Ulice Modlińska i Światowida zostaną połączone. Odważna koncepcja węzła przesiadkowego. Wizualizacje
Połączenie ulic Światowida z ul. Modlińską to inwestycja, na którą od wielu lat czekają mieszkańcy warszawskiej Białołęki. Wszystko wskazuje na to, że w końcu marzenie się spełni. ZTM pod koniec 2020 roku ogłosił przetarg pod nazwą "Rozbudowa drogi krajowej nr 61 (ul. Modlińska) w zakresie budowy skrzyżowania z projektowaną drogą powiatową ul. Światowida". Oferty można składać do 21 stycznia 2022 roku. Zobacz wizualizacje futurystycznego węzła przesiadkowego jaki ma powstać w ramach inwestycji.
Spis treści
- Przetarg na połączenie ulic Modlińskiej i Światowida
- Jaka będzie nowa organizacja ruchu na Białołęce?
- Węzeł przesiadkowy przy skrzyżowaniu Modlińskiej ze Światowida
Przetarg na połączenie ulic Modlińskiej i Światowida
Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie przedłużenie ulicy Światowida do Modlińskiej oraz połączenie obu ulic. Nowy odcinek ulicy Światowida powstanie w sąsiedztwie pętli linii tramwajowej, która łączy Tarchomin i Winnicę z I linią metra. Połączenie ulic da nowe możliwości rozwoju układu komunikacyjnego w północnej części Warszawy i aglomeracji.
Oferty można składać do 21 stycznia 2022 roku. Zwycięzca przetargu będzie miał 546 dni (od momentu podpisania umowy) na realizację inwestycji.
Przypomnijmy, że aktualnie mieszkańcy Białołęki mają do dyspozycji 8-kilometrową trasę z dziesięcioma przystankami, wzdłuż której kursują tramwaje linii 2 i 17. Ostatni fragment, od ulicy Strumykowej w pobliże Leśnej Polanki, został oddany do użytku we wrześniu 2019. Przy końcowych przystankach tramwajowych wybudowano także pętlę autobusową, dojeżdżają do niej autobusy linii 509 i N03. .
Jaka będzie nowa organizacja ruchu na Białołęce?
Nowa jezdnia w kierunku Modlińskiej będzie miała dwa pasy ruchu z poszerzeniem przed nowym skrzyżowaniem do trzech, gdzie dwa będą przeznaczone do skrętu w prawo (w stronę ulicy Jagiellońskiej), a jeden do skrętu w lewo (w stronę granicy miasta). Na jezdnię w przeciwnym kierunku złożą się dwa pasy ruchu. Z ulicy Modlińskiej z kierunku Jagiellońskiej będzie można skręcić w Światowida dwoma pasami, od północy natomiast jednym pasem. Wyznaczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – przez ulicę Światowida i przez Modlińską, po północnej stronie skrzyżowania.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane chodniki i nowe przystanki autobusowe – jeden na ulicy Modlińskiej w kierunku Żerania, za skrętem ze Światowida a drugi na ulicy Światowida za zjazdem z Modlińskiej. Będzie także droga rowerowa, która połączona zostanie z już funkcjonującą infrastrukturą rowerową na ulicy Modlińskiej. Wzdłuż nowego fragmentu ulicy Światowida nie zabraknie zieleni. Zostaną nasadzone drzewa i krzewy, które będą odporne na miejskie warunki i jednocześnie nie będą wymagały skomplikowanej pielęgnacji.
Węzeł przesiadkowy przy skrzyżowaniu Modlińskiej ze Światowida
W przyszłości w sąsiedztwie skrzyżowania ulicy Światowida z Modlińską w ramach inwestycji ma powstać nowoczesny węzeł przesiadkowy, który połączy linię tramwajową Młociny-Winnica, komunikację autobusową oraz parking „Parkuj i Jedź” dla kierowców z Białołęki i północnej części aglomeracji. Wstępne założenia dla tego obiektu przewidują powstanie zintegrowanych platform przystankowych ułatwiających przesiadki, miejsc postojowych dla autobusów, torów odstawczych dla tramwajów oraz parkingu na kilkaset miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych oraz stojaki rowerowe.
Natomiast na dachu węzła przesiadkowego mają powstać m.in.: plac zabaw, pumptrack, boisko do siatkówki, strefa relaksu, trasy biegowe.
Koszt budowy obiektu wynosi około 664 tysięcy złotych. Na chwilę obecną miasto nie ma funduszy na realizację tego przedsięwzięcia, jest to inwestycja, której rozpoczęcie jest uzależnione od kondycji finansowej stolicy. Zobaczcie wizualizację obiektu. Odważna koncepcja węzła przesiadkowego robi wrażenie.