Most na grzbiecie krokodyla połączy poligony NATO. Już niedługo pojadą nim wszyscy kierowcy

2024-07-10 7:30

Nowatorska konstrukcja z wykorzystaniem specjalnego złącza została wykorzystana podczas budowy mostu spinającego brzegi Kwisy w Trzebowie w województwie lubuskim. Przeprawa leży na ważnym strategicznie trakcie, który łączy dwa rozległe poligony i rejony stacjonowania wojsk NATO.

Spis treści

  1. Remont oznaczał trudności
  2. Grzbiet krokodyla – cud techniki ukryty w kształcie
  3. „Dźwigar-krokodyl” w akcji
Szkoła Budowania: Okna - jak duże, gdzie umieścić, jakie wybrać?

Most w Trzebowie jest jednym z czterech na drodze powiatowej nr 1064F łączącej Świętoszów z Żaganiem. Prowadzi tędy również dojazd do autostrad A4 i A18. Remont drogi wraz przeprawami na jej trasie to największa inwestycja w historii powiatu żagańskiego.Wykorzystano tutaj nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjne, jeszcze rzadko stosowane na świecie.

Remont oznaczał trudności

Remont mostów oznaczał, niestety ich całkowity demontaż i wybudowanie konstrukcji od nowa. Na czas remontu mieszkańcy musieli korzystać z objazdów, a piesi we wsi Trzebów mieli udostępnioną drewnianą kładkę. To są bardzo znaczące utrudnienia. Narzekają firmy położone przy uczęszczanej trasie. Dla niektórych dostawy oznaczają codzienne pokonywanie nawet 200 km. Planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest na koniec sierpnia. Razem z nią oddany będzie do użytku most nad rzeką Czernicą, który również obejmował ten kontrakt. Dwa inne mosty w samym Żaganiu nad Bobrem mają być gotowe już na początku sierpnia.

Grzbiet krokodyla – cud techniki ukryty w kształcie

To nowatorskie rozwiązanie znane było do tej pory z konstrukcji kładek i mostów zagranicą. W Polsce zostało opracowane na Katedrze Konstrukcji Metalowych Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Jego rewolucyjne możliwości tkwią w kształcie elementu łączącego elementy wchodzące w skład dźwigarów mostowych. Krawędź belki stalowej, która jest łącznikiem z elementem żelbetowym ma wycięcia w kształcie przypominającym grzbiet krokodyla, po angielsku określanych clothoid lub puzzle. Dzięki temu powstaje bardzo wytrzymałe połączenie dwóch materiałów. Powstaje kompozytowa bardzo odporna konstrukcja, która umożliwia płynne przejście elementów stalowych i żelbetowych. Dla określenia tego typu konstrukcji używa się określenia hybrydowej. Belki nośne w tego typu konstrukcji mogą mieć w części przekroje klasycznych żelbetowych belek zespolonych a w części przekrój stalowy. Umożliwiło to ukształtowanie części łączącej stal i beton. Rozwiązanie doczekało się już polskiej nazwy „dźwigar-krokodyl”.

„Dźwigar-krokodyl” w akcji

W Trzebowie po raz pierwszy zastosowano elementy w kształcie grzbietu krokodyla. Pozwoliły one na wykonanie 55-metrowego kompozytowego przęsła nad nurtem rzeki Kwisy. Technologia z zastosowaniem specjalnego kształtu połączenia elementów konstrukcji pozwala na wykonywanie przęseł mostowych o niemożliwych dotąd do osiągnięcia rozmiarach. W Trzebowie główne przęsło składa się z czterech takich „krokodylowych” dżwigarów. Pozwoliło to w środkowej części długiego przęsła uwidocznić tylko stalową część dźwigarów. Ten zabieg nadał konstrukcji mostu efekt lekkości. To właśnie jedna z możliwości zastosowania nowej technologii.

Mercure Szczyrk Resort nowe zdjęcia - czerwiec 2024

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej