Most w Toruniu już otwarty. Inwestycja kosztowała 753 mln złotych
Most drogowy w Toruniu został oddany do użytku 9 grudnia 2013. Jego budowa trwała ponad 3 lata. Generalnym wykonawcą inwestycji był Strabag.
Most w Toruniu jest mostem dwuprzęsłowym. Jego długość to 540 metrów. Most w Toruniu ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Przez most przebiega droga krajowa nr 1.
Konstrukcja mostu została oparta na stalowych przęsłach łukowych długości 270 metrów i wysokości 50 metrów. Są to przęsła o największej rozpiętości łuków, jakie do tej pory wykonywano w Polsce. Most jest oparty także na jednej podporze w nurcie rzeki. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych obiekt w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne. Warto również podkreślić, że nowy most nie zakłócił możliwości żeglugi po Wiśle.
Generalny wykonawca - liderem konsorcjum była firma Strabag - w ramach toruńskiej inwestycji, poza konstrukcją mostową, wybudował lub przebudował drogi o łącznej długości 11 km. Zostały wybudowane 3 estakady, rondo, tunel, wiadukt nad torami kolejowymi i podziemne przejśie dla pieszych.
Najbardziej spektakularnym momentem inwestycji był montaż łuków mostowych i przetransportowanie przęseł na plac budowy. Przy budowie mostu zastosowano po raz pierwszy w Polsce innowacyjną technologię asfaltu lanego, dzięki czemu nawierzchnia drogowa ma wytrzymać bez wymiany 20 lat.
Most w Toruniu ma ogromne znaczenie dla miasta - ma uchronić Toruń przed paraliżem komunikacyjnym, poprawić bezpieczeństwo drogowe i otworzyć nowe możliwości inwestycyjne w lewobrzeżnej części miasta.
Projekt „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi” był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Wartość projektu wynosi 753 mln zł, z czego 327 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Most w Toruniu
inwestor: Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
rozpoczęcie inwestycji: listopad 2010
oddanie do użytku: grudzień 2013
koszt inwestycji: 753 mln złotych, z czego dofinasowanie unijne ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 327 mln złotych.
Generalny wykonawca: konsorcjum firm Strabag (lider), Strabag AG.
Projekt mostu jest pracą zbiorową pod kierunkiem Krzysztofa Wąchalskiego.