Most Siennicki w Gdańsku zamyka się na 2 lata. Nie przejdą nawet piesi. Groził zawaleniem

2025-01-10 10:39
Most Siennicki w Gdańsku
Autor: Anna Kobryń

Od 10 stycznia 2025 r. aż do połowy 2027 r. całkowicie zamknięty będzie most Siennicki w Gdańsku. To konieczne z uwagi na jego zły stan techniczny i groźbę katastrofy budowlanej. Dla mieszkańców szykują się gigantyczne utrudnienia. Jakie zmiany w komunikacji przewidziano na czas zamknięcia mostu Siennickiego?

Most kratownicowy we Włocławku

Spis treści

  1. Most Siennicki w Gdańsku zamknięty do połowy 2027 r. Będzie przebudowa
  2. Kiedy przebudowa mostu Siennickiego w Gdańsku? Aktualności
  3. Utrudnienia podczas remontu mostu Siennickiego. Tymczasowa kładka wciąż niepewna

Most Siennicki w Gdańsku zamknięty do połowy 2027 r. Będzie przebudowa

Wykonane pod koniec 2024 r. oględziny i badania mostu Siennickiego w Gdańsku wykazały, że obiekt może stanowić zagrożenie dla użytkowników. Eksperci z Politechniki Gdańskiej zaobserwowali m.in. przemieszczanie się elementów mostu, co grozi katastrofą budowlaną. W szczególnie złym stanie są przyczółki mostu, czyli podpory przy brzegach Martwej Wisły. Dla bezpieczeństwa mieszkańców podjęto dość nagłą decyzję o zamknięciu mostu Siennickiego od 10 stycznia 2025 r. (od godziny 20 dla tramwajów, a od godziny 22 dla ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych). Ponowne otwarcie mostu nastąpi dopiero po dwuletniej przebudowie, w połowie 2027 r.

– Most pełni dziś nie tylko funkcję komunikacyjną. Pod nim przebiegają też media, w tym ciepłociąg dostarczający ciepło dla całej Wyspy Portowej – podkreśliła prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz. – Obecnie przyczółki mostu zagrażają jego bezpieczeństwu. Dlatego pierwszą kwestią, jaką chcemy się zająć, to „przełożenie” tego ciepłociągu.

Przebudowa mostu Siennickiego w Gdańsku będzie polegać przede wszystkim na rozbiórce i zbudowaniu od nowa przyczółków mostu. Obecne przyczółki pochodzą jeszcze z początków XX w. Nowe przyczółki, wzmocnione specjalnymi palami, zapewnią mostowi większą stabilność i wytrzymałość. Żeby można było przeprowadzić te prace, przęsła mostu zostaną uniesione na specjalnej konstrukcji.

– W ramach zadania przebudowane zostanie torowisko i pojawi się nowa nawierzchni jezdni i chodników. W zakresie inwestycji nie ujęto przebudowy filarów mostu stojących w wodzie, gdyż są one w dobrym stanie – podaje miasto.

Kiedy przebudowa mostu Siennickiego w Gdańsku? Aktualności

Plany przebudowy mostu Siennickiego były od lat, powstał nawet projekt, jednak ostatecznie – z niejasnych przyczyn – nie doczekał się on akceptacji poprzedniego Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Skutek jest taki, że mimo nagłego zamknięcia przeprawy nie można od razu rozpocząć remontu, bo do załatwienia wciąż pozostał szereg formalności. Aktualnie trwa uzgadnianie dokumentacji z rozmaitymi urzędami.

Jak zapowiadają władze Gdańska, roboty budowlane mają szansę ruszyć w lipcu 2025 r., jeżeli uda się sprawnie rozstrzygnąć zaplanowany na wiosnę br. przetarg na wybór wykonawcy. Na przebudowę trzeba przeznaczyć ok. 2 lata, co w wariancie optymistycznym oznacza koniec prac i ponowne otwarcie mostu Siennickiego w połowie 2027 r.

Utrudnienia podczas remontu mostu Siennickiego. Tymczasowa kładka wciąż niepewna

Przebudowa mostu Siennickiego oznaczać będzie ogromne utrudnienia dla mieszkańców. Most będzie zamknięty zarówno dla ruchu tramwajowego i samochodowego, jak i pieszo-rowerowego. Zaplanowano następujące objazdy i zmiany w komunikacji:

  • samochody: objazd ulicami Głęboką, Elbląską, Trasą Sucharskiego, mostem wantowym oraz Lenartowicza,
  • tramwaje: tramwaje jadące z centrum w kierunku Przeróbki i Stogów dojadą tylko do przystanku Głęboka,
  • autobusy: tramwaje zastąpi kursująca co 5–10 minut zastępcza linia autobusowa T8 na trasie: Głęboka - Elbląska - Trasa Sucharskiego (most wantowy) - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotna - Stogi - (wybranymi kursami: Stogi Plaża) - Nowotna - Stryjewskiego - Wosia Budzysza - Trasa Sucharskiego (most wantowy) - Elbląska - Siennicka - Głęboka.

Przewidziano także zwiększenie liczby kursów autobusów linii 106, 111 i 138, kursujących średnio co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem. Część przystanków zostanie przeniesiona w inne miejsca. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Urzędu Miasta w Gdańsku.

Plany remontowe sprzed kilku lat zakładały, że w czasie zamknięcia mostu Siennickiego ruch pieszy i rowerowy pozostanie utrzymany. Wówczas nie wiedziano jednak, w jak złym stanie są przyczółki mostu i ostatecznie konieczne okazało się jego całkowite zamknięcie. Dlatego miasto dopiero rozpoczęło rozmowy z wojskiem w sprawie tego, czy i jak można zbudować tymczasową przeprawę przez Martwą Wisłę. Na razie nie podano, co wynikło z rozmów urzędników z oficerami 2. Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu i 3. Pułku Saperów w Chełmnie.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Robert Konieczny: architektura i opowieści
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej