Most przez Nogat przejezdny
Kierowcy mogą już przejechać mostem, który powstał w Malborku na rzece Nogat. Budową przeprawy zajęła się firma STRABAG. Wartość inwestycji to 55,5 mln netto.
Zakończył się pierwszy etap ważnej dla Malborka, długo wyczekiwanej inwestycji infrastrukturalnej. Nowy most przez Nogat, ma rozładować korki przed wjazdem do miasta, usprawnić dojazd do Gdańska oraz poprawić bezpieczeństwo.
Wszystko zaczęło w kwietniu 2015, kiedy gdański oddział Generalanej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z firmą STRABAG na budowę mostu w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych 22 i 55. Prace na budowie ruszyły pełną parą dopiero we wrześniu 2015. Wcześniej wykonano badania pod kątem zalegania w podłożu gruntów słabonośnych, po to, by dobrać najwłaściwszą technologię wzmocnień podłoża.
W ramach realizacji STRABAG rozbudował odcinek drogi krajowej 22 długości ok.1,8 km (od ul. Tczewskiej do Placu Słowiańskiego) do dwóch jezdni oraz wybudował przeprawę przez Nogat długości 178,8 m w ciągu tej drogi. Rozbudowane zostały skrzyżowania, powstały ścieżki rowerowe, chodniki, powstały przystanki autobusowe. Usprawniono również systemy odwodnień dróg oraz kanalizację.
Pomost wykonany został w technologii nasuwania podłużnego. Nowa przeprawa to obiekt o przekroju 3-belkowym, 5-przęsłowym, podpartym na 6 podporach, w tym trzech znajdujących się w korycie rzeki. Wszystkie podpory zostały posadowione na palach w technologii TUBEX. Aby wykonać fundamenty budowli wykonano szczelne komory za pomocą wbijanych w grunt stalowych grodzic. Następnie wykonano korki betonowe zapobiegające filtracji wody z gruntu. Z tak przygotowanych komór wypompowano wodę i osuszono. Kolejnym krokiem było wykonanie zbrojenia fundamentu i filarów podpór, a następnie ich zabetonowanie.
To jeszcze nie koniec prac w Malborku. Drogowcy właśnie zaczęli roboty związane z budową dojazdów do starego mostu, który do czasu ukończenia prac został zamknięty. Budowa ma się zakończyć w czerwcu 2017.