates ukończono w lipcu 2012 .
Nowy obiekt wyposażony został w światła nawigacyjne CAT II, ILS, system DVOR/DME działający w trybie 24-godzinnym, drogę startową o długości 2500 metrów i szerokości 45 metrów, płaszczyznę postojową dla samolotów kodu C (12 stanowisk) oraz budynek terminala pasażerskiego.
Czytaj też:
- Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
- Z tego rusztu nie zjedzie już jezdnia. Tak naprawiają osuwisko w Kasinie Wielkiej
- Do tunelu w Zielonkach wjechała maszyna do do układania betonowej nawierzchni. To część północnej obwodnicy Krakowa
- To będzie wyjątkowo malownicza trasa przez Beskidy. Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej