Most zwodzony nad Martwą Wisłą

2007-06-04 14:27

W gdańskim Sobieszewie powstanie most zwodzony, który połączy wyspę z pozostałą częścią miasta. Zastąpi on starą, pływającą na 14 pontonach konstrukcję, której roczne koszty utrzymania są niebagatelne i sięgają kwoty około 1,5 miliona zł. Budowa mostu zwodzonego wyniesie około 30 milionów złotych.

Nowa przeprawa mostowa powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501, łączącej na tym odcinku śródmieście Gdańska z Wyspą Sobieszewską. Realizacja tego zadania nie będzie prosta. Po pierwsze ważny jest jak najszybszy termin realizacji nowej przeprawy, gdyż koszty eksploatacyjne istniejącej przeprawy pontonowej są wysokie, poza tym utrzymanie istniejącej przeprawy pontonowej na czas budowy nowego mostu. Decyzję o budowie mostu zwodzonego podjęto po rozpatrzeniu opinii Urzędu Żeglugi Śródlądowej, który stwierdził duże zainteresowanie szlakiem żeglownym na Wiśle w tym miejscu.
Powstała już koncepcja techniczna mostu opracowana przez gdańskie biuro Transprojekt w trzech wariantach:
1. Most niskowodny z przęsłem zwodzonym klapowym;
2. Most niskowodny z przęsłem zwodzonym obrotowym;
3. Most wysokowodny z przęsłem łukowym.
Pierwsza koncepcja zakłada zbudowanie mostu zwodzonego z przęsłem podnoszonym, druga - obrotowego, a trzecia - konstrukcji stałej, ale wysokiej (o prześwicie pionowym prawie 8,5 metra). Każdy z trzech wariantów ma plusy i minusy. Most zwodzony klapowy jest korzystny ze względu na szeroki tor żeglowny, wynoszący 20 metrów. Most zwodzony obrotowy ma z kolei nieco węższe tory żeglowne, ale dwa, co umożliwia jednoczesne przepływanie jednostek w obu kierunkach. Wszystkie warianty przeprawy mostowej pozwalają na równoczesną budowę nowej przeprawy i użytkowanie istniejącej przeprawy pontonowej. Wszystkie warianty związane są z przesunięciem toru wodnego, a to wiąże się z pogłębieniem koryta rzeki. Najmniej korzystny wydaje się projekt mostu wysokowodnego (wariant 3), który jest niezgodny z planem zagospodarowania przestrzennego. Jest on również niekorzystny ze względu na bliskość rezerwatu ptaków. Najkorzystniejszy wydaje się być wariant pierwszy, który nie będzie wymagał wykonania wysokich podjazdów, ingerujących daleko w wyspę i umożliwi swobodną żeglugę wszystkim statkom rzecznym oraz jachtom z wysokimi masztami. Sobieszewski most ujęto w projekcie planów inwestycyjnych miasta na lata 2004-2008. Zasadność jego budowy muszą rozpatrzyć teraz radni, którzy wybiorą też jedną z koncepcji projektowych. Szacunkowe koszty budowy mostu zwodzonego to około 30 milionów złotych. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej