Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
Autor: ZDW Kraków
To najdłuższy most w Małopolsce i jeden z najdłuższych w Polsce. Ma ponad 800 metrów długości i najdłuższe w Polsce przęsło liczące 185 metrów.
Na terenie gminy Wierzchosławice nad Dunajcem od ostatnich dni grudnia 2023 funkcjonuje nowy most. To najdłuższy most w Małopolsce i jeden z najdłuższych w Polsce. Ma ponad 800 metrów długości i najdłuższe w Polsce przęsło liczące 185 metrów. Obiekt otwarto pod koniec 2023 roku. To inwestycja Zarządy Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Spis treści
- Najdłuższy most w Małopolsce ma najdłuższe przęsło w Polsce
- Budowa mostu nad Dunajcem do autostrady A4
- Do budowy mostu nad Dunajcem zużyto 3 tys. ton stali!
- Most nad Dunajcem - otwarcie
Najdłuższy most w Małopolsce ma najdłuższe przęsło w Polsce
Most w Ostrowie (gmina Wierzchosławice) nad Dunajcem jest wyjątkowy. Oddano go do użytku dosłownie w ostatnich dniach 2023 roku. Konkretnie 29 grudnia. Most nad Dunajcem ma długość ponad 815,6 metrów szerokość od 13,9 do 14,35 metrów. Sama jezdnia ma mieć szerokość 8,3 m chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe - 3,8 m. Nowy most pod Tarnowem posiada aktualnie najdłuższe w Polsce przęsło wykonane w technologii betonowania nawisowego -185 metrów.
Budowa mostu nad Dunajcem do autostrady A4
Most nad Dunajcem ma ma połączyć zachodnią część Tarnowa z węzłem autostradowym A4 Tarnów-Mościce. Można dzięki niemu szybko dostać się do autostrady A4 z Tarnowa i okolicznych gmin. Obiekt ma bezkolizyjnie prowadzić drogę wojewódzką DW973 nad rzeką Dunajec, ujęciem wody Kępa Bogumiłowicka oraz bocznicami kolejowymi pobliskiego zakładu prefabrykacji. Powstał w ramach inwestycji pod oficjalną nazwą „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach z SAG w Tarnowie”. Projekt kosztował prawie 167 mln złotych. Projekt uzyskał spore dofinansowanie unijne - z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości ponad 144 mln zł.
Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy jeszcze w tym roku, ale będą zmiany
Autor: GDDKiA
Do budowy mostu nad Dunajcem zużyto 3 tys. ton stali!
Do budowy mostu nad Dunajcem użyto ponad 3 tys. ton stali oraz 16 tysięcy metrów sześciennych betonu. To prawie 80 tysięcy pełnych betoniarek. Most ma 13 podpór. Dzięki mostowi tranzyt pojazdów nie odbywa się przez Wierzchosławice, ale przez węzeł autostradowy.
Do budowy mostu użyto:
- zsumowana długość pali wbijanych: 7442,5 mb
- stal zbrojeniowa: 2836 ton
- stal sprężająca: 495 ton
- beton fundamentów: 2541 m3
- beton podpór: 2845 m3
- beton ustroju nośnego M1: 3525 m3
- beton ustroju nośnego M2: 5764 m3
- beton ustroju nośnego M3: 844 m3
Most nad Dunajcem - otwarcie
Cała inwestycja, czyli budowa łączenia węzła A4 ze strefą aktywności gospodarczej w Tarnowie objęła:
- budowę łącznicy o długości 2,6 km (w tym ok. 500 m na terenie m. Tarnów),
- budowę mostu na rzece Dunajec o długości 815 m,
- budowę skrzyżowania z drogą powiatową,
- budowę skrzyżowania z drogą gminną,
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej całej długości zakresu (łącznie z obiektem mostowym),
- budowę oświetlenia łącznicy wraz z mostem
Choć most oddano kierowcom 29 grudnia 2023 roku, to oficjalne otwarcie nastąpiło dopiero w styczniu 2024 roku.
Generalnym wykonawcą inwestycji na zlecenie ZDW Kraków była firma Metrostav.
Czytaj też:
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi przeniesiona. Jak działa maszyna TBM?
- Beskidzka Droga Integracyjna zacznie się na dzisiejszym "zakręcie idiotów"! Jest pierwszy przetarg
- Obwodnica Łomży, kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Pod zakopianką powstanie kolejny tunel! Właśnie podpisano umowę
- Te ważne drogi oddadzą jeszcze w 2024 roku! To ekspresówki i autostrada