Most w Sandomierzu ma kolejne nowe przęsła. Zakończyło się nasuwanie na konstrukcję
Autor: GDDKiA
W Sandomierzu na DK 77 trwa rozbudowa mostu nad Wisłą. Na podporach montowane są kolejne przęsła. Jedne są nasuwane, inne trafiają na konstrukcję przy pomocy dźwigów. To inwestycja, dzięki której miasto zyska dwujezdniową przeprawę, która usprawni ruch tranzytowy przez Sandomierz. Zakończyła się operacja nasuwania i zespalania około 100-metrowej, ważącej 300 ton części stalowej konstrukcji na znajdującą się w rzece podporę nurtową.
Spis treści
- Budowa mostu w Sandomierzu 2024
- Nowy Most w Sandomierzu - postęp prac
- Stary most w Sandomierzu rozebrany
- W Sandomierzu będą dwa mosty
Budowa mostu w Sandomierzu 2024
Trwa montaż elementów nowej stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. W tym tygodniu rozpoczął się jeden z najtrudniejszych etapów robót mostowych. Zakończyła się operacja nasuwania i zespalania około 100-metrowej, ważącej 300 ton części stalowej konstrukcji na znajdującą się w rzece podporę nurtową..
Rozbudowywany most w Sandomierzu na drodze krajowej nr 77 jest obiektem pięcioprzęsłowym o stalowej konstrukcji skrzynkowej zespolonej. Jej elementy są produkowane, a następnie częściowo zespalane w wytwórni wykonawcy lub po przetransportowaniu na placu budowy, a także po zamontowaniu na podporach.
Montaż prowadzony jest na dwa sposoby:
- tradycyjny z użyciem dźwigu
- poprzez nasuwanie zmontowanej konstrukcji na podpory.
Montaż stalowych elementów na podporach zalewowych prowadzony jest z użyciem dźwigu o maksymalnym udźwigu 250 ton. Zespolona do tej pory na podporach konstrukcja stalowa waży łącznie około 650 ton. Na placu budowy przy lewym brzegu rzeki przygotowywane są kolejne elementy konstrukcji o łącznej wadze około 110 ton. Na podporach nurtowych czyli znajdujących się w wodzie, elementy konstrukcji będą umieszczane poprzez stopniowe nasuwanie.
Nowy Most w Sandomierzu - postęp prac
Montaż nowej konstrukcji stalowej rozbudowywanego mostu przez Wisłę w Sandomierzu rozpoczął się w listopadzie ubiegłego roku. Jako pierwsze zamontowane zostały na podporze przy użyciu dźwigu, a następnie zespolone zostały dwa 40-tonowe elementy tworzące tak zwany segment startowy.
Teraz konstrukcje dwóch z pięciu przęseł mostu w Sandomierzu zostały zamontowane w użyciem dźwigu, który może podnieść 250 ton. Chodzi o przęsło czwarte i piąte umieszczone bliżej prawego brzegu Wisły na podporach w terenie zalewowym, na który mogą wjechać maszyny. Przygotowania do montażu fragmentu będącego częścią przęsła trzeciego i drugiego, który docelowo oprze się na podporze umieszczonej w wodzie, trwały od dwóch miesięcy.
Na plac budowy po lewej stronie rzeki przywieziono z wytwórni 14 elementów stalowych, które zostały umieszczone na podporach tymczasowych i zespolone. Pod konstrukcją zamontowane zostały specjalne szyny przesuwne, a na podporach ślizgi, które umożliwiają stopniowe nasuwanie elementu. Operacja z użyciem sześciu stalowych lin i czterech siłowników hydraulicznych umieszczonych na podporze nurtowej przeprowadzana jest stopniowo. Prędkość przesuwu to około 3 metry na godzinę. Stalowa konstrukcja umieszczona zostanie w docelowej lokalizacji w przyszłym tygodniu. Ten etap zakończony zostanie montażem zwornika, który połączy ją z konstrukcją już wybudowaną od strony prawobrzeżnego przyczółka. Kolejnym etapem będzie montaż konstrukcji przęsła pierwszego (przy lewobrzeżnym przyczółku) i fragmentu przęsła drugiego. Te elementy konstrukcji będą umieszczane na podporach z użyciem dźwigu.
Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach
Autor: GDDKiA
Tak w lutym 2024 wygląda plac budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1
Stary most w Sandomierzu rozebrany
W czerwcu ub. roku zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Rozpoczęto także przebudowę przyczółków i produkcję stalowych elementów nowej konstrukcji. Montaż konstrukcji może potrwać do połowy roku. Kolejne etapy prac to wykonanie m.in. płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu. Prace przy budowie mostu planowane są do końca roku. W przyszłym roku planowane jest włączenie obiektu do projektowanego nowego układu komunikacyjnego miasta i istniejącej DK77, a docelowo do planowanego nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 723.
W Sandomierzu będą dwa mosty
Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 roku. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 roku. Nowy obiekt o długości ok. 460 m włączony zostanie do układu komunikacyjnego miasta. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach.
Przebudowa mostu na Wiśle ma się zakończyć w ostatnich miesiącach 2024 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Intop z Tarnobrzega. Koszt to około 70 mln zł.
Czytaj też:
- Obwodnica Opatowa w budowie. Drogowcy betonują mosty i wiadukty
- Zakręt śmierci, zakręt mistrzów i zakręt idiotów - oto najniebezpieczniejsze zakręty w Polsce
- 22 kilometry nowej ekspresowej S11 od Poznania do Obornik mają już wykonawcę. Mapa
- Największe węzły drogowe w Polsce. Jeden nie ma konkurencji!